3 jarig paard...Wat voor zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laboum

3 jarig paard...Wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:04

Op mijn 3 jarige ruin heb ik nu 2x gezeten. Deze keren op een oud, heel oud, vzh zadel.
Met dit zadel kan ik nog wel even rijden, maar ik wil natuurlijk wat anders.
Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurzadel, maar ik weet niet wat handig is.
Afgelopen zaterdag was ik in de ruitersportzaak bij mij in de buurt en informeerde wat naar zadels.
De verkoopster raadde mij aan om een Wintec-zadel te kopen ivm de verstelbare boom.
Ik zie dit niet zitten, want ik vind dit geen mooie en fijne zadels.

Wie heeft er een advies? Een goed (maar hoe weet je of het goed is) 2ehands zadel? Dressuur of VZH?

Dabo

Re: 3 jarig paard...Wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:08

Ik heb ook een wintec met verwisselbare boom (dressuur) en daar maar wat blij mee! Er zat een medium boom in, en ik dacht dt hij wel goed lag. Niet dus.! makkelijk een smallere boom erin, en nu ligt hij wel goed.
Met een jong paard is dat echt geen slecht idee, wintecs zijn ook niet zo heel duur, en blijven lang mooi. Als je paard uitgegroeid is, kun je de wintec makkelijk weer verkopen, en op een leren zadel overgaan. Haha!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:10

Zijn die bomen makkelijk zelf te wisselen? Ik heb geen flauw idee of ze makkelijk weer in te wisselen zijn. Wanneer je er netjes mee omgaat denk ik wel.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:18

Ik heb mijne 2e hands gekocht, en die zag er nog als nieuw uit! Haha!
Ja, de bomen kun je zelf verwisselen, als je een kruiskop schroevendraaier bij de hand hebt Haha!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:20

De boom is makkelijk zelf te verwisselen (als je een keer hebt gezien hoe het moet). Maar óf je een grotere of kleinere boom moet hebben is toch werk voor een zadelmaker vind ik (soms ligt het juist aan de kussens en niet aan de boom dat een zadel niet goed ligt).

Wij hadden voor ons paard (net 4 toen ze kwam) in eerste instantie ook een Wintec zadel gekocht, met dezelfde gedachte erachter: ze is nog in de groei, dan is een 'goedkoper' zadel dat verstelbaar is beter.

Hoewel het Wintec zadel om te rijden prima was, bleek het helemaal niet prima voor ons paard. De uiteinde van de verwisselbare boom 'krullen' een beetje op waardoor er druk komt op de (in ontwikkeling zijnde) spieren, waar de boom flink op gaat drukken (althans bij die van ons). Ze kreeg erg veel last van haar rug én werd narrig met opzadelen.

Heb toen meteen besloten om dan maar te gaan voor een goed passend zadel en heb gekozen voor het nieuwe Anky-zadel, waar we nog geen seconde spijt van hebben gehad; echt een super-zadel. Mocht ze nog veel groeien, dan zien we wel weer (ik laat gewoon af en toe door de zadelmaker controleren of het nog goed ligt).

Het Wintec zadel was ik vrij snel weer kwijt, maar je levert toch altijd wel zo'n € 100 à € 150 in, dus denk goed na wat je wilt ....

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:31

Voor mijn 3-jarige heb ik een nieuwe wintec gekocht. Mocht ie dan nog groeien kan ik de boom aanpassen plus dat het zadel gevuld is met lucht. Dit schijnen paarden veel lekkerder te vinden dan gewone vulling.
Ik heb het type Pro dresuur (met suede) en cair systeem. Past echt super! Ja

Heb je wel eens op de Isabelle Werth gezeten? De meeste (dressuur) ruiters/amazones zijn hier erg over te spreken.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:33

Het nieuwe Anky-zadel! Die wil ik graag gaan kopen, want ik vind het een mooi, fijn zadel. Maar goed die verkoopster raadde me af een mooi, duur zadel te kopen omdat mijn paard nog groeit. Nou, jouw 4-jarige merrie groeide (misschien nog steeds wel) ook nog.

Ik ben niet zo weg van een Wintec (persoonlijk) en zou dan eerder tijdelijk een goed 2ehands zadel kopen denk ik. Maar ja, hoe weet je dan of die goed is?

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:35

Kyralovertje schreef:
Voor mijn 3-jarige heb ik een nieuwe wintec gekocht. Mocht ie dan nog groeien kan ik de boom aanpassen plus dat het zadel gevuld is met lucht. Dit schijnen paarden veel lekkerder te vinden dan gewone vulling.
Ik heb het type Pro dresuur (met suede) en cair systeem. Past echt super! Ja

Heb je wel eens op de Isabelle Werth gezeten? De meeste (dressuur) ruiters/amazones zijn hier erg over te spreken.

Ok, dan weet ik in elk geval wat voor 1 jij op een 3jarige hebt liggen. Het is moeilijk hoor vind ik.
Op de Isabelle Werth heb ik nog nooit gezeten, heb hem wel in de Divoza-gids zien staan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:50

laboum schreef:
Het nieuwe Anky-zadel! Die wil ik graag gaan kopen, want ik vind het een mooi, fijn zadel. Maar goed die verkoopster raadde me af een mooi, duur zadel te kopen omdat mijn paard nog groeit. Nou, jouw 4-jarige merrie groeide (misschien nog steeds wel) ook nog.

