hulp gezocht met soort bit!!!!!!!!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

hulp gezocht met soort bit!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 17:27

Hallo, ik rij een merrie van 15 en heb een dikke watertrens,nou is die wat te smal geworden ,en heb 2 keer met een ander bit gereden.
De eerste keer met een dikke bus trens enkel gebroken,de tweede keer met een vrij dikke dubbelgebroken watertrens.
Wat gebeurt ,ze word weer super sterk dwars en wil niet meer ontspannen
terwijl het zo goed ging!!
Ze liep steeds keurig aan de teugel ,was met 2 pinken te rijden luisterde super naar mijn zit,en hop weg is het.
Het is mij duidelijk dat het door het bit komt,en wil graag dezelfde weer kopen maar dan groter .
Probleem is nu dat ze haar oude bit ook ineens niet accepteert,en het ook weer vast gaat pakken.
Mijn vraag want nu te doen ,een grotere kopen en afwachten haar weer laten wennen ???ik weet het even niet vandaar mijn vraag aan jullie!!!

Anoniem

Re: hulp gezocht met soort bit!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:51

De mond van een paard van 15 groeit niet Verward dus hoe kan je bit nou te smal zijn geworden?

Wanneer is het paard voor het laatst naar de tandarts geweest? Ik zoek de oorzaak eerder bij het paard dan bij het bit, want een bit verandert niet. Paard wel.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 18:17

nee ,ik snap wat je bedoelt maar het is gewoon net iets te klein 0,5 cm iniedersgeval vind ik hem niet fijn liggen terwijl het me eerder nooit is opgevallen en ze altijd deze maat had(let op het mijn lease paardje),aan het gebit kan het niet liggen dat is gecontroleerd.

En ik bedoel nu met het bit,omdat ik het iets te klein vond ,heb ik 2 anderen geprobeert van 0,5 cm groter en die pakt ze direct vast en nu haar vertrouwde bit ook ineens weer.....

Ik wil geen dunner bit daar word ze alleen maar erger van omdat het scherper inwerkt,ik wil alleen graag weten hoe ik dit aan moet pakken,moet ik hetzelfde bit wat ze had kopen iets groter en haar erweer aan laten wennen??/ of iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:19

Een dik bit is niet altijd vriendelijk, zoals een dun bit niet altijd onvriendelijk is.
Dat ligt helemaal aan de plek in de mond

--> HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:20

Een dunner bit werkt niet per se scherper in. Sterker nog, er zijn aardig wat paarden die met een te dik bit lopen, omdat baasjelief denkt dat dit het vriendelijkst is.
Anatomisch gezien hoeft dit echter niet het geval te zijn.

Kan het geen toeval zijn dat het vastpakgedrag ineens tegelijk met een ander bit komt? Waardoor ben je gaan twijfelen aan de maat van je bit? Liep je paard niet al langer niet helemaal lekker erop?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 18:26

Nee ze liep er super op!! iemand wees mij erop met rijden en ben er eens beter naar gaan kijken,en kwam tot de conclusie dat het idd er wat op hing.
Omdat ze voor ik haar reedt,altijd met een dunnere trens werd gereden ,en ze het altijd vastpakte ben ik,das nu 1 jaar terug gaan kijken welk bit ze geen weerstand op bood.
Dat bleek dus deze ze knabbelde pakte het niet meer vast ,nu wou ik geen wondjes ed hebben en dacht tjah moet ik maar even kijken of iets groter beter is..(o,5)

en nu komt dat gedrag ineens terug zelf met haar oude bit

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:32

Bekijk ook even wat er dressuurmatig te verbeteren valt.

Een paard kan net zo goed "energie opbouwen" dat kan evenredig gaan met het wissellen van een bitje.

Als het paard op een goede basis is afgericht dan zal het ook zonder bit moeten kunnen rijden.

En je kan de tanden laten controleren, etc.
Inier geval niet alle andere facetten wegcijferen

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 18:45

Nee idd ,ik zal mijn instructrice maandag even vragen,zei zelf stond afgelopen maandag ook voor een raadsel,ze was voordat ik haar reedt nooit dressurmatig gereden,en onze basis was op een paar kleine puntjes bijna af daar hebben we lang en veel voor moeten doen............vandaar dat ik het even kwijt ben

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:35

als het bit in de mond van je paard ligt moet je aan allebei de kanten er een vinger tussen kunnen doen dan is het goed dus ongeveer een cm aan iedere kant, kiezen laten controleren is geen overbodige luxe tanden en kiezen blijven nl groeien.
je kan het ook proberen met een stang dat ligt rustiger in de in de mond en als je hem goed gebruikt is het niet scherp neem dan wel een met losse ringen en geen rubber.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:41

Ok bedankt,ik denk dat ik even met mijn intructrice bekijk,wat het beste ligt en zal even een paar verschillende proberen, zal ook een stang proberen met losse ringen,ik heb een vrij stille hand dus ga even zien en wacht wel tot les...bedankt iniedersgeval!!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:38

Ik wil toch even melden dat het weer goed is met haar oude bit alleen iets groter!!!
Ze loopt weer keurig en pakt niet meer vast!!!!!!!!!!bedankt voor aal reactie s!