Hackemore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffilover

Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:50

Hallo Bokkers,
Alweer een tijdje geleden maar goed.
Ik vroeg me af wat jullie nou van hackemore bitten (nou je bitten,neusriemen) vinden.
Ik zelf wil zo vriendelijk mogenlijk rijden (ik gallopeer ook wel eens zonder iets aan op mijn pony maar dan is ie onstuurbaar. Er zijn technieken om ze te leren sturen zonder iets maar ik heb daar niet erg veel tijd voor).
Nu ken ik iemand die er altijd in het bos mee rijdt en die had hem de tweede en de resterde dagen met ponykamp ook aan (tijdens de buitenritten).
Het ging allemaal supergoed en zij vindt het erg fijn en nu dacht dat is inderdaad fijn,toch vriendelijk en ik dacht: ik ga er ook een kopen.
Dus ik lekker even kijken op internet maar schrik me daar dood Boos! want het schijnt dat paarden er hun neus mee kunnen breken (ai, niet zo vriendelijk dus) maar ik denk dan ook zovan: tja er zijn ook mensen die de hele mond van een paard kapot trekken dus....................... hebben jullie ervaringen met Hackemore bitten ?
Ikzelf wil ze dan ook alleen tijdens de buitenritten gebruiken.
Alvast bedankt

Groeten Lisa

Ludora

Re: Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:51

Waarom is mijn vraag !!!

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:57

Kijk als dat voor een paard nou fijner is dan een bit in zijn mond hangen

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:59

Iemand Ervaring?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:00

Fijner zal het zeker niet zijn. Echter het is wel zo dat het Bit of de Hackemore zo vriendelijk is als de hand van de ruiter.

Persoonlijk denk ik dat het rommelen met verschillende bitten nou niet echt verstandig is als het niet nodig is.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:03

Bedankt in ieder geval Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:04

hoi, ik heb ook een hackamore voor mijn fjord.
ze laat zich soms niet sturen, we zijn er nu mee aan het werk.
ik dacht dat het aan het bit lag, en wou over op bitloos, en kon een hackamore overnemen van iemand.
ik ben nu aan het oefenen met haar, en het gaat best goed.
ik rijd met losse teugel (waslijntjes), en gebruik de teugels alleen bij sturen, of stoppen.
zogauw je paard reageerd moet je de druk weer van de teugels halen.

ik vind het fijn rijden, omdat je door de hefboom werking met zachte teugelhulpen moet werken (en kán werken), wat voor mezelf ook een goede oefening is.
mijn paard vind het voor mijn idee fijn om geen bit in te hebben.
ik rijd overigens alleen recreatief hoor!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:05

ik heb eingelijk niet veel goeds over een hackmore die van mij is finaal doormidden gebroken (het leer dan he)

maar ben het ook wel met Ludora eens het (stuur) is zo vriendelijk of zo scherp als je eigen hand

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:37

Ja inderdaad Haha!, Bedankt, Je moet er wel mee om kunnen gaan natuurlijk

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:38

Ik rij trouwens ook alleen recreatief (nu nog wel) maar dressuur en springen gaat steeds beter (Ja een haf die 1.20 meter springt) dat ik misschien ooooit wel een keer start maar nu rij ik alleen onderlinge wedstrijden

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:42

Bij dressuur mag je geen hackemore op wedstrijd..en bij springen alleen bij de paarden..
toch?

Edit: het is niet mijn keuze aangezien je, je paard er helemaal mee kan vernielen..

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:45

Ja, Ook gehoord dat je er je paard mee kan vernielen maar dat kun je met bit ook, Maar ik heb ook gezegd dat ik ze alleen bij buitenritten zou gebruiken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:48

Een hackamore werkt superstreng in.
Indien je een zachte stille hand hebt kun je er prima mee rijden.
Het is neit voor niets dat het pas vanaf het Z springen is toegestaan. Als eht echt zo vriendelijk was, mocht een B ruiter er wel mee starten.
Er is ook al gezegd dat de strengheid afhankelijk is van de ruiterhand en dat is absoluut waar...maar bij een iets strenge hand of onrustige hand is een bit prettiger dan een hackamore.
Ik heb er zelf acht weken mee gereden, omdat mijn paard een operatie aan de mond had ondergaan en geen bit in mocht.
Ik was er heel voorzichtig mee en was me telkens bewust van het ding. Het ging wel erg goed, mijn paard liep er prima op, maar ik had er nauwelijks tot geen druk op.
het gevaar is ook nog, dan mensen het te laag doen. Dan zit het op het uiteinde van het neusbeen en die kan dan gemakkelijk breken.
Ik ken een springpaard dat een gebroken neusbeen had door een hackamore met lange scharen. Tijdens de ereronde ging het paard uit zijn dak en de ruiter trok er wat ongecontroleerd aan, daardoor. Dit was niet expres, maar het was een schrikreactie van de ruiter...maar wel "krak" neus gebroken. En het was niet zo maar een ruiter...het was iemand die op nationaal niveau rijdt (en die het zelf ook nogal erg vond dat het gebeurd was).

