@ stang en trens maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

@ stang en trens maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:15

Hallo allemaal,

Ik wil a.s. zomer met een stang en trens gaan trainen, en krijg daarbij hulp van mijn lerares die uit Nederland overkomt. Ik weet eigelijk weinig over het gebruik van een stang en trens en vraag jullie daarbij om hulp. Ik heb wel het 1 en ander gelezen, maar ik hoor liever wat van mensen die ervaring hebben met stang en trens.
Ook over de bitten heb ik hulp nodig. Ik weet dat ik een onderleg trens en een stang nodig heb, maar wat voor maten en vormen ik moet nemen weet ik bij god niet Clown Mijn paard is redelijk gevoelig in zijn mond en heeft niet al te veel ruimte. Wel genoeg Knipoog Van dikke bitten houd hij niet en op een dubbelgebroken trens gaat hij hangen. En moet ik een stang met een hoge of een lage boog nemmen??
Dat boek zegt dit en dat boek zegt dat. Ik weet het niej meer.

Help mij!! Ziek

Norway_girl

Re: @ stang en trens maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 13:35

Er zijn er vast genoeg die mij kunnen helpen met een keuze??

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:30

Stang en trens gebruik je om je teugelhulpen te verfijnen. Je paard is beter onder controle, kunt fijnere bijna onzichtbare ophoudingen maken.

De fijnste stangen zijn Argentaan. Als je paard gevoelig is zijn mond is, kun je bijna altijd het beste Argentaan bitten kopen.
Tornado gooide over een goedkope stang met een middelmatige tongboog steeds zijn tong over te stang zodra ik de stang erbij pakte. Waarschijnlijk door teveel druk op zijn tong. Nu heb ik een argentaan (Zo een koperen bit, met zilveren bitringen en scharen) met een hoge tongboog die ongeveer 45 graden naar voren is gedraaid. Daar loopt ie nu wel fijn op. Terwijl Ixo meteen het eerste en beste bit en stang accepteerde.
Je moet gewoon even proberen op welke stang jouw paard het fijnste loopt. Je hebt namelijk veel verschillende stangen. Je hebt stangen met lange scharen, en met korte scharen.
Lange scharen zorgen ervoor dat de minst of geringste ophouding met de stang, de stang al meedraaid, dus impact heeft op het paard. Met een stang met korte scharen zal je de stang er veel meer bij moeten pakken, wil je dat effect hebben. Maar dat is wel een fijne uitkomst voor een paard met een gevoelige mond.

En als ik het goed heb, moet de onderlegtrens 1 cm breder zijn dan de stang. Of andersom, dat weet ik niet meer zo goed.

Ik denk dat de stang die ik bij Ixo in heb wel redelijk past bij jou paard. Die heeft niet in het midden een boog, maar het hele middenstuk is wat gebogen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:39

Ik zou nooit op een forum vragen hoe een stang en trens te gebruiken!! Hier moet je echt mee kunnen rijden.Wacht liever totdat je instrucrice er is,en kijk dan wat de mogelijkheden voor jou en je paard zijn.Een ervaren iemand kan je zeker hierin adviseren,maar beter is om ze eerst naar jou en je rijden te laten kijken.Ook of jij en je paard hier wel al aan toe zijn,het is bij dit onderwerp moeilijk vanaf afstand zoiets te bepalen.Bij verkeerd gebruik kan je je paard veel pijn doen,zeker als deze een gevoelige mond heeft.Dus laat je instructrice dit bekijken is mijn advies.Succes. Ach gut

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:48

Bandos schreef:
Ik zou nooit op een forum vragen hoe een stang en trens te gebruiken!! Hier moet je echt mee kunnen rijden.Wacht liever totdat je instrucrice er is,en kijk dan wat de mogelijkheden voor jou en je paard zijn.Een ervaren iemand kan je zeker hierin adviseren,maar beter is om ze eerst naar jou en je rijden te laten kijken.Ook of jij en je paard hier wel al aan toe zijn,het is bij dit onderwerp moeilijk vanaf afstand zoiets te bepalen.Bij verkeerd gebruik kan je je paard veel pijn doen,zeker als deze een gevoelige mond heeft.Dus laat je instructrice dit bekijken is mijn advies.Succes. Ach gut

Ze kan wel alvast proberen waar haar paard het beste op reageerd.

Denk dat als je in Noorwegen M2 rijd wel genoeg kennis hebt om aan te voelen of het ene bit niks voor je paard is, of juist wel een goede voor je paard is. Dan kan je meteen aan de slag als je instructrice er is.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:01

Angeliek ik las nergens dat Norway-girl al M2 rijdt.Jij weet er dus meer van,mijn bedoeling was om te waarschuwen tegen het onkundig gebruik van stang en trens!!Dit gebeurd helaas ook,en echt niet altijd met slechte bedoelingen maar door onkunde.Vandaar mijn reactie.Trouwens een stang en trens zijn zo gekocht hoor,ik denk dat een ervaren instructrice dit zeker zal begrijpen. Pling

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:07

Bandos schreef:
Ik zou nooit op een forum vragen hoe een stang en trens te gebruiken!!

