Waar talkpoeder in/op krakend zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Waar talkpoeder in/op krakend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 00:40

Nou de vraag staat al in de titel... Waar moet ik dat spul tussen doen? en hoelang laten zitten voordat je gaat rijden of maakt dat niet uit? Weten jullie misschien nog andere dingen tegen kraken? Vork

Dankewel!

harnessmaker

Re: Waar talkpoeder in/op krakend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:40

Talkpoeder helpt nog wel eens bij een nieuw zadel bij een ouder zadel helpt een zadelmaker nog wel eens .....

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:03

ja ik heb ook een nieuw zadel waar moet je dat dan tussen doen ? ben wel benieuwd

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:08

Talkpoeder tussen de zweetbladen wil wel eens helpen met een nieuw zadel tegen kraken. Kraken is een teken dat het leer te droog is. Te droog leer slijt sneller en krijgt dus sneller kale plekken (zweetbladen). Ik zelf prefereer goed olien of vetten dat is voeden en niet een gevolg verbloemen, iets wat je met talk wel doet.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:11

Gewoon goed invetten, dan gaat het kraken vanzelf over.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:13

Kraken bij een ouder zadel kan ook betekenen dat er iets niet goed is, ik zou je zadel dan toch na laten kijken door een zadelmaker.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:45

Ik heb nu een 2de handszadel om te proberen. En die kraakt ook heel erg. Als ik aan het rijden ben en ik leg m'n hand op het zadel ''voel'' ik het zelfs kraken. Als ik hem definitief koop ga ik hem helemaal schoonmaken ( is ie ook wel aan toe maar hij is nog niet definitief van mij dus ik w8 daar nog even mee)
Maar als hij na het schoonmaken nog kraakt kan ik dus beter ermee naar de zadelmaker gaan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:46

Ik zou een zadel wat je zelfs voelt kraken echt niet kopen. Is de boom niet gebroken?

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:49

bijna elke keer als ik gereden heb doe ik met een beetje zadelzeep schoonmaken
en twee keer per week invetten (meer of minder hangt ervanaf hoevaak ik gereden heb)
Laatst bijgewerkt door jessy1989 op 05-12-06 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:49

barreltjuh schreef:
Ik heb nu een 2de handszadel om te proberen. En die kraakt ook heel erg. Als ik aan het rijden ben en ik leg m'n hand op het zadel ''voel'' ik het zelfs kraken. Als ik hem definitief koop ga ik hem helemaal schoonmaken ( is ie ook wel aan toe maar hij is nog niet definitief van mij dus ik w8 daar nog even mee)
Maar als hij na het schoonmaken nog kraakt kan ik dus beter ermee naar de zadelmaker gaan?

als ik dit zo hoor lijkt het mij dat de boom gebroken is. heb je daar wel naar gekeken?
het is niet normaal dat je een zadel voelt kraken! ik zou hem zeker even na laten kijken bij een zadelmaker!een nieuwe boom is een erg duur geintje!!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:53

Mijn zadel dat ik vroeger had kraakte ook, was een half jaar oud en begon van het ene op het andere moment te kraken. Werd steeds erger. Tegen mij werd toen ook gezegt talkpoeder.

In die tijd moest ik toevallig met het zadel naar de zadelmaker omdat het opgevuld moest worden. Ik zei het kraakt heel erg, hij zei ja dat kan komen omdat het leer te droog is, maar nadat hij het zadel open had liggen, bleek dat de boom op 2 plaatsen gebroken was.... Het was een foutje geweest van de fabriek, was overigens gewoon een merkzadel wat ik daar gehaald had, en ik had dus een nieuwe gekregen.

Een 2ehands zadel wat kraakt zou bij mij niet eens meer uitgeprobeerd worden. Eerst naar de zadelmaker!!!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:56

hoe kan je zien/merken dat een zadelboom gebroken is??

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:59

ThaGirl schreef:
hoe kan je zien/merken dat een zadelboom gebroken is??

Dat ie kraakt dus, soms kan je het volgens mij voelen onder de boom, dat er iets mis is.
Als je het zadel op je knie pakt, en je pakt met je beiden handen het zadel vast bij de boom, mag er geen beweging inzitten bij bewegen.
Beste is om even langs de zadelmaker te gaan, die van mij voelt het iig gratis voor je na. En het is in 1 minuut gebeurd.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:08

Mijn zadel is gewoon nieuw, ik ga wel even zadelzepen en vaker invetten. Thanks!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:46

barreltjuh schreef:

Ik ben bang dat deze boom gebroken is, zo goed als zeker!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:40

Citaat:
Mijn zadel is gewoon nieuw, ik ga wel even zadelzepen en vaker invetten. Thanks!

Zou het gewoon één keer goed invetten en daarna netjes bij houden met een zadelzeep. Met TEVEEL invetten verpest je het leer! Bloos Is een kleine tip.................

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:11

Nou ik heb net even overlegd met degene van wie het zadel nu nog is en ik denk dat ik nog even verder ga zoeken ....

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:29

linda_arnold schreef:

Zou het gewoon één keer goed invetten en daarna netjes bij houden met een zadelzeep. Met TEVEEL invetten verpest je het leer! Bloos Is een kleine tip.................

Als we de leerverzorgingsprodukten (voor gelooide dieren huid dus ) vergelijken met verzorgingsprodukten voor onze huid dan snapt een ieder misschien dat zeep reinigend is.

Om in de dames-hoek te blijven: Reinig je gezicht (zadel) goed met zeep en daarna goed bijhouden met........weer zeep? Waarom zijn er voor met name de dames allerlei creme's en andere verzorgings artikelen? Omdat zeep wel reinigd maar ook de huid uitdroogd.

Zeep gebruiken we ook voor onze was. Op sommige verpakkingen staat dat direct contact met de huid schadelijk is en je je handen dient te wassen na contact met overvloedig water.
Maarrrrr....... wat doe je als je schrale handen hebt? inzepen?

weer geheel off- topic maar verkeerde info heeft niemand iets aan.....vandaar!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:28

de mijne maakte in het begin ook een beetje krakend piepend geluid, maar dit is al sterk geminderd met het te gebruiken, ik vet het wel op tijd in en als het nat is, weer proper maken met zeep en vet erop, laten intrekken en dan nog een keertje op'blinken' zeg maar.