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:53

ik heb er juist goede ervaringen mee, bij ons op de manege was een merrie die iets in haar mond had dus deden ze haar een hackmore om, ze liep als nooit te voren en ontspannde veel beter als daarvoor. Ook toen ze nog geen last had van haar mond liep ze minder ontspannen,
Ik was de eerste die er in de les mee reed dus dat was wel even wennen. Ik was vooral TE voorzichtig, en toen mijn instructie ook nog vertelde dat als je heel hard deed je zelfs de neus kon breken schrok ik toch wel een beetje en werdt ik nog voorzichtiger, maar ik vindt het dus fijn rijden vooral omdat ze er juist zoveel beter door liep en zoveel meer ontspand.

Ben daarom wel benieuwd waarom jullie er zo tegen zijn.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:56

polly2 zo ik wist niet dat het ook zulke erge nadelen kon hebben, ik dacht alleen als je heel haard was je de neus kon breken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:00

Maar zelfs bij topruiters zie je vaak neusriemen, bitten enzo die te laag en te strak worden gedaan voor meer inwerking. Als je een hackamore met korte scharen een krappe 2 vingers onder de jukbeen dacht ik, dat ronde stuk Bloos, heb zitten zit hij goed. Lange scharen zijn duidelijker doordat ze een minder grote hoek maken met evenveel inkorting van de teugels maar werken sterker in wanneer je ze dezelfde hoek laat maken als bij korte scharen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:05

ik vind het een superoptoming voor als we een snaai-rondje gaan maken. (suikerbietje pikken, af en toe lekker in de berm eten en verder vooral ontspannen).
Bij een flinke rit gebruik ik hem niet, omdat An dan weleen flink door wil tanken en ik het ding eigenlijk niet in wil laten werken. Nu is het gewoon een stuur.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:10

delerium, ja Marigold ging laatst toen we wat door het land reden zo staan drinken uit de waterbak, met de hackamore om.
het is gewoon veel fijner vind ik als de mond van je paard vrij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:17

Ik heb een hele poos met een hackemore gereden en zit er over te denken er weer een aan te schaffen.

Mijn paard reageert er super op. De scherpte valt reuze mee, wat er al gezegd is: Hij is net zo scherp als je hand. Zo zijn er net zo goed bitten waar ik mijn twijfels over heb.

polly2 Ik ben het deels met je reactie eens. Alleen het niveau waar op je rijd is geen garantie voor een stille hand en verantwoord met je dier omgaan.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:29

Bedank allemaal, Ik hou het maar mooi bij mijn bitje (Ik ga niet het risico van een gebroken neus nemen) Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:23

pressent schreef:
ik heb er juist goede ervaringen mee, bij ons op de manege was een merrie die iets in haar mond had dus deden ze haar een hackmore om, ze liep als nooit te voren en ontspannde veel beter als daarvoor. Ook toen ze nog geen last had van haar mond liep ze minder ontspannen,
Ik was de eerste die er in de les mee reed dus dat was wel even wennen. Ik was vooral TE voorzichtig, en toen mijn instructie ook nog vertelde dat als je heel hard deed je zelfs de neus kon breken schrok ik toch wel een beetje en werdt ik nog voorzichtiger, maar ik vindt het dus fijn rijden vooral omdat ze er juist zoveel beter door liep en zoveel meer ontspand.

Ben daarom wel benieuwd waarom jullie er zo tegen zijn.

