Vragen over Bitloos Rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Vragen over Bitloos Rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:19

Ik heb een aantal vragen over Bitloos rijden Lachen

1. Rijden jullie ook bitloos buiten?
2. En wat doen jullie dan (buiten) als je paard schrikt, op hol slaat, bokt, etc?
3. Voor welke soort karakter is een bitloze optoming geschikt, en voor welke niet?

Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar, want bitloos rijden lijkt me ook wel wat Ja

pmarena

Re: Vragen over Bitloos Rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:10

Je kunt bitloos alles doen wat met bit ook kan , vaak is bitloos juist een oplossing voor paarden die met bit nog wel eens er tussenuit knijpen of moeilijk te houden zijn , omdat een paard nog niet geleerd heeft dat je erdoorheen kunt lopen zoals bij een bit.
En omdat een bitloze optoming heel natuurlijk inwerkt , je houdt gewoon het hoofd tegen en dat is een heel vanzelfsprekende rem. Trekken in de mond is eigenlijk meer een pijnlijke ervaring waar een paard juist onrustig van kan worden , trek je op de neus dan is dat niet pijnlijk maar wel duidelijk.

Even simpel gezegd Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:14

Ja hoor, why not?

2. En wat doen jullie dan (buiten) als je paard schrikt, op hol slaat, bokt, etc?

Kun je het paard niet zonder bit tegen houden kun je dat ook niet met bit.
Dan is het gewoon weer back to basics.

3. Voor welke soort karakter is een bitloze optoming geschikt, en voor welke niet?

Ieder paard kan bitloos.
Bit en dat het voor de controle is, is gewoon nonsense.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:18

LieveLotje schreef:

1. Ik rij alleen maar buiten,en altijd bitloos.
2. Als mijn paard schrikt ,en dan bedoel ik ECHT schrikt,dan gaat ze ervan door..
Maar dat deed ze ook toen ik nog met bit reed,en dan ging ik trekken en hangen,en ging zij nog harder rennen..
Als ze nu op hol slaat,(wat bijna nooit meer gebeurd sinds ik bitloos rij) dan probeer ik haar om te draaien door aan 1 teugel te trekken,en daardoor haar hoofd naar mijn knie te krijgen,
dan ziet ze dus niet waar ze heen rent,en staat ze snel stil.
3. Ik heb gemerkt dat de heetste paarden rustiger zijn zonder bit,en beter op de ruiter letten,en meer vertouwen op wat de ruiter wil en doet.
Ik heb zelf een rustige Tinker,maar het kan ook met een arabier enz...
Eigenlijk met alle paarden. Pling
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 25-11-06 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:19

Ik ga ook bitloos buitenrijden met m'n paard, ik rij met een marylot crosslink (www.goedhard.nl).
Ze is even goed te stoppen als met een bit.
Ze is nooit echt rustig geweest buiten en nogal een heethoofd maar zonder bit gaat het super Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:21

Heel mooi om al deze verhalen te lezen!!

Ik ga mijn pony (Haflinger/Fjord x Arabier) volgend jaar bitloos inrijden en ik heb de verwachting dat hij er prima op gaat reageren. Helaas zit ik me ook wel eens af te vragen of ik het buiten ook durf tegen die tijd, aangezien ik een stuk over een drukke weg heen moet om de hei op te gaan, maar ik vind het absoluut het proberen waard. Zeker als ik jullie ervaringen lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:10

Ja, altijd en overal bitloos.

Als mijn paard schrikt, is er niks aan de hand. Ze mag best schrikken, ik blijf rustig en laat haar naar 'het enge' kijken of luisteren en zodra ze zich realiseert dat het niet eng was, gaan we weer verder.
Mijn paard bokt niet en slaat niet op hol. Je moet ook niet met een paard naar buiten gaan wanneer hij geneigd is op hol te slaan. Bit of geen bit. Dan zijn jij en je paard nl. nog niet zover om samen buitenritten te maken. Ga dan eerst grondwerken en met je relatie met je paard aan de gang, voordat je naar buiten gaat met je paard.

Voor elk karakter. De basis is de relatie tussen jou en je paard.

cappie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:36

Ik rijd juist bitloos buiten: die van mij is buiten met een bit veel nerveuzer, omdat je meer inwerking hebt en hij dus verwacht dat er dan wel iets engs moet zijn. Bitloos kan op elk paard: je moet hem alleen wel even laten wennen, dus niet zomaar op een dag bitloos naar buiten gaan. Als je paard buiten schrikt doe je hetzelfde als met een bit: rustig blijven, paard kalmeren en NIET TREKKEN! dan belemmer je hem in zijn vluchtreactie en wordt hij alleen maar nerveuzer. als jij blijft zitten en niet trekt, denkt ie snel genoeg: o, mijn leider is niet bang, waarom zou ik bang zijn? voorwaarde is dus dat jouw paard jou als natuurlijke leider ziet en dat jij nimet gaat lopen trekken want dat ben jij voor dat paard ook 'bang'. good luck!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:49

Ja, waarom niet naar buiten? Dat je paard in de buitenlucht niet te houden zou zijn zonder bit, zit in de meeste gevallen echt tussen je eigen oren.

Het 'bewijs' is al geleverd; ook het paard van een vriendin van mij is buiten vele malen rustiger zonder bit.

