Watertens en bustens.. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Watertens en bustens.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:28

Wat is het verschil?
Ik heb normaal altijd een bustens maar heb de verkeerde meegenomen dus een watertens maakt dat uit???

Dankje mense
kuss

DiantaM

Re: Watertens en bustens.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:38

een watertrensje is geloof ik nog vriendelijker, door de beweegbare ringen kan je je paard niet zo snel hinderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:26

Bustrens of watertrens maakt niet heel veel verschil. Een bustrens ligt stiller in de mond (en is dus vriendelijker).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:28

Ik heb liever bustrenzen, bij watertrenzen bewegen de ringen inderdaad, als daar na een tijdje speling tussen komt kunnen er haren en velletjes tussen komen als je het niet op tijd merkt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:29

Mijn instructrice raadde dus juist een watertrens aan omdat niet elke beweging van mijn hand dan een verstoring gaf in de mond van mijn paard en op die wijze dus milder was. We zitten n.l. nog in een opbouwfase waarbij ik heel erg moet wennen aan zijn verende gangwerk en hij doordat zijn conditie slecht was beter moet leren zijn lichaam goed te gebruiken en minder druk te zijn met zijn hoofd.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:04

Urielle schreef:
Bustrens of watertrens maakt niet heel veel verschil. Een bustrens ligt stiller in de mond (en is dus vriendelijker).

Het maakt weinig verschil, maar Urielle.

Kun je bovenstaande toelichten, ik heb hier een ander inzicht over.
Bustrens hangt 'stil' aan het bakstuk, waar het juist in de mond bij een water trens 'mee'beweegt. Kan voor een paard pony weer fijner zijn, meer rust in de mond.

Uiteraard ligt een bit zo stil als je hand is.

Bi een water trens kun je gebruik maken van bit ringen, die voorkomen dat de mondhoeken tussen de ring en het bit komen. Beter is het om een passend bit te gebruiken.

Een bustrens heeft het voordeel dat het niet door de mond getrokken kan worden. Bij een versleten bustrens is het echter ook mogelijk dat de mondhoeken tussen de bus en het bit komen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:45

Ik vind bijna alle paarden fijner te rijden op een watertrens op een of andere manier die beweegbare ringen zijn fijn (een velletje ertussen oid komt zolden voor) En bustrensen vind ik vaak te dik helemaal aan de zijkanten!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:50

watertrens gebruik ik meestal ivm bustrens piept vaak en maakt wel eens wondjes en als ik heb altijd een dik bit erin hangen en watertrens valt dan minder op

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:10

HFerguson schreef:
Urielle schreef:

Het maakt weinig verschil, maar Urielle.

Kun je bovenstaande toelichten, ik heb hier een ander inzicht over.
Bustrens hangt 'stil' aan het bakstuk, waar het juist in de mond bij een water trens 'mee'beweegt. Kan voor een paard pony weer fijner zijn, meer rust in de mond.

Uiteraard ligt een bit zo stil als je hand is.

Ik heb altijd geleerd dat een watertrens meer meebeweegt met de ruiterhand omdat die beweeglijker is (door de losse ringen). Dus dat het voor een stille hand eigenlijk niet uitmaakt wat je gebruikt. Maar dat voor een onervaren ruiter een bustrens beter is omdat die stiller in de mond ligt en zo het paard minder last heeft van de bewegende hand.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:45

Mijn instructrice geeft dus precies het tegenovergestelde aan: door de bewegende ringen hef je een stuk van de onrust van de hand van de ruiter op. Juist door de ringen is het een wat minder stabiel liggend bit. Een bustrens is een vastere verbinding en dus zal je sneller doorkomen in de mond van het paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:08

Urielle schreef:

Ik heb altijd geleerd dat een watertrens meer meebeweegt met de ruiterhand omdat die beweeglijker is (door de losse ringen). Dus dat het voor een stille hand eigenlijk niet uitmaakt wat je gebruikt. Maar dat voor een onervaren ruiter een bustrens beter is omdat die stiller in de mond ligt en zo het paard minder last heeft van de bewegende hand.

Denk eens na, op het moment dat je hele kleine bewegingen maakt, dan bewegen de ringen, maar het bit niet! Dus de watertrens ligt stiller. Een onervaren ruiter heeft dit juist nodig. Doe deze bewegingen maar na bij een bustrens, je ziet gelijk het gehele bit met de kleine bewegingen mee gaan. Dus in je post draai je het juist om.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:21

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:40

Het is mij duidelijk.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:43

Topic mag op slot ik gebruik gewoon een water en bustrens . Al heb ik wel een splinternieuwe watertrens te koop staan omdat hij te klein was dus wie er een zoekt van 12.5 cm pm me even!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:07

Paula1990 schreef:
Topic mag op slot ik gebruik gewoon een water en bustrens . Al heb ik wel een splinternieuwe watertrens te koop staan omdat hij te klein was dus wie er een zoekt van 12.5 cm pm me even!

Jammer dat ik het nu pas lees. Heb net een paar dagen terug een watertrens (dubbelgebroken) van 12,5 cm gekocht.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:34

BrankaZ schreef:
Paula1990 schreef:

Jammer dat ik het nu pas lees. Heb net een paar dagen terug een watertrens (dubbelgebroken) van 12,5 cm gekocht.

Dit is een enkelgebroken Pling dus mensen???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:37

Dan snap ik toch nog steeds niet waarom men vroeger altijd aanraadde om bij stang en trens te beginnen met een bustrens als onderlegtrens ipv een watertrensje. Verward

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:11

Ik gebruikte voor mijn vorige pony in de bak een watertrens
maar voor buiten wel eens een bustrens.
Merk dat hij buiten beter liep op een bustrends
maar wat nou echt vriendelijker is?
Waarschijnlijk heeft dat ook grotendeels te maken
met hoe jij met het bit omgaathoe jou hand zijn mond volgt.
Het lijkt mij dat een bustrends wat harder in werkt
maar niet persee minder vriendelijk hoeft te zijn
alleen komt de hulp wat harder door lijkt mij.
Een D trens is een bustrens maar dan met D ringen
en wordt beschreven als een scherper bit dacht ik.
Daardoor zou je denken dat een bustrens dus minder vriendlelijk is dan een watertrens.
Ik zie meer paarden met een watertrens dan met een bustrens lopen
maar het lijkt mij dat je gewoon het bit neemt waar jou paard het best op loopt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:40

De mijne loopt veel 'stabieler' in de aanleuning met een bustrens.
Maar dat is per paard verschillend... gewoon even uitproberen waar die van jou het beste mee loopt Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:16

bij een stille hand zou dus bus zachter zijn en bij een nog niet zo stille hand de water trens
d trens heeft al is het minimaal hefboom werking en werkt dus ook achter de oren meer als normale bus trens