rubberen bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

rubberen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:49

Mijn paard id nogal moeilijk in de mond. Hij wil het bit absoluut niet aannemen. En het is niet zo dat hij niet gevoellig is in zijn mond, dat is hij juist wel. Hij wil alleen niets doen met het bit. Met lessen zijn we al ruim een jaar bezig met rechtrichten, heel veel overgangen etc en dat gaat nu allemaal goed, hij blijft alleen erg moeilijk in de mond. Houdt zijn hoofd steeds erg hoog. Na een uur aan een stuk door overgangen wil hij iets toegeven en is hij wel met veel been en aan de voorkant druk wat lager te rijden, maar hij blijft vasthouden. Ik rij hem nu met een enkelgebroken bustrens en wilde dus eens rubber gaan proberen (iig niets scherpers, want hij is niet bot ofzo in de mond). Maar nu vroeg ik mij af of ik beter een enkelgebroken trens met rubberen stukken erop kan nemen of een bit wat helemaal van rubber is?

Anoniem

Re: rubberen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:50

--> HAR

Heb je al eens ene ongebroken trens of dubbelgebroken trens geprobeerd?

Rubber is overigens niet zacht.
Kunststof dan weer wel Lachen

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:52

Nee, heb ik niet geprobeerd. Maar is een ongebroken trens niet veel scherper?
Hij is overigens een paar weken terug door de tandarts nagekeken, dus hij heeft geen tandproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:04

De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:21

Een enkelgebroken trens is dus helemaal niet zo vriendelijk... Een ongebroken trens lijkt zo de beste oplosisng voor mijn paardje, ook omdat hij nogal extreem reageert op teugelhulpen voor bijvoorbeeld stelling. Als ik mijn hand een klein beetje naar binnen breng gooit hij meteen zijn hoofd naar binnen.
Ik heb op internet ook nog wat gezocht en een correctiebit is mss ook een oplossing. Ik zal het er igg nog even met mijn instructrice over hebben.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:28

ik rij sinds afgelopen zomer op rubber.

Nadat de tandarts bij mn paard was geweest, adviseerde die om 1 week op rubber te rijden omdat dat zachter was voor de mond dan een enkel gebroken trens.

Dit heb ik geprobeerd en ze liep zo lekker! dus ik heb volgehouden.

we vallen nu weer wat terug in het oude patroon, dus ik ga een appelbitje proberen

natuurlijk kun je er ook bit-leer (heet dat zo?) omheen doen waardoor het zachter wordt.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:22

met een rubbere bitje gaat het paard op het bitje sabbelen,, Ik zou het zekker proberen!!