Ik heb een IJslander van 19 jaar oud die een wedstrijdverleden heeft. Zodra er een paard naast haar rijdt gaat ze harder lopen. Dit was in het begin heel erg, ze wilde zo graag winnen ( ook al reed ik alleen maar buiten met een andere IJslander ). Na veel oefenen gaat het een stuk beter, alleen in de hogere gangen nog niet.
Met een vriendin van mij die die IJslander rijdt heb ik veel geoefend in de bak met draven naast elkaar enzovoort. Dat ging allemaal wel goed, maar buiten is het toch een tikkeltje anders....
Nu dacht ik...wat kan ik doen om haar beter te houden? Want als ik kneepjes geef in de teugel wat ho houden betekent dan rent ze gewoon door het bit heen. Als ik ruimte heb maak ik een volte, maar op sommige paadjes is daar de ruimte niet voor. Om haar helemaal in haar mond te gaan storen vind ik zelf niet zo prettig...
Nu bedacht ik me, zou het helpen als ik voor het buitenrijden een martingaal om doe bij haar? Of kan dat eigenlijk niet bij IJslanders..Heb namelijk nog nooit een gezien met martingaal....Ben niet weg van een slof die vind ik te sterk inwerken...
Eventuele tips zijn ook welkom!!

Groetjes Dorieke