dit bit de juiste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

dit bit de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 23:03

(sorry als het hier fout staat maar ik moest het even snel plaatsen!)

vandaag op de wedstrijd ging mijn pony weer eens erg hard.
nu zij de moeder van mijn "concurrent" dat ik een ander bit in moest doen (ik rij altijd al met watertrens dubbel gebroken) want dat deed hun pony eerder ook.
mijn pony steekt dr hoofd in de lucht en dan gaat ze snel te hard met het gevolg dat je snel balken gooit.

dat bitje schijnt niet scherp te zijn maar het geeft wat meer druk omdat je bakstukken+teugels niet kunnen draaien in de bitring.
zie foto voor het bit (en dan alleen even naar de bitringen kijken want de rest van het bit heb je in zoveel soorten)
is dit nu echt geen scherp bit? zo niet zouden jullie het doen en zo ja dan een enkel of dubbel gebroken?

en hoe heet zo'n bit?

alvast bedankt!

Afbeelding

Trieske_

Re: dit bit de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:16

Het bit werkt pittiger in alleen als je de teugels in de onderste "gaten" doet dan krijg je een hefboomwerking maar volgensmij mag je hiermee niet op wedstrijd starten..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:08

Dit is een soort van pessoa bit, maar dan met minder hefboomwerking. Met springen mag zo'n bitje volgens mij wel, maar met dressuur niet.
Of je moet kiezen voor enkelgebroken of dubbelgebroken hangt heel erg van je pony af. Wat voor een heb je nu? Als je pony op een enkelgebroken niet fijn reageert kan je een dubbelgebroken proberen en andersom kan natuurlijk ook.
Het is altijd een beetje zoeken naar een goed bitje.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:24

zoals kylan zegt. in het springen mag het wel in de dressuur mage het niet.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:00

oosterhoff schreef:
zoals kylan zegt. in het springen mag het wel in de dressuur mage het niet.

nee maar het is voor springen.

@Kylan: ik heb nu dubbel gebroken en daar doet ze het goed op!(dressuurmatig dan)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:10

he amee, volgens mij is de scherpte niet heel erg hoor, probeer het anders gewoon, het is alleen voor het springen dus ik zou het gewoon proberen, dat rennerige is ook vervelend! succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:43

Waarom rent je paard?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:57

Als je paard dressuurmatig voor elkaar is dan rent ie niet bij het springen. Doet ie dat wel dan zul je dus dressuurmatig aan het werk moeten onder begeleiding van een goed instructeur.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:50

ze is niet rennerig maar ze is super gek op springen!
dressuurmatig is er niet veel aan de hand en ik heb goede instructie

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:54

amazingstar schreef:

Waarom ga je dan op wedstrijd?In de bak moet je paard al naar je luisteren.
Nee,oefen eerst in de bak en ga dan pas op wedstrijd,een scherper bit helpt maar tijdelijk en je doet je paard er alleen maar meer pijn mee

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:56

Armaris schreef:
amazingstar schreef:

Waarom ga je dan op wedstrijd?In de bak moet je paard al naar je luisteren.
Nee,oefen eerst in de bak en ga dan pas op wedstrijd,een scherper bit helpt maar tijdelijk en je doet je paard er alleen maar meer pijn mee

sorry hoor maar ik ben al M en het agat altijd al best maar het was een TIP van iemand die zijn eigen pony erin herkende!
en waar je reactie op slaat snap ik niet? ikz eg dit:

en jij heb het ineens over niet op wedstrijd gaan???!!! Verward

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:15

amazingstar schreef:

sorry hoor maar ik ben al M en het agat altijd al best maar het was een TIP van iemand die zijn eigen pony erin herkende!

Maar als je je paard nog niet eens de baas bent tijdens het springen(ze gaat immers rennen)hoe wil je dat dan doen met een scherper bit?Je paard krijgt meer pijnprikkels en gaat op den duur even hard rennen als ervoor

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:22

Okay ik snap je punt maar ik denk dat dit toch een ding is van trainen. Je zult je paard thuis echt goed moeten kunnen plaatsen. Dit bit is niet per definitie fout maar ook als je dit bit gebruikt zul je moeten oefenen om dit trekkerige eruit te krijgen. Je kan dit goed doen op een oefenparcours. zorg dat je eerst alle hindernissen een keer los springt en meteen controle hebt na de sprong. Spring pas dan het hele parcours en zorg dat je die controle houd. Spring een parcours wat net wat lager is dan op wedstrijd zodat je er niet teveel aanhoeft te rijden. Pak ook eens een lang lijntje waarbij je hem terughaald naar halt, achterwaarts en dan naar de volgende hindernis.
Wat je vooral niet moet doen bij dit soort paarden op wedstrijd is net een tandje hoger inspringen dan dat het parcours op wedstrijd is. houd het bij het inspringen vooral simpel.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Succes

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:42

Armaris schreef:
amazingstar schreef:

Maar als je je paard nog niet eens de baas bent tijdens het springen(ze gaat immers rennen)hoe wil je dat dan doen met een scherper bit?Je paard krijgt meer pijnprikkels en gaat op den duur even hard rennen als ervoor

het gaat er verder niet om dat ik hem niet kan houden maar om het feit dat als ze harder gaat dat ze dat dan net voor de sprong doet plotseling en zichzelf in gevaar kan brengen met balken tussen dr voorbenen!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:42

amazingstar : ik begrijp je reactie hoor Ja
als ik jou was zou ik vooral eens goed lezen wat oosterhoff hier schrijft. Ze geeft jou hier enkele geweldige tips die jou en je pony heel hard kunnen helpen Ja. Probeer het misschien eerst zo ( wel langer dan een week natuurlijk, maar dat had je zelf al door vermoed ik Knipoog ) en als het echt niet helpt kan je nog tijdelijk (!) extra hulp inroepen van het bitje.

Vraag je springinstructeur eens om er samen aan te werken. het is voor iedereen fijner en je zal nog zo veel beter kunnen communiceren met je pony als je dit rijtechnisch kan oplossen.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:47

Ik iwl dit even volgen *abbo* mijn paard rent ook maar ook bij dressuur al dus wil volgen

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:22

bedankt voor de reactie's!

ik heb ook les van een springinstructeur en die zegt misschien het toch eens te proberen kijken hoe ik ermee om ga en hoe mijn pony ermee om gaat! gewoon in een oefenparcours....daarna weer mijn oude bit in en kijken of er verschillen zijn en of we er mee om kunnen gaan!

TIPS BLIJVEN WELKOM!!! Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:37

Nog even een reactie van mij. (ik zat er in de trein nog even over na te denken over hoe ik eht uit ging leggen)
Als jou paard goed reageerd tijdens de dressuur op houding en zit en in het parcours met je aan de haal gaat dan gaat het om een gehoorzaamheidsprobleem. Die kan je vaak niet oplossen met een ander bit. Als jenu met springen een ander bit gaat gebruiken bestaat de kans dat je straks in de dressuur niet meer lekker kan rijden met een gewoon bit zonder hefboom. Je paardje loopt nu goed op dit bitje dus ik zou nogmaals adviseren om te werken aan gehoorzaamheid zoals ik dat al eerder heb aangegeven.
Het kan namelijk goed zijn dat ie juist met dit bit in een stuk minder gaat springen. Je remt hem namelijk puur op het bit en niet met je houding waardoor het paard vaak de rug weg drukt en niet lekker kan basculeren en dus alsnog die balken gaat meepakken.