functie bitringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

functie bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:02

wat is nu eigentlijk de functie van bitringen, voor degene die niet weten wat ik bedoel

Afbeelding

groetjes!!

Marloess_

Re: functie bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:04

Volgens mij zodat je het bit niet door de mond kan trekken.
Toch?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:32

geen idee daarom vraag ik het Clown

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:33

Om je bit smaller te maken, of om het bit niet door de mond te trekken (zo krijgen ze minder snel wondjes in de mondhoeken).

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:43

Als je met een watertrens rijd kunnen de ringen van het bit ronddraaien door de gaten van het bit. Hier kan het vel van de mondhoeken tussen gaan zitten en wondjes veroorzaken. Deze rubberen ringen zijn ervoor om dit te voorkomen dacht ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:46

ChirooHeleen schreef:
Als je met een watertrens rijd kunnen de ringen van het bit ronddraaien door de gaten van het bit. Hier kan het vel van de mondhoeken tussen gaan zitten en wondjes veroorzaken. Deze rubberen ringen zijn ervoor om dit te voorkomen dacht ik.

Lachen inderdaad... en inderdaad ook om te voorkomen dat sommige mensen het bit door de mond heen 'raggen'. Mijn shetmerrie staat al een aantal jaar voor de koets, ze word dan gereden met een stang, ook wel 'B-Stang' of 'Bokkebit' genoemd. Op de één of andere manier kreeg ze toch telkens wondjes in haar mondhoeken; het bit had misschien een paar mm breder moeten zijn, maar deze maat was helaas niet te krijgen.

Dus hebben we besloten om bitringen aan het bit te bevestigen. Wondjes zijn een week ingesmeerd met uierzalf, en sindsdien we de bitringen gebruiken, zijn er geen nieuwe wondjes meer gekomen Lachen De perfecte oplossing dus, voor dit soort probleempjes Knipoog

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:24

JoyCiej007 schreef:
ChirooHeleen schreef:

Lachen inderdaad... en inderdaad ook om te voorkomen dat sommige mensen het bit door de mond heen 'raggen'. Mijn shetmerrie staat al een aantal jaar voor de koets, ze word dan gereden met een stang, ook wel 'B-Stang' of 'Bokkebit' genoemd. Op de één of andere manier kreeg ze toch telkens wondjes in haar mondhoeken; het bit had misschien een paar mm breder moeten zijn, maar deze maat was helaas niet te krijgen.

Dus hebben we besloten om bitringen aan het bit te bevestigen. Wondjes zijn een week ingesmeerd met uierzalf, en sindsdien we de bitringen gebruiken, zijn er geen nieuwe wondjes meer gekomen Lachen De perfecte oplossing dus, voor dit soort probleempjes Knipoog

Helemaal mee eens.. Pling

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:26

ChirooHeleen schreef:

Klopt! Rijd er zelf ook mee Lachen

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:29

Idd om te voorkomen dat er vel tussen de in het bit draaiende ringen komt te zitten. Bij een bustrens zijn ze dus niet nodig, bij een watertrens wel.

Favory_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:11

Als je gewoon normaal rijdt (en niet gaat zagen) heb je geen bitringen nodig.
Je houdt je handen op zijn plaats dus het bit kan niet gaan schuren en paard krijgt ook geen wondjes.
Van bitringen krijgen paarden veel sneller irritaties/wondjes dan van het bit zelf omdat een paard vaak niet goed kan slikken door het bit en het speeksel tegen het rubber aankomt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:42

@ favory_love, ook bij goed gebruik an een bit kunnen er irritaties ontstaan, zeker in het geval van draaiende ringen zoals bij een watertrens
slikken behoort geen enkel probleem te zijn en ook niet moeilijker of makkelijker te gaan met bitringen

bitringen zijn niet verzonnen voor zagende mensen of het door de mond halen van het bit
maar om de mond hoeken te beschermen tegen bewegende delen van een bit

Favory_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:28

Volgens mij zitten alle bitringen dan toch echt verkeerd aan de bitten hoor,want bit komt nog steeds tegen de mondhoekenof in de buurt daarvan.

