Wat voor zadel bij rugproblemen ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Wat voor zadel bij rugproblemen ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 00:15

Hallo mijn verzorgster heeft vaak last van haar rug tijdens het rijden.
Ze reed voorheen altijd op mijn Kieffer dressuur.
Nu rijdt ze op een ander zadel, ook een dressuur, maar dan heeft zij ook last van haar rug als ze hier op rijdt.
Nu is mijn vraag zijn er hier meer mensen met rugproblemen tijdens het rijden, en wat doen jullie hier dan aan?
Wat voor zadel is dan het geschiktst?
Ze rijd nu meestal zonder zadel dan heeft ze geen last.
Nu zat ik dus aan een boomloos zadel te denken.
Wat vinden jullie?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Wat voor zadel bij rugproblemen ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:41

ik wou je een boomloos zadel aanraden, maar zie dat je daar al aan denkt... Haha!

Ik heb zelf ook vrij snel last van mijn rug, en sinds Banjer en ik boomloos rijden heb ik vrijwel nergens last meer van.. in een dressuur- of een veelzijdigheidszadel werd ik erg in een houding gedwongen, westernzadels vond ik te zwaar (voor mezelf, maar ook het "dode" gewicht voor Banjer)...

Banjer en ik hebben overigens een Torsion... Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:59

Ik heb toen ook een boomloos zadel gekocht...kan ik prima op rijden.

Western en stock zadel bevallen ook best maar zet me niet op een dressuur zadel. Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:18

Zelf heb ik erge rugklachten en zit helemaal gegoten op mijn aangepaste Stübben Maestoso zadel. De zadelmaker heeft nog een aantal aanpassingen voor mijn zit gedaan en ik rij sindsdien altijd met dat zadel Bloos Zodra ik op een ander zadel zit verneem ik het direct.

Nu heeft een kennisje van mij ook boomloos en volgens mij zit dat super. Ik heb er wel overna gedacht of het voor rug-patienten ook niet iets zou zijn. Van bokker sees mag ik hem op haar karel een keer proberen dus ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:55

TAO --> HAR.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:35

Ik heb ook gekozen voor boomloos.

Vroeger als we langere tochten gingen maken kreeg ik altijd rugpijn, maar sinds mijn BF is dat gelukkig verleden tijd Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:51

Ik heb een KN allegro Afbeelding , deze is geheel op de rug en mijn zit aangepast door van Rijs. Hij zit nu echt heerlijk.
Ik ben ook iemand met rugproblemen en ik kan hier uren op zitten zonder last te krijgen van mijn rug. Lachen
Het is vooral een erg verend en zacht zadel, ik denk dat ik daardoor ook minder last krijg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:47

Ook ik ben heel tevreden met mn boomloos zadel Ja
Ik heb ook een stuk minder last van mn rug sinds ik een boomloos zadel heb Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:07

Ik heb een Hulsebos aangeschaft, maar daar is de passervize niet altijd even goed, ik heb achteraf geluk gehad. Mijn instructie heeft een stubben maestro ook, dus daar zou ik voor gaa.

Als ik een keer geld over heb staat de stubben hoog op mijn verlanglijstje, maar tot die tijd rijd ik fijn op mijn hulsebosZal nog wel een aantal jaar duren dus

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:25

Ik heb zelf ook snel rugpijn , vooral onderrug , en boomloos is heerlijk daarvoor !

Alles schommelt lekker los tijdens het rijden en je rug wordt sterker omdat je actiever zit in een boomloos zadel , je leert beter met de bewegingen meegaan en ontspant makkelijker.

Maar op zich moet je dit ook voor elkaar kunnen krijgen met een boomzadel en een goede zadelmaker die kennis van zaken heeft om dit probleem op te lossen. De ene rugpijn is de andere ook niet. De ene persoon heeft een zadel nodig dat zeer veel steun geeft om geen pijn te hebben , de ander juist weer een zadel met veel vrijheid en absoluut geen diepe zit of dikke wrongen o.i.d. om uren pijnloos te kunnen rijden.

Ik heb nu ook weer rugpijn omdat ik al 2 weken niet gereden heb vanwege een wond bij Rena , boomloos rijden werkt echt therapeutisch bij mijn rug omdat het zo lekker vloeiend schommelt Ja

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:35

Ik heb laatst op een boomloos zadel gereden, niet zo lang maar kan me niet voorstellen dat je daar last van je rug zou krijgen. Het zat echt heel lekker en lekker vrij Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:41

Ik weet in ieder geval, dat ik(eigenlijk geen rugprobleem) erg veel last had in een Ainsley...(lijkt me dan dat je een rugpatiente daar niet op kunt zetten)

Vind zelf een stubbe heerlijk zitten, ook voor lange tochten, omdat het lang niet zo'n diepe zit heeft,maar ze zijn vaak ook wel harder dan een ander zadel.

