wie kan mij helpen of wel advies geven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tompoessie

wie kan mij helpen of wel advies geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:37

halllo allemaal,
ik heb een haflinger van 8 jaar ze staat voor de kar maar word ook bereden onder de man. voor de wagen is ze supper braaf luisterd goed en word met de aanspaning bereden met een liverpool bit http://www.buytack.com/products/bits/wea/graphics/25-9468.jpg al ik in de bak rij of ga naar het duin rij ik met een dikke dubbel gebroken kopere trens ( dat is een heel zacht bit ) maar in het duin neemt ze de bennen ze pakt het bit vast en weg is ze ze maakt d'r hals en borst zo groot en sterk da tik d'r niet meer hou de 1 zegt dan ik zoiets al m'n menbit erin moet hangen en de ander zegt een pessoabit nou ik weer het niet meer.

zou graag willen weten wat jullie in mijn situatie zouden doen

groetjes chistel

Tempus_Fugit

Re: wie kan mij helpen of wel advies geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:41

jajaja!! daar kan ik over mee praten!! Tong uitsteken

Mijn paarden (tuigpaarden 13 en 14 jaar) hebben beide jaren voor de kar gelopen en ben ik ook op een gegeve moment onder de man gaan rijden.. Ik ben begonnen met het hoofdstel wat ze voor de kar ook in hadden (incl oogkleppen dus). Later ben ik met normaal hoofdstel en menbit gaan rijden (omdat ze dit gewend zijn), maar aangezien ik die niet goed vond passen in mn andere hoofdstel (te ver naar voren gekantelt en knelde beetje af). ben ik verplicht over gestapt op een pessoa bit (dubbele teugel op 1e en 3de ring voor nood). Dit heb ik langzaam afgebouwd naar alleen 2de ring en toen alleen 1ste ring. dus ben ik over gestapt op een normale enkel gebroken bit. en dit gaat nu prima, omdat ze er langzaam aan gewend aan zijn.

succes!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:44

Ik heb het zelfde gehad met een verzorgpony. Die was met zijn 2,5 beleerd voor de kar. En had dus een stang in. Maar wij mochten er ook zo mee rijden. Maar dan had hij in het begin zijn menhoofdstel aan met oogkleppen en stang. Maar wij wilden een normaal hoofdstel.Dus gehaald en een ander bitje erin. Het gevolg pony deed vrolijk zijn eigen zin en stopte niet als wij dat wilden. Maar wij hebben toch zo doorgegaan.Koste wel moeite en wat geduld maar toch na een tijd was hij zo op dat bitje te rijden. En de eigenaar deed voor de kar wel de stang erin.
Ook was hij daarna gewoon op een halster te rijden buiten.Maar het is denk gewoon oefenen zeg maar.Misschien kan je eerst in de bak oefenen?
Zou niet gelijk een scherper bit nemen. Want de andere pony die daar stond liep ook gewoon op een gegeven moment door die bitjes heen.
Ze moet eigenlijk gewoon leren dat ze niet de baas is en dat het niet de bedoeling is dat ze dat doet. Misschien met grondwerk oefenen?

tompoessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:55

ThaGirl schreef:
jajaja!! daar kan ik over mee praten!! Tong uitsteken

Mijn paarden (tuigpaarden 13 en 14 jaar) hebben beide jaren voor de kar gelopen en ben ik ook op een gegeve moment onder de man gaan rijden.. Ik ben begonnen met het hoofdstel wat ze voor de kar ook in hadden (incl oogkleppen dus). Later ben ik met normaal hoofdstel en menbit gaan rijden (omdat ze dit gewend zijn), maar aangezien ik die niet goed vond passen in mn andere hoofdstel (te ver naar voren gekantelt en knelde beetje af). ben ik verplicht over gestapt op een pessoa bit (dubbele teugel op 1e en 3de ring voor nood). Dit heb ik langzaam afgebouwd naar alleen 2de ring en toen alleen 1ste ring. dus ben ik over gestapt op een normale enkel gebroken bit. en dit gaat nu prima, omdat ze er langzaam aan gewend aan zijn.

succes!

tompoessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:57

maar wat raden jullie aan wat ik moet doen ze gaat dus aan de kleter in het duin daar rij ik gewoon met een dubbel gebroken trens moet ik met men bit gaan rijden?