Singel met elastiek bij Tinkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Singel met elastiek bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 00:07

Ik zit een beetje met een singel-probleem, de singel drukt namelijk bij Jordy behoorlijk op zijn spieren en dat zit uiteraard niet lekker.
Grootste probleem bij Jordy is dat zijn schuine borstspieren eigenlijk overontwikkeld zijn, die zie je ook echt duidelijk liggen over zijn ribben heen (de verdikking door de onderliggende spieren is zeker een cm of 4 dik), en daar loopt precies de singel over. Nu ben ik al van plan om een 'banaansingel' te kopen (voor de duidelijkheid, een dresuursingel) die van zichzelf al wat meer uitsparing heeft aan de voorkant, maar die zal nog steeds voor een deel over de spieren liggen. Nu dacht ik dus aan een banaansingel met elastiek aan beide kanten voor een beetje extra rek, maar ik vraag me af of het zadel dan nog wel vast genoeg op zijn plek ligt. Jordy is best luxe en slank, maar wel met een hele ronde rug en ribben, en een schoft die vrijwel ontbreekt waardoor zadels altijd al iets kunnen schuiven. Ik ben dus bang dat dat nog meer gaat schuiven bij een singel met elastiek.
Heeft iemand daar ervaring mee, schuift een zadel sneller met zo'n singel of maakt het geen verschil?

Biancaa

Re: Singel met elastiek bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:21

Ik heb hier eigenlijk niet zoveel ervaring mee, al denk ik dat bij tinkers met wat meer schoft, toch wel moet lukken?

Noa is zo rond dat ik dus zit te klooien met het boomloze zadel. Die schuift ook alle kanten op, ze is al erg bang met aansingelen en om dan ook nog zo strak te doen Boos! Ik vrees dat als ik elastiek ga gebruiken erbij, dat ik dan zo aan de andere kant eraf glij met mijn zadel Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:27

Ik (en vooral mijn vriendin Nagelbijten / Gniffelen) hebben geen positieve ervaringen met singels met stiek
Niet met tinkers dan maar met ijslanders, maar die zijn over t algemeen ook best rond en zonder schoft Knipoog

Een ijslander waar mijn vriendin op reed schoot in het bos ineens naar rechts omdat ze iets zag en vriendin hing dus met zadel en al aan haar linkerkant Ziek geen leuk gezicht ... met moeite kon ze zich toch een beetje omhooghijsen ondertussen crosste de ijslander met haar al richting maisplak, maar ze kon haar dus nog op tijd stilzetten ...

Zelf heb ik in duitsland dus ook ijslanders gereden met singel met stiek en hier zat t zadel al eens met opstappen aan de zijkant --> dan wordt je wel heel snel met opstappen Nagelbijten / Gniffelen maar dus geen fijn idee/ gevoel dat je zo in evenwicht moet blijven zitten omdat je er anders langshangt ...

en t is dus altijd uitkijken dat je net te strak singelt, maar onze ervaring is dus dat t ALTIJD schuift ...

Vriendin heeft nu trouwens voor haar ijslander een mooie leren singel met uitsparingen en aan onderkant neopreenachtig, zoals deze:
Afbeelding
Ben van plan die ook te halen want deze is echt erg fijn Ja (heb nu een gewone neopreen)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 01:37

Oke, geen succes dus, daar was ik al bang voor.
Aan de zijknant belanden met zadel en al doe ik liever niet, nare ervaringen mee. Dat heb ik al eens gehad met Jordy, daarbij schoot ik ook nog met mijn voet door de beugel omdat ik probeerde te blijven hangen, resultaat was dat ik er wel af ging maar ook door de bak gesleept werd met mijn voet vast door een compleet panisch paard, wat een gebroken arm opleverde doordat hij er op ging staan.... Ben dus ietwat huiverig voor al te erg schuivende zadels Nagelbijten / Gniffelen

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:57

Ik gebruik bij een tinker, fjord en een fries een singel met elastiek en die werken geweldig. Weet zo niet hoe deze singels heten maar ze zijn niet goedkoop dat weet ik wel. Maar ook niet heel erg duur of zo.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 02:30

ik heb een thorowgood, waar wel elastiek in de gespriempjes zit en voor gam tot nu toe de beste singel die ik heb geprobeerd, en dat zijn er nogal wat.
mijn dressuur schuift er wel iets mee, naar voren maar heeft dit nog nooit naar opzij gedaan. ik snap ook niet hoe andere mensen dat hebben gehad.

