stijgbeugels bij overbelaste achillespees?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

stijgbeugels bij overbelaste achillespees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:56

hallo,

Ik had de laatste tijd nogal vaak meerdere paarden per dag gereden en dan ook nog eens urenlange buitenritten waarna mijn rechtervoet altijd helemaal verkrampt was.
12/11 had ik jumping, zowel met mijn eigen paard als dat van een ander. Nu, dat andere paard heeft stijgbeugels met schuine blokjes ( ik geloof dat ze gebruikt worden voor je tenen makkelijker naar binnen te houden). Ik had hier op bokt al eens zien passeren dat die stijgbeugels niet zo voet-vriendelijk zijn.
Ik rijd wel vaker met dit paard, maar ik vermoed dat dat de druppel was die de emmer deed overlopen..
want die avond nog begon mijn rechtervoet te zwellen, ongelooflijk veel pijn te doen en te "trekken".

De dag erna tintelde die helemaal, was hij dik en kon ik niet stappen.
Naar de dokter en diagnose : ontstoken achillespees door overbelasting.

Ik heb dan dus een weekje gerust, en ondertussen ben ik al 1x gaan rijden. Maar omdat ik dus bang ben voor mijn voet heb ik maar zonder zadel gereden, dan kan ik mijn voeten ook niet gaan overbelasten...

Heeft hier nog iemand ervaring mee en zijn er speciale stijgbeugels waarbij je dit kan voorkomen?

alvast bedankt Haha!

MoskaJarig

Re: stijgbeugels bij overbelaste achillespees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:02

Of het echt helpt tegen overbelasting weet ik niet, maar er zijn van die flexibele stijgbeugels en ik zag net iets nieuws op de site van Divoza, de HS Bow Balance. En anders rusten ben ik bang...

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:10

Dat is wel vervelend zeg een ontstoken achillespees.

De schuine stukken in de beugel zorgen dat je de vering uit je enkel haalt. De enkel is een natuurlijke schokbreker evenals de knie en het heupgewricht. Door de schuine stukken ben je als een trabantje, zonder vering dus en je achillespees krijgt het dan te verduren. Mogelijk heb je ook de gewoonte je hakken uit te drukken. Hiermee blokkeer je ook je schokbrekers. Als je voeten op een zachte manier op je beugels rusten en je voet horizontaal is met de grond onder je zwaartepunt dan kunnen je schokbrekers werken. Indien je je kleine teentje 'één milimeter optilt dan staat je voet in de juiste positie ten opzichte van je knie. Dit verhaal lijkt ingewikkeld, toch is het voor jezelf en je paard enorm veel prettiger.

Margreet

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:21

Ik druk inderdaad mijn hakken uit... maar is dat niet de bedoeling als ruiter?

ik ga overigens als ik met dat paard rijdt niet meer met die stijgbeugels rijden. Maar het sleepte toch al een beetje aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:30

Paljassofie schreef:

Stappen in ; uitgaan, of stappen in lopen? denk het laatste, grappig het verpaarden van onze taal Haha! Haha!

Maar ontopic: buiten het advies van Lyster, kan ik je de GPG-stijgbeugels aanraden. Hier zit een veer bovenin, en ontlast duidelijk je gewrichten, de last die jij hebt, heb ik niet gehad, ik had alleen van die vermoeide knieeen in het zadel, als ik lang reed. Sinds deze beugels heb ik er geen last meer van.
Info: www.gpgstijgbeugels.nl

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:34

ik heb hetzelfde gehad en heb er te lnag mee door gelopen waardoor hjet min of meer chronisch is geworden.

op het moment dat mn pees geirriteerd raakt tape ik mn enkel in waardoor de pees minder tot weinig te voorduren heeft..

gerbuik geen schuine beugelblokjes en met de 4 schakel (die met het zwrate rubber erom heem) beugels van sprenger heb ik minder snel last..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:58

Bitch schreef:
Paljassofie schreef:

Stappen in ; uitgaan, of stappen in lopen? denk het laatste, grappig het verpaarden van onze taal Haha! Haha!

