welk bitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tientjeh

welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:52

ik ben op zoek naar een fijn bitje voor mijn paard.
hij loopt niet fijn op mijn dubbelgebroken met bol tussenstuk.
dus ik ben op zoek naar een ander bitje.
wat raden jullie aan, welk bitje hebben jullie en waarom?

Snoevie

Re: welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:20

er zijn zoveel bitten,misschien kan je instructie je adviseren?die kent jou en je paard

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:08

mijn vraag is welk bitje jullie hebben en om welke redenen?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:10

Een bustrens...lekker zacht voor mn paardje Lachen

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:33

Er zijn hele kleine trens bitjes het dubbel gebroken bit is ook niet altijd een fijn bit het kan erg op de tong drukken.

wat merk je dat hij er niet lekker op loopt?

Een enkel gebroken trens bit is een goeie standaard.
Een bustrens is Ok Maar door slijtage kan het bus- gedeelte speling krijgen, Hier kunnen de mondhoeken dan weer door opengehaald worden.

Een watertrens is dan een prima oplossing. Heb je rust in je handen, laat dan ook de bitringen achterwege. Dik kan weer schrale mondhoeken geven, met kleine zweertjes.

Dan kom je al snel bij de speciale bitjes.
Afhankelijk van je paarden, een passoa bitje komt ook geregeld voor, om meer invloed op de mond te hebben dan bij een trens (Kleine hefboomewerking) en niet zo dwingend als een stang (kan) zijn maar kan ook weer scherper inwerken vanwege het schaar-effect.

Een stang geeft druk op de monhoeken, de kaken en de onderkaak.

Een dubbel gebroken trens wordt vaak gebruikt om het gehemelt te ontzien. een enkele kan wel eens irriteren bij een kleine paarden/pony mond. En een dubbel gebr. heeft weer meer druk op de tong. en ontziet de mondhoeken meer.Afhankelijk van de druk die er op uitgeoefend word, natuurlijk.

Je kan er een boek over schrijven, en dat is ook gedaan.

Je kan ook overwegen om met bosal te gaanrijden.

Belangrijk om te weten is welk middel denk je nodig te hebben om het probleem (WElk?) op te lossen. En waarom lukt het rijtechnisch niet? een paardje op de neusriem rijden hoeft ook geen probleem te zijn.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:38

miss een rubberen ongebroken trens?? dat ligt heel stil in de paardenmond en werkt heel zacht in.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:41

Oja, wij gebruiken voor Diverse Pony's allemaal een enkel gebroken trens. Ook bij 3- jarigen een enkelgebroekn bitje zoveel mogelijk op maat. Dit gaat goed

Eén shet zetten we met bit in de mond en teugels aan de neusriem. Maar dat komt omdat zijn mondhoeken anders open gaan. Als je voorzicht rijdt hoeft dit niet te gebeuren, maar ja.

we hebben ook een new forrest die last had van haar luchtwegen, deze had bij aankomst een enkel gebroken trens met gaatjes. Tijdje mee laten lopen, maar nu loopt hij ook op een enkel gebroken watertrens. En geen last van de luchtwegen, de oude omgeving was het probleem, en het bit een hulpmiddel om hem een beetje te helpen met luchtiname.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:48

Ja een een rubber bitje heeft veel voordelen, maar rubber kan als het droog is ook vervellend zijn.
Het paard kan er op gaan kauwen en er goed vasthouden.

Voor alle spullen geldt en ook voor rubber als het oud is gaan de 'vroegere' voordelen soms tegenwerken.

Je hebt ook bitten van een speciaal metaal. Dit geeft dan een bepaalde smaak af.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 09:31

bedankt voor alle reacties allemaal.
ik heb het idee dat mijn paard niet lekker loopt op een dubbel gebroken watertrens, omdat hij zich regelmatig weg drukt.
ook rij ik wel eens zonder sperriem, dan is het beter, en loopt hij gemakkelijker.
iemand een idee hoe dat kan, de tandarts is voor 2 weken terug langs geweest en heeft gekeken. dus daar ligt het niet aan.

sophiecondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:14

Ik rijd mijn pony met een enkel gebroken watertrens. Het aller simpelste volgens mij. Het bit is licht en dik. Mijn pony druk zich ook wel eens weg, dat heeft denk ik niks met het bit te maken. Wel zou ik proberen met een zo zacht mogelijk bit te rijden, is altijd paardvriendelijker. Ik heb trouwens ook wel eens met n dubbel gebroken bit gereden, dat vond ze helemaal niet fijn. Dat jouw paard zonder sperriem beter loopt is misschien omdat je dan harder inkomt, maar dat is alleen maar een suggestie. Veel succes met je zoektocht en je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:19