Er zijn maar weinig fora's over ezel, heb er wel een gevonden waar ik inmiddels lid van ben, maar daar werd maar weinig gereageerd zag ik...en ik heb een vraag.
Wij hebben op de plaatselijke kinderboerderij een ezeltje staan. Het beestje heeft wat hoefproblemen gehad (schimmelinfectie, moeilijk lopen) we hebben haar 1,5 jaar vakantie gegeven omdat ze het lopen gewoon echt niet meer leuk vond en ook omdat de hoeven de tijd nodig hadden om zich te herstellen.
Dit is nu helemaal voor elkaar en het beestje is duidelijk happyer dan ooit, een goede beslissing geweest dus.
Nu willen we dus weer graag aan het werk met haar, ze is 'ingereden' en kan ook met lange lijnen ed. Vandeweek hier al weer eens mee bezig geweest en dat ging best goed. De knoppen zaten er na 1,5 jaar eigenlijk nog best redelijk op.
Er was een zadeltje voor haar (westernzadeltje), dat hebben we nog, maar dat kantelt naar voren als het op haar ruggetje ligt (dit werd gebruikt toen ik er nog niet werkte, heb het er alleen een keertje op gehad om te kijken of het iets was). Maar kantelen is niet goed, dus dat zadeltje is voor de ezel afgeschreven, wil wel graag een vrolijke ezel houden.
Nu vroeg ik mij af of iemand hier enig idee heeft (uit ervaring) wat voor zadeltje ik op een ezel kan leggen en vooral...waar ik zo'n zadeltje kan krijgen.
zadeltje weet ik niet, maar als het voor "ritjes" is zou ik een deken en een voltige singel overwegen. zit voor beestje en kinderen het lekkerst Misschien is boomloos iets??? vraag het eens aan de experts.
Of zo'n ponypadje met stijgbeugels wat vaak voor shetjes gebruikt wordt. Ik heb nog wel eentje liggen die ik ooit gekocht heb voor m'n minishet, maar wat te groot en te lang uitviel op haar korte ruggetje. Moest je interesse hebben, mag hij eventueel wel weg voor een prijsje. Hij is nog nieuw en hier ligt hij toch maar te liggen en voor een ezeltje zou hij misschien wel ideaal zijn. Indien interesse, pb je maar even.
Ezeltjes hebben vaak een flinke schoft, maar ook weer smal. Denk dat je een beetje richting een Frans zadeltje moet zoeken, zeer smalle kamer, en de rest is op te vangen met de vulling.
Kijk eens op www.greendistance.nl , ddaar verkopen ze ook muildier- en ezel opvulstukken zodat een paardenzadel passend gemaakt kan worden. Kijk bij "corrector"