Boomloos/barefoot,help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boomloos/barefoot,help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:16

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in "andere" zadels sinds ik al een tijdje lang fikse last heb van mijn rug en nek(whiplash).
Momenteel rijd ik met mijn dressuurzadel,maar ook dit is niet ideaal.
Na wat rondsurfen kwam ik op boomloos uit,de barefoot. Dit lijkt me erg lekker zitten,en er zijn hier ook wel mensen die met deze zadels rijden.
Nu wilde ik nog wel enkele dingen weten...

-Kun je ergens boomloze zadels uitproberen?Ik zag dat op de barefoot shop een optie staat dat je een zadel kan proberen,maar dit is wel in Belgie...
-Kun je met gewone dressuurbeugelriemen en beugels rijden,ik bedoel dus,zijn die gewoon te bevestigen aan dit zadel?
-Hoe zit het met onderleggers/pads.moet je echt perse speciale onderleggers voor deze zadels hebben,om drukkingen te voorkomen?
-Hoe zit het met een singel?
-Ik ben 1.66,met korte benen...maat 1 of 2?

Verder alle info en ervaringen welkom.Ik wil er pas een kopen als ik zeker weet dat het iets kan zijn,en als ik van mijn Daaleman dressuurzadel af ben.

Anoniem

Re: Boomloos/barefoot,help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:21

Even een aanvulling,ik heb inmiddels gezien dat je ook testzadels uit kan proberen in Nederland dus die vraag is beantwoord..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:06

Anoniem schreef:

-Kun je met gewone dressuurbeugelriemen en beugels rijden,ik bedoel dus,zijn die gewoon te bevestigen aan dit zadel? Ja hoor die kun je er gewoon aan hangen , maar het is veel prettiger om beugelriemen met de gesp naar beneden te gebruiken zodat je die bobbel van de gesp niet onder je been hebt zitten.

-Hoe zit het met onderleggers/pads.moet je echt perse speciale onderleggers voor deze zadels hebben,om drukkingen te voorkomen?
Het dekje moet je zien als de helft van het zadel. Er is bij de Barefoots voor gekozen om de "kussens" van het zadel in het dekje te verwerken zodat je ze makkelijk kunt vervangen als ze teveel ingezakt zijn. En je hebt het voordeel dat de kussens als het ware direct op de rug liggen , dus geen gedoe met een dekje dat je hoog op moet trekken in de "kamer" van het zadel en dat dan alsnog strak trekt over de ruggegraat.

-Hoe zit het met een singel?
Je kunt gerust een ander merk dressuursingel eraan gebruiken. Maar in de praktijk blijkt vaak dat de Barefoot singel het zadel de meest stabiele ligging geeft. Vaak proberen mensen eerst hun eigen singel en bevalt dit op zich wel goed , maar schuift het zadel bvb. iets bij het opstappen.
Dan bestellen ze toch nog maar de Barefoot singel en is dat probleem ook opgelost. Zo gaat het heel vaak.
Van andere merken singels scoort neopreen wel heel goed valt me op , mensen met zo'n singel zijn vaak wel tevreden en bestellen later meestal niet een BF singel bij.

-Ik ben 1.66,met korte benen...maat 1 of 2?
Ligt aan je bilpartij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:59

dankje Pmarena.
Ik heb iig beugels met de gesp beneden,dat doe ik al jaren zo(dressuurzadel).

Maat 1 of 2 vind ik toch wel wat vaag,aangezien ik ergens heb gelezen dat het ook aan je lengte ligt,maar idd ook aan je kledingmaat. Geloof dat 36-40 ongeveer een 1 was,en vanaf 42 een 2.
Laat ik daar nu net tussen in zitten,ik vind het wel fijn om enigzins "vast"in een zadel te zitten,is het dan beter een 1 te nemen of kom je goed weg met een 2?
(lastig lastig)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:04

Waaorm probeer je dan niet een maat 1 en een maat 2? zo weet je precies wat lekker zit voor jou.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:06

Anoniem schreef:
-Kun je ergens boomloze zadels uitproberen?Ik zag dat op de barefoot shop een optie staat dat je een zadel kan proberen,maar dit is wel in Belgie...

Verder alle info en ervaringen welkom.Ik wil er pas een kopen als ik zeker weet dat het iets kan zijn,en als ik van mijn Daaleman dressuurzadel af ben.

Ik heb via www.boomloosrijden.nl een testzadel aangevraagt.
Heb de barefoot Arizona Mt 2 getest. Heb ongeveer maat 44, dus dan moest ik die nemen.
Dit gaat via een verzendpunt, en dat is gewoon in Nederland.
Moet je even kijken waar je het dichtst bij zit, regio zuid, midden of noord.
Mailtje sturen en de rest wijst vanzelf Lachen

Je krijgt hem dan een week op proef.

Mijn ervaring was heel goed, en ben nu ook druk aan het sparen voor mijn eigen barefoot.
Ik ging erop zitten en was gelijk verkocht, voelde mijn paard veel beter aan leek het wel.
Echt een super zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:21

Sita_
Ja,hier kwam ik ook achter gisteren,kon alleen mijn post niet meer aanpassen.
Ik ga zeker een email sturen en een testzadel aanvragen,heb zelf kledingmaat 40 dus val er net iets tussen,vandaar mijn twijfel.
NOg meer info altijd welkom,ook over eventuele andere boomloze zadels zoals Startrekk,Torsion en dergelijke.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:18

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:37

kijk eens bij www.trekkingsaddles.com
Daar hebben ze ook een test-Sensation.
Zit en oogt als een zadel met boom. Daar moet je dus van houden Haha!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:33

Zelf heb ik ook een boomloos zadel ook eerst getest bij http://www.singlefooter.nl/ Hele goede ervaringen mee, vragen per mail werden snel beantwoord en de wachtijd voor testen viel me ook nog mee.

Diverse testzadels uitgeprobeerd. Ik wilde eigenlijk een western zadel maar het zadel bleek groter dan mn pony Lachen. Handig dus dat je eerst kan uittesten.