heeft een ijslands zadel geen boom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

heeft een ijslands zadel geen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:46

Hoi! ik kwam een zadel tegen op marktplaats, en heb de eigenaresse gemaild omdat ik benieuwd was naar de boommaat (heb een beetje een buitenmaat fjord). De verkoopster zei echter dat ijslanderzadels geen echte boom hebben. Is dat zo? En als dat zo is, waarom rijden dan niet veel meer mensen hiermee, ze zouden dan toch veel flexibeler moeten zijn dan engelse zadels?

Wie helpt me uit (of in) de droom? Het gaat overigens over dit zadel: http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//dieren.marktplaats.nl/paarden-zadels-en-hoofdstellen/62273037-confortabel-zadel.html

maessie

Re: heeft een ijslands zadel geen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:52

Volgens mij zit hier gewoon een boom in. Ik heb ook nog een ijslanderzadel liggen hetzelfde idee, met boom. (Is ook te koop trwns, is een breed model, lag bij ons op een haflinger) De lengte van de kussens is wel anders, die zijn wat langer, en de zit ligt iets meer naar achteren geloof ik. (Op ijslanders rijden ze in een iets andere houding, maar hoe of wat precies weet ik ook niet hoor Knipoog )

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:56

apart zadel,ik denk omdat de mensen het niet zo 'mooi' vinden..
mij leukt het wele een gaaf zadel

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:57

Je hebt, net als bij 'gewone' zadels zowel zadels met als zonder boom. Het is niet zo dat een ijslands zadel per definitie geen boom heeft. Kijk maar naar de bekende Ástund zadels bijvoorbeeld, die hebben wel een echte boom. Het hangt van jezelf af wat je het liefste hebt natuurlijk...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:58

ik heb er wel eens in gereden zit wel fijn maar niet heel anders ofzo.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:06

Vreemd verhaal, deze zadels hebben gewoon een boom Verward Er zijn inderdaad wel riding pads, maar die zien er wel anders uit. Ik vind het verhaal 'past op meerdere paarden' altijd maar vaag.
De ribzit is wel héérlijk, zit lekker zacht, daar hou je het wel even op uit. Ja

( ik heb zelf overigens een pagony ijsland te koop, met medium boom).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:15

WendyBZ schreef:
Vreemd verhaal, deze zadels hebben gewoon een boom Verward Er zijn inderdaad wel riding pads, maar die zien er wel anders uit. Ik vind het verhaal 'past op meerdere paarden' altijd maar vaag.
De ribzit is wel héérlijk, zit lekker zacht, daar hou je het wel even op uit. Ja

( ik heb zelf overigens een pagony ijsland te koop, met medium boom).

mja, precies. 'past op alle paarden' trap ik ook niet in, vandaar dat ik ook mailde om te vragen wat de boommaat was. Ik heb nu een barefoot, maar ik krijg toch volgens mij wat drukplekjes, vandaar dat ik aan het kijken ben naar wat anders. Ik heb laatst al een heleboel 'standaardzadels' even op zijn rug gehad, en het is allemaal veel te smal. Daarnaast heb ik liever geen zadel waarin ik zelf opgesloten zit, en aangezien ik nogal een grote kont heb, trekt de vaak vlakkere zitting van Ijslanderzadels me wel aan. Alleen veel IJslanders zijn lang niet zo breed als mijn fjordje. Een mediumboom gaat dan ook zeker weten niet passen, helaas.

edit:
maessie schreef:
Ik heb ook nog een ijslanderzadel liggen hetzelfde idee, met boom. (Is ook te koop trwns, is een breed model, lag bij ons op een haflinger)

Wat voor 'model' had die haflinger, of weet je een boommaat van het zadel? En wat voor inchmaat heeft het zadel?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:21

Voor zover ik het kan zien op de foto is het een HGG-zadel (HGG= Hans Georg Gündlach, vroeger een bekende duitse wedstrijdruiter). Laat je niets wijs maken, in de meeste ijslanderzadels, zo ook in deze, zit gewoon een boom. Het "ijslandse" aan een ijslanderzadel is dat het (meestal) langere stegen heeft, het diepste punt van de zit wat meer naar achteren voor het tölten en in het verlengde daarvan een wat plattere lepel.

Edit: de prijs in aanmerking nemende kan het bijna geen HGG zijn, geen idee wat het dan wel is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:54

er zijn mensen die het idee hebben dta ijslander zadels geen maten hebben in boombreedte , ik gok dat de dame in kwestie dus bedoeld dat er geen breedte maten zouden zijn
maar dat is grote onzin .

denk eerder dat dit een b of c merkje is uit duitsland, wat gewoon een standaard uitvoering is en dus past of niet
vandaar "geen boom maat" hebben

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:04

Best een vreemd verhaal ja.. In dit zadel zit gewoon een boom hoor, zoals eigenlijk in alle IJslander zadels. Of je moet een boomloos (woord zegt het al) IJslander zadel hebben dan is het wat anders natuurlijk. En over dat het zadel op alle IJslander zou passen daar kan ze wel gelijk mee hebben. Wij hebben 2 ijslanders staan, en mijn zadel van Eva past ook op Boj, ligt super! Het ligt gewoon super goed op allebei als is het voor Eva gemaakt. Boj heeft zijn eigen zadel en is niet officieel van mij.

En sorry maar antwoorden als: ik denk dat mensen het niet mooi vinden en bla bla, daar heb je natuurlijk helemaal niks aan.
Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:18

Ja, een IJslanderzadel past wel heel vaak goed op meerdere pony's, maar zeker niet altijd. En ik heb begrepen dat je geen IJslander hebt maar een Fjord. Maar goed, volgens mij heb je inmiddels het antwoord op je vraag al gehad Lachen