Het is heel logisch dat een paard dat pijn in de mond heeft , zich niet ontspant met een bit in en met een hackamore die vriendelijk wordt gebruikt wel tot ontspanning komt.
Toen mijn paard die ontsteking had en ik dat nog niet wist, was er ook geen ontspanning, zo ontdekte ik het. De tandarts dacht ook dat er iets mis was onder het tandvlees op de lagen en verwees me naar een kliniek. In die kliniek met een goed bekend staande DA vertelden ze mij dat er niks aan de hand was en dat het wel een rijtechnisch probleem zou zijn. Ik nam dat aan....wie ben ik om het in twijfel te trekken als zo'n DA overtuigd is. Bovendien had ik het paard nog niet zo lang en was degene die haar voor mij gereden had behoorlijk hard geweest naar het paard, dus echt een fijne aanleuning had ik nog niet, want ik moest eerst het een en ander uit haar verleden corrigeren...dus ik nam aan dat het paard dan zoekende was naar wat ik wilde. Echter, mijn paard werd na een paar weken echt panisch. Wilde het bit ook echt niet meer aannemen. Ik heb mijn tandarts die toevallig bij de buren was nogmaals om raad gevraagd en zij bleef overtuigd van een raar gevoel op de lagen. Ik ging naar een andere kliniek en inderdaad, er zat een ontsteking in het bot op de lagen, die waarschijnlijk er al gezeten heeft als irritatie door streng rijden, toen ik haar kocht.
Ze werd geholpen, de ontsteking werd weggekrabt en schoongespoeld en het moest acht weken helen, dus acht weken geen bit in. Ik zou toen net twee weken op vakantie in het huis van een collega met mijn man en de paarden om daar in de bossen te rijden, dus ik bedacht me dat een hackamore uitkomst kon bieden. Vanaf dag 1 had ik een ander paard...direct ontspanning en ik kon met mijn been naar een fijne aanleuning toerijden. Ik heb de hackamore met mijn verstand gebruikt en ben er voorzichtig mee omgesprongen. Toen ik na acht weken weer een bit in deed had mijn paard even een reactie van: "oei...nu gaat het weer pijn doen" maar toen ze merkte dat dat niet zo was, had ik dezelfde ontspanning.
Wat ik met dit lange verhaal wil zeggen is dat die merrie van jou dus logischerwijs ook niet tot ontspanning komt met pijn in haar mond met een bit er in en met een hackamore zit haar mond haar niet dwars...dus volkomen logisch.
Als je een stille hand hebt, geen schrikreacties vertoond in je handen, als je paard schrikt..dan kun je prima met een hackamore rijden. Je moet je er alleen terdege van bewust zijn dat het geen vriendelijk ding is. Hij werkt in op de zenuw die langs het neusbeen loopt, daardoor reageert het paard heel makkelijk..snap je?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:45

je hebt natuurijk ook verschillende hackamores
je hebt de met korte scharen , met een leren riempje over de neus waarbij je wel heel erg goed je best moet doen om daar een neus mee te breken
en de met lange scharen, waarbij er een vormvast materiaal (meestal metaal) is omvlochten met leer of een ander materiaal
wat de riem over de bovenzijde van de neus maakt, waarbij het al iets minder ingewikkelt wrd om schade toe te brengen
als je een stille zachte hand hebt en je weet hoe je er mee om moet gaan, dan is een hack met korte scharen over het algemeen een vrij zachte oplossing

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:43

Als je een hackamore met korte scharen op de goede hoogte hangt dan zal het je echt niet lukken om de neus te breken al zou je met al je kracht trekken..
Als je hem te laag hangt, op het zwevende neusbotje, dan heb je meer kans om dat stukje te breken.
Even een plaatje zoeken...
Afbeelding
Hier zie je heel goed waar je in de gevarenzone zit.
Als je hem goed gebruikt kan er niks misgaan, en als je paard er goed op reageerd, niet te veel gaat trekken, dan vind ik het vriendelijker dan een bit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:45

Over hackamores wordt veels te dramatisch gedaan , men maakt elkaar alleen maar bang met wilde verhalen...

Een stuk metaal in de mond (!!) van het paard vinden we de doodnormaalste zaak van de wereld , maar als je die gewenning even opzij zet dan kun je je wel voorstellen dat dat niet echt een diervriendelijk iets is , zo'n bit in een mond.

Heb je een hackamore met korte scharen en brede , zachte , flexibele neusriem en kinriempje , op de juiste hoogte opgehangen (meestal zo'n 2 vingers onder het jukbeen) , dan is er totaal niks mis met een hack en is het voor de meeste paarden toch echt wel een prettiger optoming dan een stuk metaal in de mond. Paard heeft veel meer vrijheid en zit al snel lekkerder in z'n vel doordat er niks in de weg zit in de mond en door het prettigere signaal via de neus.

Heb je een lompe ruiter die zit te schokken en te snokken met de handen dan is een hack niet fijn nee. Maar dan is een bit absoluut ook niet fijn , en geen1 optoming.

Over het algemeen zitten paarden lekkerder in hun vel naarmate er minder poespas aan hun lijf is.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:48

ik rij buiten op een hackemore. eigelijk altijd de teugels lang of gewoon ontspannen dus in zon geval lijkt het me geen enkel probleem. niet te laag hangen.