Lezen is een kunst Knipoog
Ze vraagt niet hoe je een S&T moet gebruiken maar welke bitten iemand zou aanraden voor haar en haar pony. Gewoon advies, misschien dat iemand een soorgelijke pony heeft.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:22

Bandos schreef:
Angeliek ik las nergens dat Norway-girl al M2 rijdt.Jij weet er dus meer van,mijn bedoeling was om te waarschuwen tegen het onkundig gebruik van stang en trens!!Dit gebeurd helaas ook,en echt niet altijd met slechte bedoelingen maar door onkunde.Vandaar mijn reactie.Trouwens een stang en trens zijn zo gekocht hoor,ik denk dat een ervaren instructrice dit zeker zal begrijpen. Pling

En bedankt he Knipoog Ik heb er hardt voor moeten werken hoor. (men weet nog niet half hoe hardt) Als je mijn profiel leest misschien? Ik ben erfaren genoeg om een stang en trens te gebruiken ik heb van te voren met beide mijn leraren eerst overlegt om over te gaan op stang en trens.
Ik vroeg om hulp met de bitten en niet om iets anders. Ik ben niet gek en zou nooit aan een stang en trens als ik daar niet aan toe zou zijn.

verder bedankt voor je tip.

[img]Afbeelding[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:28

ach kom, je moet er ook weer niet te bang voor zijn hoor! Angeliek heeft al goede tips gegeven. Het is bij de meeste paarden gewoon een kwestie van uitproberen. Als jouw paard gaat hangen op een dubbelgebroken trens vind hij het hoogstwaarschijnlijk niet prettig om veel druk op de tong te krijgen. Sprenger heeft een fijne stang met veel tongvrijheid zonder dat de tongboog heel hoog word, daar loopt het gros van de paarden erg goed op. Kies dan een enkelgebroken onderlegtrens.

De onderlegtrens schaart en moet daardoor net iets breder zijn dan de stang.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:37

Zep schreef:
ach kom, je moet er ook weer niet te bang voor zijn hoor! Angeliek heeft al goede tips gegeven. Het is bij de meeste paarden gewoon een kwestie van uitproberen. Als jouw paard gaat hangen op een dubbelgebroken trens vind hij het hoogstwaarschijnlijk niet prettig om veel druk op de tong te krijgen. Sprenger heeft een fijne stang met veel tongvrijheid zonder dat de tongboog heel hoog word, daar loopt het gros van de paarden erg goed op. Kies dan een enkelgebroken onderlegtrens.

De onderlegtrens schaart en moet daardoor net iets breder zijn dan de stang.

Ok als ik het zo begrijp moet ik het gewoon maar gaan proberen. Ik ga wel ff snuffelen in de web winkels en koop wel het 1 en ander. Ga ik doen!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:37

http://www.thesaddleryshop.co.uk/produc ... ts_id/1204

Zoiets heb ik Bij Tornado in. Hij houdt niet van veel druk op zijn tong. Als ik een stang inhang met middelmatige tongboog en ik kom aan de stang, gooit ie em er soms overheen.
Deze is van sprenger, maar argentaan heeft ook zulke bitten. Heeft een ruime tongboog die naar voren is gedraaid, dus fijner ligt in de mond.. Daarbij heb ik een argentaan dubbelgebroken trens die ook 45 graden naar voren is gedraaid.

Zoiets kun je proberen, DENK ik.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 11:06

Angeliek schreef:
http://www.thesaddleryshop.co.uk/produc ... ts_id/1204

Zoiets heb ik Bij Tornado in. Hij houdt niet van veel druk op zijn tong. Als ik een stang inhang met middelmatige tongboog en ik kom aan de stang, gooit ie em er soms overheen.
Deze is van sprenger, maar argentaan heeft ook zulke bitten. Heeft een ruime tongboog die naar voren is gedraaid, dus fijner ligt in de mond.. Daarbij heb ik een argentaan dubbelgebroken trens die ook 45 graden naar voren is gedraaid.

Zoiets kun je proberen, DENK ik.