Maar ontopic: buiten het advies van Lyster, kan ik je de GPG-stijgbeugels aanraden. Hier zit een veer bovenin, en ontlast duidelijk je gewrichten, de last die jij hebt, heb ik niet gehad, ik had alleen van die vermoeide knieeen in het zadel, als ik lang reed. Sinds deze beugels heb ik er geen last meer van.
Info: www.gpgstijgbeugels.nl

stappen, hier in belgie gebruiken we het niet ( of weinig) voor uitgaan Bloos dus ja, gewoon stappen dus"
Mijn voet wou dus echt niet mee, hij bleef eigenlijk gewoon achter, nu is hij alweer los

wat kosten die beugels Bloos ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:29

staat op de site, € 99.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:10

vind ik wel extreem veel geld voor stijgbeugels Bloos!
heb zelf echt geen groot budget, iemand een goedkopere stijgbeugel? Bloos

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:56

www.galopshop.nl > beweegbare beugels, kosten 50 euro. Zijn echt ideaal en werken super!! (ik ben geopereerd aan mijn archillespees en dit werkt super). Ik heb inmiddels zelf nu de Bow Balance van sprenger gekocht, maar die van de galopshop zijn een goede vervanger.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:13

Hallo,

Mijn advies is koop geen beugels met vering. Indien je je voet ontspannen in de beugel kan laten rusten dan is je enkel de vering. Goedkoop en effectief. Hakken uitdrukken blokkeert de vering en zorgt dat je pezen veel te verduren krijgen. Het zijn allemaal oplossingen zodat we ons lijf niet effectief hoeven te gebruiken in mijn beleving.

Lyster

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:59

maar als je achillespees niet helemaal lekker meewerkt veert je enkel minder goed lyster Knipoog

ik kan op de galopshop de beugels niet vinden..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:35

ik zie ook dat ze eraf zijn bij de galopshop, maar ik heb ze wel ergens anders nog gezien, geen idee meer waar..

Lyster: mensen met "gezonde voeten"kunnen goed af met normale beugels, maar soms heb je gewoon een beetje hulp nodig.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:50

Ik ga het morgen ook nog eens aan mijn instructrice vragen en verder ga ik kijken of ik er nog last van krijg. Als het nog een keer opkomt ga ik uitkijken naar stijgbeugels met vering Ja .

Lyster, hier heb ik toch het gevoel dat xx_Irisje en #Ymke# gelijk hebben Bloos

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:03

ik ken t probleem,
heb gemerkt dat als ik met deze beugels reed dat het minder was.
ik ga ze ook aanschaffen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:15

USG heeft ook de goedkopere variant van de sprenger schakel beugel. Heb ze zelf ook en ze veren heel goed en ontalsten daardoor enkel en knieeen. Heel fine beugels en een heel stuk veiliger

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:17

waar heb je ze vandaan ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:04

Heb ze in Duitsland gekocht. Zit hier ook iemand met een ruitershop uit Duitsland. Misschien dat zij eraan kan komen? Of op de Duitse Ebay. De echte sprengers zijn geloof ik rond de 120 euro en kan je overal kopen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 20:08

En hoeveel heb jij er dan voor betaald zo ongeveer ? Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:39

de echte sprengers vind ik wat duur Tong uitsteken

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:46

Weet je zeker dat het van je stijgbeugels komt?
Er zijn meerdere oorzaken voor het overbelasten van je achillispees.. Bijvoorbeeld vaak wisselen met schoen met hakken en schoenen zonder hakken.. Bij iedere pas die je zet gebruik je die pees.
Ik heb zelf mijn achillispees gescheurd gehad en dan merk je pas hoevaak je die pees nodig hebt, iedere beweging doet dan pijn, zelf je voet gewoon draaien..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:47

door de beugels zal het misshcien niet komen maar als het een zwakke plek al is en je hebt er met rijden last van kunnen andere beugels het wel verlichten.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:42

twinducklin schreef:
Weet je zeker dat het van je stijgbeugels komt?
Er zijn meerdere oorzaken voor het overbelasten van je achillispees.. Bijvoorbeeld vaak wisselen met schoen met hakken en schoenen zonder hakken.. Bij iedere pas die je zet gebruik je die pees.
Ik heb zelf mijn achillispees gescheurd gehad en dan merk je pas hoevaak je die pees nodig hebt, iedere beweging doet dan pijn, zelf je voet gewoon draaien..

Ik draag altijd dezelfde platte schoenen ( slip-ons zoals die van Vans, dus bijna pantoffels Bloos )

Het is ook gewoon van te veel te rijden en te kort te zitten ( springen) en mn hak te hard uit te drukken. Maar inderdaad, goede stijgbeugels zouden dit kunnen verbeteren.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:22

Sprenger beugels... die met dat rubber erin waardoor ze meeknikken zal ik maar zeggen... het is in één woord geweldig... sinds ik die beugels heb, heb ik nooit meer last van mijn halve dooie knietjes en enkels Knipoog