bij www.horsemopolitan.com heb je nog wel speciale singels waar je misschien iets aan hebt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:09

ik heb voor mijn ronde pony een singel met elastiek en ik ben er dik tevreden over, enige waar je aan moet denken is juist dat je niet te strak gaat aansingelen Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:13

Ik heb voor mijn dikke tink een hele tijd een singel met een stuk elastiek gehad.
Dat was een singel met aan 1 kaant (het uiteinde) een stuk sterk elastiek.
Ik heb er heerlijk mee gereden.
Ik weet niet of het echt goed zat,want ik trok hem altijd erg strak aan... Bloos
Ik heb nu een ander zadel,met een bijbehorende singel.(zit beter)
Ik heb zo'n singel waar grid net een plaatje van liet zien.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:46

ik gebruik ook een mooie singel van pfiff met beide kanten elastiek en het werkt perfect!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:54

ik heb ook een singel met elastiek bij Lowara en ben er meer dan tevreden over. het is zo'n leren singel,met aan 1 kant elastiek die gewoon goed uitrekt. wel merkte ik van de zomer dat het elastiek moeite had met het zweet wat van Lowara afkwam ( het elastiek werd iets langer erdoor op dat moment, later kromp hij weer)
maar juist een singel met elsatiek schuift minder, omdat dat elastiek de boel zodanig strak houd, waar het nodig is. met een gewone singel zit je altijd met ongeveer 3 cm verschil dat hij wel of niet strakker kan, en dan kan de boel juist gaan schuiven Ja ( beetje krom geschreven, maar je snpat de clou)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:46

Ik gebruik ook alleen maar singels met elastiek, nooit geen problemen gehad. Een vaste stugge leren singel komt er bij mij niet meer aan. Die neopreen singels die grid laat zien zijn ook prima.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:00

Ik heb een Kieffer singel met Elastiek, dressuursingel.
Werkt prima.
Ook toen ik nog een gewone uberlange singel had, met elastiek, werkte dat ideaal.
Jessie is zwaar singelnijdig, dus die moet het zachtste van het zachtste en dan het liefst ook met elastiek.

Zadel (BF) ligt als een huis Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:02

Ik heb een banaansingel met elastiek aan een zijde (geloof ik).
Momenteel is die singel iets te lang, dus ik gebruik een ander.
Welke maat heb je nodig?
Anders kun je de mijne wel eens lenen om het uit te proberen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:12

Hmmmm, dat zijn weer een hoop andere (betere) ervaringen.
Voor de mensen met elastiek-singels, hebben jullie ook last van het iets schuiven van het zadel, of schuiven jullie zadels sowieso niet? Bij Jordy is het echt zo'n beetje onmogelijk gebleken een zadel te vinden of zo aan te laten passen dat het helemaal niet meer schuift. Het schuiven is trouwens niet extreem, het is maar heel weinig. Naar voren schuift het totaal niet, alleen zijn springzadel wil weleens iets naar achter schuiven doordat zijn schouders fors zijn en het middenstuk heel slank, maar dat is goed op te lossen met een borsttuig.
Dat schuiven wat het zadel nu doet is trouwens niet echt een probleem, het is alleen als hij weereens begint te stuiteren dat het daarna iets scheef ligt, maar het blijft wel boven Haha!
Grootste probleem bij Jordy is dus dat een gewone singel enorm op die spieren drukt en hij ze daardoor nog meer aan gaat spannen wat het probleem alleen maar erger maakt. Ik moet dus eigenlijk iets hebben wat de druk verdeelt en wat meegeeft.
Nu zag ik op de link die Pellie gaf (bedankt voor de link!) deze:
http://www2.horsemopolitan.com/shopv2/p ... cts_id=131
Wel behoorlijk prijzig, maar het lijkt me dat de druk super verdeeld wordt. Alleen staat er wel bij dat het zadel iets meer dan normaal kan bewegen.... Maar zolang het niet aan de zijkant terecht komt... 'Even' proberen voor die prijs is toch wel een flinke gok, maar misschien moet ik het risico maar nemen.

