[WN] Vraagje over zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Vraagje over zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:25

Hallo;

Ik ben op zoek naar een westernzadel voor mijn 5 jarige haflinger.
Ben overal wat aan 't rondneuzen,en informatie inwinnen enz...
Ik ga woensdag kijken naar een zadel,bij mensen die hebben geen verstand van western ,alleen maar van alles wat met mennen te maken heeft;ze verkopen dan ook 't meest menspul...
Nu heeft ie wat goedkopere zadels te koop liggen,van onbekend merk..
En hij heeft nog een duurdere zadel liggen;hij zei ;het is een merkzadel,maar er merk staat er niet op,maar wel een paar cijfers en letter :55571g
Maar wat houd dat num. in?
Ik heb al geprobeerd op google 't op te zoeken,maar ben niks wijzer geworden...
Zou dat dan wel een goed zadel zijn?
Ik heb gevraagd of ik dat zadel(als t me bevalt op 't 1e oog)een week op proef mag,om 'm goed uit te proberen,en ik laat er dan nog een paar mensen naar kijken ;om te zien of ie goed ligt op m'n paard enz...
Hij vond dat wel goed...
Maar ik wil eerst even weten wat dat num. inhoud..

DubbelFun

Re: Vraagje over zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:48

Alleen een nummer is van geen belang als er niet een merk bij staat. Elke fabrikant/maken kan zelf zijn eigen nummerreeks verzinnen, maar het is pas te herleiden naar de boommaat als je weet welk merk het is.

Zadels zonder naam zou ik dus niet aan beginnen, dat is veelal goedkope India/Mexico import, kwaliteit a la ZadelMarkt oftewel ZitModder Knipoog

Een redelijk nieuw zadel (low-end) begint bij 700 euro, een merk 2e hands vanaf 400 euro.
Voor minder kun je haast niets vinden met een beetje veilige kwaliteit of je moet wel heel erg geluk hebben (en kennis van zaken).

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 20:15

Aha; ik dacht ook al aan zadelmarktspul...
Achja...ik kijk gewoon hier en daar even rond..'t heeft geen haast;ik spaar dan gewoon nog even door voor een goed 2e handszadel merkzadel(nieuwe word me toch ietsje te duur helaas)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:55

Een zadel met alleen een nummer hoeft niet altijd slechte kwaliteit te zijn. Je ziet eerder aan het gebruikte leer en de stiksels etc of een zadel wel of niet goed is. Er zijn ook zadelmakers die hun naam aan de binnenkant van het zadel hebben heb ik laatst van een zadelmaker gehoord. Je zou evt een zadelmaker of iemand anders met verstand van Westernzadels ernaar kunnen laten kijken, die kunnen je wel zeggen of het goede of slechte kwaliteit is.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:01

Bedankt voor de info.
Ik ga zowieso woensdag toch naar dat zadel kijken,ben toch wel benieuwd...
Hoe doen de meeste dat van jullie ivm betalen/passen ed.?
Ik denk dat de meeste hun paard zelf wel meenemen om 't zadel te passen,maar als dat niet kan?
Is het dan wel slim om 't zadel meteen te betalen,en meenemen,of zeg je van;ik wil 't zadel gewoon eerst passen,en als 't past,dan betaal je 'm?
Nog tips?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:14

Je moet hem gewoon eerst passen en dan betalen

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:16

MSQuincyTE schreef:
Je moet hem gewoon eerst passen en dan betalen

Anders neem ik iets mee,iets belangrijks, wat ik daar kan laten liggen zeg maar(hoe noem je dat? haha)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:32

Dat kan uiteraard ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:58

Laat iig op papier zetten dat als het zadel niet past dat je je geld terugkrijgt en geen tegoedbon oid.
Het zou mooi zijn als je het een week mag uitproberen en bij niet passen in dezelfde staat terug kunt brengen met geld terug (minus een klein beetje voor gebruik).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:07

DD dat is nog een beter idee natuurlijk

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:35

Je kunt ook naar een westernstore gaan. Die vaak ook een zadelpas service hebben. Monique uit westerbork heeft dat ook. kijk maar eens op haar site: oregon trail tack store. Ze verkoopt ook 2e hands zadels. in oosterstreek zit ook een zadelmaker en die heeft ook een zadelpas service. (AafkeB) hier op bokt.

Suc6 er mee!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:18

Het is zelfs zo dat wij alleen een zadel verkopen als we er zeker van zijn dat hij goed zal passen. Klant is koning, maar paard is Keizer!
Wij meten eerst op en bestellen dan pas je zadel, dus wij pressen niemand een zadel op dat niet goed past om maar een vekoop te scoren. Je moet bij ons dus wel wachten, je kan niet direkt een zadel meenemen, tenzij een tweedehands goed past.
Anders op het ogenblik ong. 6 week levertijd.
Mensen met haast moeten bij iemand anders zijn.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:04

Ik heb vandaag een zadel opgehaald!
Erg zwaar zadel,niet veel poespas eraan,en volgensmij ist een oudje...
Maar ik moet 'm nog passen op m'n haf...
Ik haal van de week paar mensen erbij die verstand hebben van zadels,en zondag ga ik naar een westernmanege voor die playday/schriktraining met m'n haf,en neem 't zadel mee,en laat er nog even wat mensen naar kijken...
En mocht ie niet passen,mag ik 'm terugbrengen Haha!
Ik ben benieuwd!

