Pessoa bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schimpie

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:18

Hier weer een berichtje van de onwetende muts hahaha.............

Waar is een pessoabit nou precies voor?
Mijn merrie kan zich best sterk maken, maar ik wil wel met haar buitenrijden, en niet met 150 ovr de weg.
Ik kan haar wel houden hoor dat is het niet, maar ik ben gewoon bang wat er gebeuren zal als ze op de wg ergens van schrikt ofzo.

Kan ik daar een pessoa bit voor gebruiken?
Of hebben jullie iets anders.

En niet zeggen dat ik haar eerst beter moet rijden in de bak, ze is gewoon heel groot en sterk en ik rij al 20 jaar dus kan me handen enzo wel stil houden.
Ik zit haar niet in de weg als ik met een iets scherper inwerkend bit zou rijden.

thanx

Sabinie

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:37

het maakt niet uit met wat voor bit je rijdt

de sterkte van het bit ligt puur aan de ruiterhand

ik zou niet aan een pasoa bit beginnen op den duur raakt je paardje daar ook aan gewent en loopt ze dwars door het bit heen en heb je helemaal niets meer te vertellen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:38

Je zegt dat je haar wel kan houden, maar gewoon iets achter de hand wil hebben voor als ze schrikt..
Maar als een paard schrikt, en werkelijk op hol slaat, dan zal je een paard zelfs met het scherpste bit niet kunnen houden.
Als je nu echt 'voor de zekerheid' iets scherpers wil, voor als het echt nodig is, dan zou ik inderdaad een pessoabit nemen, en een tweede teugel eraan hangen die je normaal los laat hangen, maar altijd erbij kan nemen als dat nodig zou zijn. De eerste teugel doe je dan in de grote bitring, de tweede teugel een ring lager.
Als je constant met een scherper bit buiten rijdt dan zal ze daar ook aan gaan wennen, en moet je steeds maar weer iets scherpers zoeken, dat wil je niet natuurlijk.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:29

Ja inderdaad, daar dacht ik ook aan.
Gewoon een extra teugel die je kan gebruiken als dat nodig is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:21

Op de manier die MT aangeeft werkt het inderdaad goed. Zo heb je altijd een noodrem achter de hand.

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 13:11

Ja dat vond ik ook

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:00

Sabinie schreef:
het maakt niet uit met wat voor bit je rijdt

de sterkte van het bit ligt puur aan de ruiterhand

ik zou niet aan een pasoa bit beginnen op den duur raakt je paardje daar ook aan gewent en loopt ze dwars door het bit heen en heb je helemaal niets meer te vertellen

Denk dat dit niet waar hoeft te zijn.
Ik heb mn pony meer dan een half jaar met pessoa gereden en nu rijd ik weer met een gebroken bitje.. en totaal geen problemen mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:18

Ik ben het met MysticTinker eens alleen je kan ook eens kijken bij een pelham, deze liggen meestal wat stabieler dan een pessoa dus vinden sommige paarden wat prettiger. Uiteraard met 2 teugels.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:24

Heb ook een passoa , bij mij werkt het goed.
Mijn merrie kan ook erg sterk zijn in de galop.
En gebruik hem dan ook alleen als echt noodrem, dus alleen als het echt nodig is.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:28

ik heb vandaag ook een pessoabit aan geschaft ook voor als ik op buitenrit ga. heb hem ook zoals MysticTinker Zegt heb het vandaag even in de bak getest en ik vind het werken ik merk het wel als ik hem er echt bij pak

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:04

Okee, dus nu wordt het of pelham of pessoa.
Nouja als ik ze tweedehands aanschaf kan ik ze altijd beide kopen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:12

ik ben een tijd terug (toen ik van stang naar gebroken bit wilde) naar de ruiterwinkel gegaan omdat ik een pelham wilde kopen (had geleend van vriendin en werkte goed). zij raadden met echter aan om een pessoa te nemen omdat die bijna dezelfde inwerking heeft alleen 2x zo goedkoop is.

Ik heb toen dus met pessoa geprobeerd, 2 teugels. Dat ging heel goed. Later 1 teugel alleen aan middelste ring. En toen dat ook goed ging naar alleen bovenste ring, wat hetzelfde is als een normaal gebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:08

Ik heb ook áltijd een pessoa-bit voor in de duinen, en met springen. Omdat als ik met een gewoon bit rijd, en mijn paard denkt dat hij harder mag of weer mag gaan springen hij ook heel graag wil. En soms een beetje te graag. Ik ben dan bang dat ik met een gewoon bit hem niet kan houden, en hem alleen maar in zijn mond ga hangen. Dus gebruik ik simpelweg een pessoabit. Die zorgt ervoor dat je niet in de mond hoeft gaan hangen.
Alhoewel ik het liefste met mijn gewone bit rijdt. Een pessoa is idd scherper, maar zoals ik zal zei; je gaat er niet mee in de mond hangen. Alhoewel je hem wel voorzichtig moet gebruiken.
Ben het ook eens dat het puur aan de hand van de ruiter ligt.
xx

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:13

Ik gebruik een rollerbit dit omdat mijn pony zich ook aardig groot en sterk kan maken en haar dan moeilijk in de hand kan houden.. sinds ik dit bit heb kan ik haar heel makkelijk onder controle houden..