Wel fijn dat je er rekening mee houdt! Misschien handig om haar zelf te vragen wat haar makkelijk zit en om haar wat zadels te laten proberen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:42

wizewo schreef:
Ik weet in ieder geval, dat ik(eigenlijk geen rugprobleem) erg veel last had in een Ainsley...(lijkt me dan dat je een rugpatiente daar niet op kunt zetten)

Vind zelf een stubbe colombo(ook dresuur) heerlijk zitten, ook voor lange tochten, omdat het lang niet zo'n diepe zit heeft,maar ze zijn vaak ook wel harder dan een ander zadel.

Wel fijn dat je er rekening mee houdt! Misschien handig om haar zelf te vragen wat haar makkelijk zit en om haar wat zadels te laten proberen?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:12

Ik heb ook redelijk gemakkelijk rugpijn. Na een uurtje rijden op mijn Kieffer had ik het steevast zitten! Nu heb ik een Schumacher Comfort en weg rugpijn.
Op een Henri de Rivel en een KN had ik overigens ook geen last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:40

Ik wilde net zelf een zelfde topic openen.

Rijd een paard bij van een bokker,en heb heftige rug en nek klachten.
Ook mijn fijne daaleman zadel helpt niet afdoende,zat ook aan boomloos of stock zadel te denken.
Is hier toevallig iemand uit Gelderland,met een dergelijk zadel,waar ik zoiets kan proberen?
(sorry voor de offtopic,maar wellicht heeft de topicstarter ook iets aan een "probeersessie")

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:28

Correcte ligging van je zadel is niet alleen voor de rug van je paard maar ook voor jezelf.
Vele rugproblemen bij ruiters komen voort uit een verkeerde stand van het bekken door een niet goed liggend zadel!

Hetzelfde zadel kan op een ander paard dan een ander gevoel geven maar ok een ander zadel op je paard kan dit doen.

Je moet dus paard zadel en ruiter "matchen"

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:39

Probeer eens een goede Stock?
Gemaakt om uur na uur na uur te rijden, heb zelf al ruim 30 jr rugklachten maar ben in m'n Stock zelfs na ruim 4 uur rijden fit thuis geomen.................. nickjeskeet van Bokt heeft ze in kunststof, lekker licht, heb er net eentje besteld. Je mag hem van haar proberen mits hij bij niet voldoen SCHOON en HEEL wordt geretourneerd.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:40

Heeft het niet vooral te maken met een goede ligging van het zadel zodat je een goede zit hebt? Want volgens mij kun je rugklachten verminderen door op een correcte wijze op je paard te zitten waarbij je dan de juiste spieren aanspant. Een goed zadel bevordert natuurlijk een juiste houding. Belangrijk is dat het dieptepunt van het zadel ook de plek is waar je zit.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:20

Ik weet van mijzelf dat mijn rug gewoon niet al te best is. Hij is heel hol en vooral met koud weer heb ik snel last van rugpijn (vooral onderrug). Zadel is nagekeken en idd niet perfect voor mij, maar aangezien ik nu even niet genoeg geld heb om ene zadel voor mij op maat te laten maken (ben ik zeker van plan als dat geld er wel is, zadel past overigens uitstekend op mijn paard), ben ik op zoek gegaan naar andere oplossingen. Ik moet gewoon niet koud op mijn paard stappen omdat ik dan mijn onderrugspieren helemaal vast zet (ik ga krampachtig de bewegingen van mijn paard proberen te volgen). Op aanraden van de fysio wandel ik nu voor het rijden een stukje (10 minuten)naast mijn paard, dat warmt de spieren lekker op en dan zit ik veel soepeler. Ook probeer ik niet langer dan anderhalf uur achter elkaar in het zadel te zitten. Tijdens lange buitenritten wandel ik dus ook regelmatig een stukje mee. Het rijden gaat daardoor veel beter. Door het wandelen ga ik mijn spieren niet verkeerd aanspannen en heb ik ook geen rugpijn meer.
Ik ben misschien geen echte rugpatient, maar misschien is een goede warming up ook de moeite van het proberen waard. Overigens probeer ik hiermee niet te zeggen dat een goed passend zadel voor ruiter en paard niet het allerbelangrijkste is!!