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:18

suc6 er mee! ben benieuwd of het past!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:53

oud is niet slecht, dan voelt je paard de boom goed.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 00:11

Woond er toevallig een westernbokker in het Noorden; in de omgeving van Slochteren,die zin heeft om langs te komen,en kijken of 't zadel goed past ?
Ik wil eigelijk wel van meerdere mensen hun reactie wel even horen hoe 't ligt e.d.
Ik heb 'm toch een week op proef...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:54

Het lijkt mij een goed idee zo'n spin te pakken te krijgen, en die in de boom te leggen, geeft een indruk. Lees het topic Westernzadelkunde!!!. Je kan aan een zadel NOOIT zien of en hoe hij past als je niet met de boom kan meten.

Een heleboel mensen die langskomen kijken helpt je niet verder, ikzelf kan het ook niet zien. Je kan ook een paar dagen heel intensief rijden en kijken of je paard dorrijdplekken heeft, of bij een verkeerde twist die op z'n zenuwbanen aanliggen wachten of hij vreselijke rugpijn krijgt. Als je dat je paard niet wilt aan doen moet je zélf oppassen, en meten. En niet luisteren naar verkopers en voorbijgangers die het ook niet weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:51

AafkeB schreef:
oud is niet slecht, dan voelt je paard de boom goed.

Het staat er waarschijnlijk anders als je bedoelt, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je paard de boom goed voelt.
Hoe minder hoe beter lijkt me Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:49

DD bij een nieuw fabriekszadel ligt de boom op de nieuwe stijve nog niet ingereden saddle-skirts; na ong. 1,5 jaar is het leer van de saddleskirts zich om de boom gaan vormen, pas dán voelt je paard daadwerkelijk de boom. Meestal komen daarna ook pas de problemen als de boom niet past.
Bij een ouder zadel is het "fleece"(nep-schapenbont) plat gaan liggen waardoor je met opmeten van de rug bij benadering kan zien of het zadel redelijk past. Bij nieuwe fabriekszadels kan je absoluut geen indruk van de pasvorm krijgen. Tenzij je weet welke boom erin zit, en diezelfde boom op de rug van je paard kan leggen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:15

Jeeuh!
A.s donderdag komt er iemand bij m'n paard langs om een stuk of 5 zadels te passen!
Hij had verschillende soorten/maten; Garland ,rope(?) iets van tex tann(?)en weet ik veel wat..
Ik hoop zó dat er een passend zadel tussenzit...ben nu al een tijdje aan 't zoeken;zonder succes...
Hij zegt dat ie verstand heeft van 't passen enz..dus dat hoop ik maar..want ik weet verder ook niemand hier in m'n buurt die er wél verstand van heeft....
Of woond er toevallig wél een bokker in de buurt van Kolham,die western rijd ed?
Meld u,zou ik zeggen Haha!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:16

Durante schreef:
Ik heb vandaag een zadel opgehaald!
Erg zwaar zadel,niet veel poespas eraan,en volgensmij ist een oudje...
Maar ik moet 'm nog passen op m'n haf...
Ik haal van de week paar mensen erbij die verstand hebben van zadels,en zondag ga ik naar een westernmanege voor die playday/schriktraining met m'n haf,en neem 't zadel mee,en laat er nog even wat mensen naar kijken...
En mocht ie niet passen,mag ik 'm terugbrengen Haha!
Ik ben benieuwd!

Nou;dit zadel past dus niet!
Het is veel te groot,én zit iets te strak bij de schouders...
Maar helaas,pindakaas...
Zoek gewoon lekker door Knipoog
Ik ga net zo lang door totdat ik wél wat heb gevonden....

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:30

een kant en klaar zadel passen heeft ook geen zin. Je kan alleen zien of een zadel goed voor je paard is als je de kale boom, dezelfde die in het zadel gebruikt is, op de rug van je paard legt.
Iedere serieuze westernzadel verkoper moet een selectie van die bomen mee hebben als 'ie je paard komt opmeten, als dat niet zo is, gooit 'ie er met de pet naar. Dan is het gewoon natte vingerwerk.
Ze zijn dan niet geïnteresseert dat jouw paard een goed passend zadel heeft, ze willen je alleen maar geld uit de zak kloppen.
Lees het topic 'Westernzadelkunde' goed door, dan weet je waar je op moet letten.
En ik kan niet geloven dat je serieus overweegt om iedere toevallige voorbijganger (met X-ray ogen?) zeggenschap te geven in de keuze van jouw zadel voor jouw paard.