Mijn paard loopt opgewekter zonder bit, dramt minder en wil ook minder tot niet van de plantjes snacken onderweg, iets wat met een kauwreflex-opwekkend bit in haar mond nog weleens een punt van onenigheid was. Schrikken mag ze ook van mij, zolang ze maar doorloopt. Meestal kan ik er wel om lachen Tong uitsteken Als ze iets eng vind, gaat ze er liever in een vlotter tempo schouderbinnenwaarts langs. Echt op hol slaan heeft ze nog niet gedaan, daarvoor moet ze in beweging komen en daar houdt ze niet van Knipoog

Je kunt je paard de one-rein-stop als reflex aanleren; je noodrem als paardlief op hol is.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:52

Ik rijd sinds een jaar ofzo bitloos en ik rijd net zoals ik voorheen reed mét bit. Ik merk eigelijk 0 verschil. Als mijn paard gaat, dan gaat ze tóch met bit of zonder Knipoog
Maar ik kan er heel leuk mee rijden, probeer het gewoon eens. Je hoeft er niet een hele brave voor te hebben, je moet gewoon kijken hoe je paard/pony erop reageert.
Ik heb een hoofdstel die op het neusbeen én achter de oren inwerkt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:57

Jup, altijd

Helemaal niets. Ik probeer rustig te blijven en vooral niet aan de teugels te komen. Een paard dat schrikt reageerd in een relfex, en weet op dat moment helemaal nog niet of het wel of niet gevaarlijk is. Is het dus niet gevaarlijk (99% kans) dan stopt hij naar 10 meter weer. Ik geef hem dus geen enkele aanleiding waarom hij misschien zou kunnen denken dat het wel gevaarlijk is. (als je bijvoorbeeld gaat trekken terwijl je een bit in hebt doe je het paard pijn, dat zou voor hem een aanleiding kunnen zijn om door te rennen)

Voor alle karakters. Mijn paardje was echt een heethoofd buiten, nu is hij één en als relaxtheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:11

Mag ik vragen wat jullie gebruiken als bitloze optoming? Ik ben me aan het verdiepen wat het fijnst zou zijn voor mij en mijn pony. Hij is behoorlijk sterk, maar wel goed op me gericht, we vertrouwen elkaar goed (we doen veel freestyle grondwerk e.d). Maar goed, hij moet nog ingereden worden, hoor, en dat wil ik heel graag bitloos gaan doen. In de toekomst wil ik dan wat lichte dressuur doen om hem te gymnasticeren en veel buitenritten maken. Daarvoor moet ik wel een stuk over een vrij drukke weg. Ik vind het heel moeilijk om te beslissen, misschien kunnen jullie me iets aanraden, waar ik eens naar kan kijken?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:20

Ik heb een touwhalster,en een leren sidepull.
Foto's staan geloof ik wel in mijn profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:23

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-06 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:23

Ziet er goed uit, Tinkerloos! Vooral het touwhalster lijkt me zo relaxt. Snijdt het niet in op de neus? Lijkt me zo geweldig om zo te rijden en ik hoop ook echt dat het gaat lukken. Al heb ik daar best vertrouwen in. Je ziet het vrijwel niet in onze omgeving, he.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:26

Joviban, dank je wel.... Ik heb nog steeds geen idee wat ik nou het beste kan nemen, maar misschien moet ik maar wat gaan proberen t.z.t. Er is zoveel en ik wil graag iets wat ons beiden gaat bevallen..... Bedankt voor jullie voorbeelden!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:36

Nadya schreef:
Lijkt me zo geweldig om zo te rijden en ik hoop ook echt dat het gaat lukken. Al heb ik daar best vertrouwen in. Je ziet het vrijwel niet in onze omgeving, he.....

Wie groot droomt zal niet klein blijven.
Het zal je zeker lukken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:40

hns schreef:

Wie groot droomt zal niet klein blijven.
Het zal je zeker lukken Knipoog
[/quote]

Ja, ik heb er alle vertrouwen in dat het ons samen gaat lukken!! Haha!
Heel mooi vooruitzicht. Ik zou willen dat meer mensen er eens voor zouden gaan, maar ja.... Knipoog
Tinkerloos, waar komt jouw touwhalster/hoofdstel vandaan?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:46

Mijn touwhalster (die blauwe) heeft lovelance hier op Bokt voor me geknoopt.
De sidepull heb ik van Midgie hier op Bokt. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:50

Gaaf, zeg.... Ik kan die touwhalsters nl. nergens op internet vinden.
En vooral dat kleurtje, echt super! Aangezien ik nu al het grondwerk en het wandelen ook met een touwhalster doe, lijkt me dat wel fijn om mee te rijden in de toekomst. Hij reageert er zo goed op en het staat zo relaxt Haha!
Ik heb geen idee hoe hij op een bitloos hoofdstel of sidepull reageert, dus ik neig toch naar een touwhalster.

Wel een beetje off topic, geloof ik, maar ja.... Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:54

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:59

Te gek, Tinkerloos, ik ga zo'n gaaf kleurtje bestellen bij haar Haha! Haha! Haha!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 07:37

Ik gebruik een Marylot crosslink:

Afbeelding

niet echt een geweldige foto, maar in profiel staan er nog Ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 07:42

Ik gebruik een cross rope bridle. Eigenlijk bijna het zelfde als een touwhalster maar dan wat meer geschikt voor het rijden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:09

ja sinds kort
net zoals ik zou doen als met bit, rustig blijven en mn pony rustig proberen te krijgen, met bit moet je dan niet keihard aan de teugels lopen trekken want dan wordt hij nog onrustiger door de pijn.
alle karakters Lachen