Wat kan je het beste doen met je nieuwe hoofdstel? Ik heb namelijk een nieuw hoofdstel en vroeg me af wat ik er het beste mee kan doen.
Soms hoor je dat je hem een nachtje in de olie moet leggen. Maar volgens mij is dit geen goed idee, dat is toch juist erg slecht voor de stiksels hoor je vaak. Maar zou het slim zijn om hem voor het eerste gebruik in te vetten? Of kan ik beter wachten tot het nodig is?
ik doe meestal wel een keertje snel invetten als ze net nieuw zijn. Maar in de olie leggen kan ik je écht afraden zeker als je een goed hoofdstel hebt.
ik zou hem invetten voor je hem gebruikt.... en zou enkele keren goed invetten... aub niet in het olie leggen... hebben wij ook een keer gedaan en dat is zo super slecht voor je hoofdstel...
In de lederolie stoppen, riempje voor riempje, wachten totdat de belletjes verdwenenen zijn... en dan even uithangen en nachtje laten drogen. Volgende ochtend even uitpoetsen met een theedoek. Tada! Soepel en beschermd leer! En dit 2x per jaar doen!
Verder, af en toe met ledervet onderhouden. Dun laagje! En goed schoonmaken met zadelzeep.
Wanneer het leer al redelijk soepel is maak ik het alleen schoon en vet ik het lichtjes in. Wanneer het echt droog is maak ik het eerst even vochtig met water en dan een half dagje in de olie. Ik heb er iig nooit last van gehad dat de stiksels slecht werden oid... en ik rij elke dag met mijn hoofdstel en ben er echt niet zo zuinig op (maak hem ongeveer 2x per jaar schoon )