Kiara, bedankt, heel aardig van je Lachen Maar ik denk dat als de singel voor Novia al te lang is hij Jordy ook niet gaat passen, Jordy moet een singel(tje) van 45 of 50 cm hebben Nagelbijten / Gniffelen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:22

ja die singel had ik anders ook willen kopen als ik er echt niet uit kwam met dit zadel, maar voor mijn boomloze is de thorowgood weer prima.
het concept spreekt me zowiezo aan Ja

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:53

Supertje schreef:
Kiara, bedankt, heel aardig van je Lachen Maar ik denk dat als de singel voor Novia al te lang is hij Jordy ook niet gaat passen, Jordy moet een singel(tje) van 45 of 50 cm hebben Nagelbijten / Gniffelen

Je hebt gelijk Lachen (hij is 'een stukje' langer dan 50 cm)
MIJ bevalt de banaan met elastiek in elk geval wel.
Mits deze past natuurlijk, nu de grasbuik weg is heb ik een andere, rechte singel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:52

even heel ander vraagje:

wat voor lengte singel hebben jullie?
wij hebben er een moeten bestellen,1m30 was namelijk echt veeeeeeeeel te kort,dus moet er waarschijnlijk een 1m50 komen Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 20:55

Veelzijdigheidssingel (springzadel) 105 cm, dressuursingel 45 of 50 cm.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:39

ellepel schreef:
even heel ander vraagje:

wat voor lengte singel hebben jullie?
wij hebben er een moeten bestellen,1m30 was namelijk echt veeeeeeeeel te kort,dus moet er waarschijnlijk een 1m50 komen Haha!

Bloos! da's wel HEEL lang ... meeste tinkers die ik beleerd heb pasten toch een singel van 1.10 soms 1.20 m toch wel makkelijk Ja Dressuursingel meestal zo'n 60 cm en dan over t algemeen ook nog voldoende gaatjes over Ja

Say heeft dressuursingel 60 cm en heb dan aan beide zijden nog 7 gaten (van onder) over dus zou ook nog korter kunnen, maar zo vind ik de singel mooier verdeeld Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:25

ik had mijn eigen zadel er op (wintec rode boom) en een singel van 1m30, aan ene kant op eerste gaatje en de andere kant kwamen we gewoon een 10 cm tekort!!!!!
kel is echt zo mega breed he?
ik verwacht namelijk dat ze nog iets breder gaat worden aangezien ze drachtis is,dus denk ik dat een 1m40 misschien te kort zal zijn.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:21

Ik heb momenteel een BF cheyenne zadel en daar zit een leren singel bij met ook van die uitsparingen zoals op de foto hierboven in dit topic, alleen zitten er ook nog elastieken gedeelten OP de leren singel. Ik vind het ideaal en ze zijn nog best betaalbaar (55,95 euro). Geen geschuif en makkelijk aansingelen (zeker bij zo'n tink als die van mij die een buikuitzetter is....) Zie foto:
Afbeelding

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:22

By the way: bij mijn singel (kennelijk een nieuwe versie) zit ook nog een metalen oogje (ringetje) in het midden. Altijd handig...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:27

Ik heb ook zo'n barefoot singel, maar ik heb nog geen elastiek gezien (of ik heb nietgoed gekeken) ik heb ook zo'n ringetje aan de onderkant, erg handig, daar maak ik mijn reflectiehals aan vast. Maar ik vind het niet zo'n prettige singel, ik moet aardig aansingelen en dan zit het best strak en dan nog schuift het zadel (als mijn dochter dan in draf gaat, zit ze helemaal scheef omdat ze nog naar 1 kant hangt....)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:30

ik gebruik ook alleen nog maar singels met elastiek. Mijn ervaring met gewone singels is juist dat het aan alle kanten schuift! Zelfs singels met aan 1 kant elastiek.

Ik heb 2 singels van Thorrowgood (elastic), voor Kato en Bonita. Dressuursingels wel te verstaan, ergonomisch gevormd. Kato heeft 85 cm en Bonita 45 cm. Ook heb ik nog een elastische singel van Barefoot van 65 cm voor Bonita. De singels van Thorrowgood waren iets van 30 euro.

@ Bianca, dan moet je toch eens goed kijken, want er zijn geen barefootsingels zonder elastiek hihi Haha!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:37

De Tinker die ik berijd, heeft ook een zadel met elastieken singel.
Bevalt prima.
Ik denk dat je gewoon het beste het eens een keer uit kunt proberen hoe het bevalt.