Bitringen hebben wel degelijk te maken met speeksel.
Als een paard niet goed kan slikken door het bit,druipt er speeksel uit zijn mond( wat de meeste mensen als een ontspannen paard zien).
Nu moet dat allemaal weg door de "voorkant"van zijn mond en kan het niet normaal weglopen door de bitringen die het tegenhouden;)

Vriend van mij heeft een hengstenhouderij en heeft er onderzoek naar gedaan.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:37

@Favory_love: Voor even andere voorbeelden erbij te halen:
-De paarden in de GP slijmen ook en die rijden dan niet met bit ringen. Antwoord hiervan?
-Ik rijd ook met bitringen omdat ze anders wondjes krijgt, zonder bitringen slijmt ze wel en met niet. Antwoord hiervan?

Het heeft totaal niets met het speeksel te maken (toch niet wat ik weet!). Als je de juiste maat van bitringen hebt en net van die hele grote ringen aan je bit zelf dan kan normaal het bit er niet meer tegen komen. De bovenkant van de ringen misschien wel, maar het gedeelte waar de ring door het bit zit, zeg maar, daar draaien de ringen en het vel van de paarden kan daar tussen draaien... Hoop dat je het zo wat begrijpt.

Mvg,
Amy

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:38

Zodat je het bit niet door de mond kan trekken en er komen minder snel wondjes. dacht ik.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:46

ik had een vraagje voor jullie Tong uitsteken je kan ook losse bitringen kopen he, maar hoe krijg je die ooit om een bit? of ben ik nou zo scheef dat ik dat niet kan bedenken? Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:48

Favory_love schreef:
Volgens mij zitten alle bitringen dan toch echt verkeerd aan de bitten hoor,want bit komt nog steeds tegen de mondhoekenof in de buurt daarvan.

Bitringen hebben wel degelijk te maken met speeksel.
Als een paard niet goed kan slikken door het bit,druipt er speeksel uit zijn mond( wat de meeste mensen als een ontspannen paard zien).
Nu moet dat allemaal weg door de "voorkant"van zijn mond en kan het niet normaal weglopen door de bitringen die het tegenhouden;)

Vriend van mij heeft een hengstenhouderij en heeft er onderzoek naar gedaan.

tuurlijk zit het bit nog steeds in de mondhoeken , lijkt me niet meer dan logisch,
maar er zit met rubber of ander materiaal bitringen een laagje tussen de ringen van het bit en de plaats waar deze ringen door het bit zelf heen schuiven (bij een watertrens etc) waardoor het vel niet meer daartussen kan geraken
daar zijn de ringen voor gemaakt vroeger ,
het kwijlen, dat zie je zelfs als je bitloos rijd ,
en ook als je wle met bit maar zonder rubber ringen rijdt

ze erom krijgen...heet water en een paar hoefkrabbers wil nog wel eens helpen Tong uitsteken

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:53

Negerzoen schreef:
ik had een vraagje voor jullie Tong uitsteken je kan ook losse bitringen kopen he, maar hoe krijg je die ooit om een bit? of ben ik nou zo scheef dat ik dat niet kan bedenken? Tong uitsteken

Zoals die bitringen op de foto? Gewoon over de ringen van je bit schuiven, bij die van mij zitten er inkeepingetjes in de bitringen zelf, zodat je ze makkelijker aan het bit krijgt Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:24

Negerzoen schreef:

Een sterke man zoeken... ik krijg het zelf ook niet voor elkaar, mijn vader wel.

Ontopic: de functie kan verschillend zijn. Het zal ongetwijfeld helpen tegen zagen, maar ook tegen velletjes tussen losse bitringen.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:30

eerst een mintuutje in heel heet water leggen Lachen en dan de ene de bitring oprekken de andere snel het bit er doorheen steken Lachen
heb je geen sterke man voor nodig heb ik gewoon zelf gedaan met iemand van stal Lachen

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:36

ik heb ook bitringen, maar die heb ik erom gedaan toen ik begon met mijn paard te beleren, ze wilde steeds door mn hand en been heenlopen omdat ze het niet snapte, dus zou het bit anders door de mond heen raggen, nu heb ik t nog steeds maar das idd meer voor de bescherming Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:38

Bitschijven zijn er om bij een watertrens wondjes te voorkomen, of een bit goedkoop smaller te maken.

Niet voor het niet door de mond kunnen trekken.
Leuke bijkomstigheid misschien, maar heb je ze daar als ruiter voor nodig, zou ik toch snel eens wat aan mijn manier van rijden veranderen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:09

hihi inderdaad RK! ik had ze erom omdat mijn bit aan de ruime kant was, ze vekleinen toch al gauw een halve cm. prima oplossing, omdat ik anders een bit moest nemen dat een halve cm te krap was. bitschijven kunnen wondjes voorkomen, maar hou er dan wel rekening dat ze het bit ook verkleinen.