bandages? waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Svadie_

bandages? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:52

ik rijd met mijn fjord op de manege en zie daar alles en iedereen met ''bandages'' rondlopen.
wat is daar het nut van? Bloos

YDWINE

Re: bandages? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:01

Ze geven geen steun en nagenoeg geen bescherming, wat bvb peesbeschermers wel doen. Ze zullen wel wat beschermen als het paard zich licht aantikt, maar niet als het zwaarder aantikt.
De pezen worden er warm onder, wat eigenlijk niet zo goed is, het is dus belangrijk om bandages te nemen waarbij er zweet wegkan.
Het belangrijkste nut van bandages is dat het mooi is.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:03

Ik ga volledig met Ydwine mee *LOL*
bandages zijn eigenlijk alleen maar voor de show (zelf heb ik er veel hoor Bloos )
Maar het is soms wel handig op Kurs ofzo voor het helemaal af te maken Knipoog

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 09:47

haha, dat van de show kwam ik idd ook achter. wat zitten ze op de manege ermee te patsen!!!! bedankt voor de info Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:07

YDWINE schreef:
Ze geven geen steun en nagenoeg geen bescherming, wat bvb peesbeschermers wel doen. Ze zullen wel wat beschermen als het paard zich licht aantikt, maar niet als het zwaarder aantikt.
De pezen worden er warm onder, wat eigenlijk niet zo goed is, het is dus belangrijk om bandages te nemen waarbij er zweet wegkan.

Wat bvb peesbeschermers ook wel doen Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:09

jah dat is waar. peesbeschermers zijn ook heel warm hoor!
(lekker die zweetpootjes Tong uitsteken )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:43

Het nut van bandages... Ik gebruik ze als mijn paard een blessure heeft waarvoor hij gebandageerd moet worden als tegendruk (met onderlappen natuurlijk).
Ook gebruik ik ze na een cross. Dan smeer ik klei op de benen van het paard, daar overheen natte kranten en dat bandageer ik. Na een paar uurtjes is de koelende werking van de klei weg en dan haal ik de bandages er wel weer vanaf, anders gaat de temperatuur juist weer oplopen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:38

Ik gebruik ze omdat ze het been heel mooi rondom beschermen, ik heb geen zin in (schaaf)wondjes, ik wil wel dat áls ze zich aanraken ze het voelen (want er ging dus iets fout, moeten ze van 'leren'), maar niet dat ze er wat aan over houden. Dressuur hoort toch wel redelijk beheerst te gaan Haha! , dus een harde schaal om te beschermen vind ik niet zozeer nodig. Buiten of met een sprongetje doe ik wel peesbeschermers om.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:42

Ursel heeft ook altijd bandages om met rijden. Simpel om de reden dat hij wondjes krijgt van peesbeschermers. Knipoog
Imke Schellekens Bartels zegt dit trouwens ook in haar boek, dat als een van haar paarden niet tegen peesberschermers kan (wondjes) dat ze bandages gebuiken.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:59

Remember schreef:
Ik gebruik ze omdat ze het been heel mooi rondom beschermen, ik heb geen zin in (schaaf)wondjes, ik wil wel dat áls ze zich aanraken ze het voelen (want er ging dus iets fout, moeten ze van 'leren'), maar niet dat ze er wat aan over houden. Dressuur hoort toch wel redelijk beheerst te gaan Haha! , dus een harde schaal om te beschermen vind ik niet zozeer nodig. Buiten of met een sprongetje doe ik wel peesbeschermers om.

En hier ben ik helemaal mee eens Haha!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:06

Soms heeft mijn knollie wat meer gallen, als ik dan een tijdje met rijden bandageer wordt het minder. Dus ik bandageer eigenlijk met periodes. Waarom geen peesjes? Ik vind ze niet flexibel/te hard.

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:08

ik doe tegenwoordig alleen peesbeschermers om bij het springen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:32

Bij echte dressuurtrainingen wil ik vóór nog wel eens bandageren, maar verder altijd peesbeschermers 4kant.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:41

Scum schreef:
Het nut van bandages... Ik gebruik ze als mijn paard een blessure heeft waarvoor hij gebandageerd moet worden als tegendruk (met onderlappen natuurlijk).
Ook gebruik ik ze na een cross. Dan smeer ik klei op de benen van het paard, daar overheen natte kranten en dat bandageer ik. Na een paar uurtjes is de koelende werking van de klei weg en dan haal ik de bandages er wel weer vanaf, anders gaat de temperatuur juist weer oplopen.

Werkt dat goed om de pezen beter te laten herstellen en wat voor klei gebruik je dan.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:03

bandages hebben geen enkele nut!! Een paard van een vriendin heeft er zelfs een blessure door opgelopen!!

SandraRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:07

Bandages worden gebruikt voor wondjes endergelijke.. Maar ze worden ook veel gebruikt omdat de meeste paarden dat net een beetje extra hebben tijdens het lopen. Ze lopen hierdoor mooier, zegt men. Ik zelf gebruik ze ook niet, veel te onhandig vind ik

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:08

Skitter schreef:
YDWINE schreef:

Wat bvb peesbeschermers ook wel doen Haha!

Ja heb je groot gelijk in hoor! Tong uitsteken Ik zei of bedoelde verder ook niet dat dat bij peesbeschermers niet zo is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:08

cantlover schreef:
bandages hebben geen enkele nut!! Een paard van een vriendin heeft er zelfs een blessure door opgelopen!!

Dan ligt dat aan je vriendin. Die heeft vast op het een of andere manier verkeerd gebandgeerd.
Ik ken tig paarden die vanaf dat ze ingereden zijn, dagelijks met bandages worden gereden (altijd 4-kant) en die lopen nu op top niveau in de dressuur.

Het ligt dus echt aan hoe je bandageert..

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:53

je moet het inderdaad wel kunnen voor je eraan begint
net zoals autorijden niet zo'n verstandig idee is als je geen lessen volgt :|

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:15

Sommige mensen doen het gewoon omdat het mooi is.. Sigaar

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:20

soms staat het dan ook inderdaad wel mooi

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:24

Ik doe ze wel voor een wedstrijd om, om de benen wit te houden... en omdat ik het mooi vind!

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:40

ja mooi dat is het af en toen zeker..!!!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:43

Voor de show. Bovendien moet je goed kunnen bandageren, anders doen ze meer kwaad dan goed. Bandages geven nul komma nul steun.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:47

bandages geven wel degelijk steun aan het been,maar als je echt goede bescherming wil kan je beter voor 3 in 1 beschermers of voor peeskappen gaan.