Ja, die van mij was/is ook nog in de groei; maar aangezien het 'goedkope' zadel uiteindelijk voor problemen zorgde (ostheopaat erbij, tijd op rust, problemen met zadelen, etc); heb ik in overleg met de zadelmaker tóch besloten om een nieuw goed passend zadel voor haar te kopen. Ze heeft het nu ruim een jaar en het ligt nog steeds prima (laatst nog naar gekeken), dus dat een zadel al heel snel niet meer past als ze groeien valt wel mee hoor !

Maar het Anky-zadel is echt een aanrader: het blijft echt super (wordt bij ons al sinds een jaar bijna iedere dag gebruikt en ziet er nog steeds prachtig uit, ondanks dat we er - eigenlijk te - weinig aan doen.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:54

Bedankt voor de tip!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:01

Misschien is een Barefoot London wat tot het paard uitgegroeid is? Hiermee zul je dus in de meeste gevallen net zo lang kunnen rijden tot jij iets anders wilt of totdat het zadel aan vervanging toe is.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:59

Op dit moment rij ik een jonge fries. Omdat ze nog zo veel gaat groeien heeft de eigenaresse een Isabelle Werth aangeschaft. Ik ben zelf een een leer dressuurzadel gewend maar moet eerlijk zeggen dat dit een heel fijn zadel is.
Als ik jou was zou ik wel naar zo'n soort zadel gaan kijken. Je paard groeit nog er veel en dan is een verstelbare boom heel makkelijk. Je hoeft niet telkens je zadel te laten verbouwen maar kan dit gewoon zelf doen.
Het is trouwens heel makkelijk om een andere boom in het zadel te zetten.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:47

Ik heb voor mijn 3-jarige een Kieffer Insbruck gekocht, aangezien de Kieffers een vrij goed verstelbare boom hebben Ja

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:51

Onze ruitershop heeft ook andere zadels met verstelbare boom. Misschien de jouwe ook wel als je persé geen wintec wilt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:59

Ik heb toen die van mij 3 was een 2e hands zadel van iemand geleend, en pas jaren later een eigen zadel gekocht. En dat is maar goed ook, want die van mij is zo'n 6 cm gegroeid in die jaren vanaf zijn derde. Ik zou in ieder geval echt géén nieuw zadel kopen, 2e hands zadels kun je zo weer wegdoen, en daar verlies je ook geen geld op als je ze goed onderhoudt. Laat wel een zadelmaker naar het zadel kijken, dat is t belangrijkste.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:59

Ik zit te denken aan een USG dressuurzadel met een verwisselbare boom, ziet er degelijk uit en aangezien het een 'B-merk' is/was van Kieffer denk ik wel dat het goede kwaliteit is. Ik heb er een hoofdstel van en het leer is erg mooi. Ik geloof dat ze rond de 850 euro kosten, is nog te overzien. Je kunt ook aan de Bates Caprilli denken, een leren dressuurzadel met het Cair systeem wat ook in de Wintec zit en ook verwisselbare boom. Wel flink duurder, dacht rond 1500 euro.

Dit is de USG: http://www.usg-reitsport.de/start/index.php?lang=en&sysub=1.2.65.0.0.0.0.0.0.0.0&CAT_ID=67&DEP_ID=61&DET=2042

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:11

Ik heb ook een jong paard en wij hebben er voor gekozen om een goedkoop tweede hands zadel te kopen. De boom alles is nog goed alleen het leer en suede wordt wat minder. Ziet er niet zo mooi meer uit. Ik vind het belangrijker dat de boom en kussens goed zijn en het zadel goed ligt op mijn paard. Ligt het zadel niet lekker meer dan verkoop je hem en koop je een ander zadel. Ik zou zeker nog wachten met een duurder zadel tot je paard een jaar of 4 a 5 is dan is de meeste groei er uit en groeien ze minder dan hiervoor.

Er worden genoeg zadels aangeboden kijk goed en neem anders iemand mee die er verstand van heeft. Nooit zomaar een zadel kopen maar altijd eerst passen anders zit jij er weer mee.

Succes met zoeken en als het oude zadel nog goed ligt zou ik voorlopig hiermee rijden ook al ziet hij er niet zo goed meer uit.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:14

ik heb een wintec type pro dressuur voor een 4 jarige!!,, Ik heb dat zadel al vanaf hij 3 is!!,, ik vind het een super zadel!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:16

Ik heb voor mijn 4 jarige een boomlooszadel besteld. Het was altijd zo'n gedonder met die boomzadels. Omdat mijn paard nogal groeide ging mijn ainsley dressuur zadel verkeerd liggen, daardoor deed mijn paard erg vervelend. Toen we daar achter kwamen meteen een nieuw zadel gekocht. (kieffer) En nu naar een half jaar past hij weer niet. Dus voor mij lekker boomloos vanaf nu Haha!