Oh ja die ziet er idd wel goed uit. Gab is ook altijd met zijn tong in de weer. Dus dat is wel een goeie denk;)

Thanks!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:04

Ja Skitter lezen is een kunst maar waarschuwen ook!!!Intussen heb ik in je profiel gekeken Norway-girl,ik wens je heel veel succes met het rijden.En hoop dat je zeker nog verder komt,maar dat zal jou en je lieve paard wel samen lukken.Tegenover jou,sorry maar ik dacht dat je het gewoon wilde proberen vandaar dat ik probeerde te waarschuwen.Is dus helmaal niet nodig,dus nogmaals veel succes hoor. Ach gut

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 12:08

Bandos schreef:
Ja Skitter lezen is een kunst maar waarschuwen ook!!!Intussen heb ik in je profiel gekeken Norway-girl,ik wens je heel veel succes met het rijden.En hoop dat je zeker nog verder komt,maar dat zal jou en je lieve paard wel samen lukken.Tegenover jou,sorry maar ik dacht dat je het gewoon wilde proberen vandaar dat ik probeerde te waarschuwen.Is dus helmaal niet nodig,dus nogmaals veel succes hoor. Ach gut

Oh jee een misverstandje. Nou dat kan gebeuren hoor. Knipoog Ik waardeer het ook zeker dat je waarschuwd. Maar ik zou nooit aan een stang en trens gaan als ik dat niet kan. Ik heb nog fouten, velen zelfs, maar die leer je af en leert ervan.
Bedankt voor je hulp evengoed. En fouten maken wij allemaal. Ach gut

Groetjes Aurora

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:20

Ach meid fouten blijven we op onze paarden maken,maar je bent toch maar mooi op de goede weg.Ik wens je nog heel veel rij plezier toe,en dat zal je best lukken.En ik werd echt niet boos op jou hoor,stel je voor.Maar ik ken meiden die zelfs zonder ooit enig les te hebben gehad,even een stang en trens gingen gebruiken.Je snapt denk ik wel dat dat goed fout ging,vandaar dat ik probeerde te waarchuwen.Maar dat heb jij helemaal niet nodig,foutje....bedankt!!Groetjes Haha! Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:39

Bandos schreef:
Ach meid fouten blijven we op onze paarden maken,maar je bent toch maar mooi op de goede weg.Ik wens je nog heel veel rij plezier toe,en dat zal je best lukken.En ik werd echt niet boos op jou hoor,stel je voor.Maar ik ken meiden die zelfs zonder ooit enig les te hebben gehad,even een stang en trens gingen gebruiken.Je snapt denk ik wel dat dat goed fout ging,vandaar dat ik probeerde te waarchuwen.Maar dat heb jij helemaal niet nodig,foutje....bedankt!!Groetjes Haha! Haha!

Ok bedankt he! Knipoog Groetjes terug!! Pling

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:11

ff vraagje tussendoor:
hoe is het nivo wbt klasse tenopzichte van nederland,is M2 in Noorwegen vergelijkbaar als de M2 in nederland?
mooi paarjde trouwens.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:08

Mexx2 schreef:
ff vraagje tussendoor:
hoe is het nivo wbt klasse tenopzichte van nederland,is M2 in Noorwegen vergelijkbaar als de M2 in nederland?
mooi paarjde trouwens.

Hihi thanks! Het niveau in Noorwegen ligt heeeel anders dan dat in NL.
In Noorwegen heb je de niveau's LD, LC, LB, LA, MB en internatiolaal. Ik ga LA starten. MB is ZZ licht en ZZ zwaar.
Eigenlijk is het heel moeilijk om in te schatten wat het niveau is van NL vergeleken bij dat van Noorwegen
Ik vind dat de wedstrijden hier in Noorwegen sowieso knudde zijn. Swinter's ligt het bijna geheel stil en er wordt maar weinig op de dressuur gereden. Dus genoeg mogelijkheden. Maar het is een heel vaag beleid hoor Knipoog

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:05

Maar als jij LA gaat starten is dat meer al Z ongeveer volgens mij hoor..
Want als MB al zz licht en zz zwaar is Lachen
Maargoed ik kan niks over s&t zeggen want ik rijd er zelf niet mee Knipoog
veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:58

Volgens mij zijn de proeven beetje vergelijkbaar met de Zweedse proeven, of niet? Dan zit je met een LA:3 op M1/M2 niv, de Zweedse LA:5 is een echte Z1 proef. MB is meer Z2, de hoogste MB proeven zijn meer ZZ-licht, MA is ZZ-zwaar/lichte tour met halve pirouettes en changementenseries om de 3.

Het systeem werkt iets anders dan hier qua klasseringen ed.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:39

Zep schreef:
Volgens mij zijn de proeven beetje vergelijkbaar met de Zweedse proeven, of niet? Dan zit je met een LA:3 op M1/M2 niv, de Zweedse LA:5 is een echte Z1 proef. MB is meer Z2, de hoogste MB proeven zijn meer ZZ-licht, MA is ZZ-zwaar/lichte tour met halve pirouettes en changementenseries om de 3.

Het systeem werkt iets anders dan hier qua klasseringen ed.

Yepp idd dat zijn ongeveer wel dezelfde ja. Heel raar vindt ik Knipoog