welk bitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tientjeh

welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 16:04

ik reed mijn 5 jarige paard altijd met een dubel gebroken watertrens met plat stukje tussenin. daar reageerde hij niet fijn op. nu rijd ik hem op een dubbel gebroken watertrens met bol middenstuk. maar nu lijkt het net alsof hij dat nog niet altijd fijn kan accepteren. hebben jullie misschien een idee welk bit ik het beste kan gebruiken en waarom?

Anoniem

Re: welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:40

Ik denk dat je dan beter een enkelgebroken kan proberen. Sommige paarden vinden dubbelgebroken niet fijn, andere wel...

Is zijn gebit nagekeken?? Misschien dat ie daardoor niet fijn is. Jonge paarden kan je beter ieder half jaar na laten kijken door een tandarts.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:35

Mijn paard reageerd op zich heel goed op een myler bit, heb laatst weer een ander geprobeerd een dubbel gebroken(k&k) maar als ik die ingeef dan vind hij het helemaal niet fijn hij duwt telkens met zijn tong het bit weg, hij heeft een hele gevoelige tong en een vrij laag gehemelte.Wie weet kan je dat proberen en zij n al veschillende topics over zoon bit en waar je ze kan proberen.

D_Pluimers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:25

ik zou gewoon een enkel gebroken nemen dat is ook niet zo scherp en dan wel een dik bit of eventueel een kunstof gebroken bit daar rij ik de jonge paarden altijd mee in hebben ze in ieder geval dat gerammel niet tegen de tanden met in en uit doen en is met rijden een vriendelijk bit en werkt prima

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:30

Het is intussen achterhaald dat een dik bit prettig is voor een paard,een dunner bitje is dus vriendelijker!!Dit heeft al een paar keer in het maandblad "BIT"gestaan.Ik zou zeker eerst een goede tandarts naar het gebit laten kijken,vaak zit ook hier een probleem al hoeft dat natuurlijk niet altijd het geval zijn.Maar ik zou geen dik bit gebruiken.Succes. Ach gut

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:39

als een paard een laag hangend gehemelte (hangend rooster)heeft en erg gevoelig is kan je altijd nog het beste met een ongebroken trens rijden, bitten die dubbel gebroken zijn en niet goed passen kunnen nog weleens scherp zijn doordat de schakel in de mondhoek gaat snijden. En plat tussen stukje is weer scherper dan een bol tussen stukje omdat dat platte stukje in het gehemelte drukt.
Een dubbelgebroken trens van K&K zou ik niet zo snel nemen omdat die erg zwaar zijn, dan vind ik die goedkope van harry's horse veel prettiger, omdat ze licht zijn.
Een heel dik bit zou ik ook niet doen, maar een dunne ook niet (ookal is het volgens BIT achterhaald, ik geloof er nml nog heilig in dat het wel degelijk scherper is)
Ik zou zeker niet teveel met bitten wisselen omdat daar je paard onzeker van word.

whyommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 06:38

Leuk dit. je word er geen wijzer uit zo.Geen watertrens maar d trens ,dubbel gebroken van imperialraiding met bolletje.De watertrens kan nogal voor problemen zorgen met het meepakken van het oog en de ring dus elke keer als je de teogel aanvraagd kan de watertrens het velletje van de mondhoek beschadigen dus het paard straffen voor iets wat je juist aan hem vroeg.Simpel bit niet duur imperialraiding bustrens.
,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:59

--> HAR

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:45

Heb het nooit gelezen dus ben ik erg benieuwd waarom er gezegd wordt dat een dunner bit vriendelijker is..!
Heb namelijk altijd gedacht dat t anders om zou zijn, omdat een dik bit een groter oppervlakte heeft en dus niet snel in de mondhoeken snijdt..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:22

Door een dik bit kunnen vele paarden hun mond niet goed sluiten.