Zadelvraag: ruimte bij de kamer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Zadelvraag: ruimte bij de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 23:34

Hey,

Ik heb een pony met een beetje een lastig ruggetje. Bij veel zadels liggen de kussens achter niet goed waardoor de zadels klapperen. Ook heeft ze altijd veel ruitme bij de kamer. Kunnen 4, 5, vingers tussen. Nu is er een zadel waarvan de kussens achter bijzonder goed liggen. Maar de ruimte bij de kamer is weer net zoals altijd. De kussens voor, sluiten wel goed aan. Dus het enige wat mist is een schoft in de kamer. Moet ik nou een zadel met lagere kamer hebben voor haar?

Wie kan mij helpen Lachen

Groetjes!

Monday

Re: Zadelvraag: ruimte bij de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:06

Wat zegt de zadelmaker ervan?

narish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:26

een zadelkussen moet over de hele lengte aansluiten. als hij achter loskomt van je paard, dan is hij voor te ruim, zegt mijn zadelmaker. Waarschijnlijk heb je een paard met weinig schoft en wat breed rondom de schoft. Dit wil niet altijd zeggen dat je dan een heel brede kamer nodig hebt, zoveel ruimte voor kan ervoor zorgen dat hij achter klappert of scheef gaat liggen. soms heb je wel een bredere kamer nodig, qua vorm van je paard, maar moet er toch opgevuld worden voor, omdat hij voor zakt in het vlees van je paard, zoals bij de mijne het geval is. Bij een breed paard met weinig schoft houd je voor altijd veel ruimte over, waar normaal een schoft in zou kunnen. Maar achter klapperen is altijd een te ruime voorkant, of dat een te ruime kamer of te weinig wol is, kan ik niet beoordelen.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:02

Ja inderdaad, veel zadels klapperen. Maar nu lag er 1 op waarvan alleen de kamer erg hoog lag en de kussens achter perfect aansloten... Dat heb je natuurlijk snel dat als je pony geen schoft heeft er meer ruimte is bij de kamer..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:20

Dat heb ik ook met mijn zadel: veel ruimte tussen kamer en schoft. De kussen etc sluiten allemaal goed aan en de boom breedte is ook goed. Ik ben gezegend met een paard met weinig schoft Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:26

klapperen kan opgelost worden door een zadel goed te vullen
als kussens achter goed aansluiten wil dat niet altijd zeggen dat het zadel goed ligt
dan kan het zadel van voren weer niet goed liggen (bv de boom te krap zijn)
laat eens een vakkundige zadel maker naar het zadel kijken

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:15

Ja inderdaad, maar de kussens voor sluiten zeg maar wel goed aan achter dr schouders

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:00

lotttttttt schreef:
Ja inderdaad, maar de kussens voor sluiten zeg maar wel goed aan achter dr schouders

"goed aansluiten" kan ook knellen betekenen
bv als de boom-maat te klein is