geschikt zadel.. wat is slim? wie spreekt me moed in???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

geschikt zadel.. wat is slim? wie spreekt me moed in???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:21

Ik had hier pas een topic geplaats over welke zadels makkelijk te verbreden en te versmallen zijn. Het is me duidelijk dat dit bij redelijk wat zadels mogelijk is, mits je een goede vakman tot je beschikking hebt.

Mijn huidige zadel is nu waarsch verkocht.
Dus nu wil ik binnenkort een erkende zadelmaker naar mijn paard laten komen en er een goed passend zadel voor vinden.
Maar voordat hij komt wil ik mezelf nog verder verdiepen (jaja komt ze weer...).

Voor mij is het nu 100% zeker dat ik over een half jaar/jaar toch weer aan ander zadel moet. Omdat Sanes ongeveer 100 kilo af gaat vallen in de periode na het veulen Haha! (ze is nu té dik en dragend).
Dus wat doe ik nu?
- Doorrijden met mijn wintec vzh, die wel goed ligt op mijn paard maar die ik totaal niet lekker vind zitten. Dus wachten tot ze genoeg is afgevallen.
- Tweedehands kwaliteits zadel die goed ligt. (>nog doorsparen)
- Nieuw B-merk zadel die goed ligt. (opzich moet ik dit kunnen betalen)

Het probleem is onderhand dat ik er echt MOE van wordt iedere keer nieuwe zadels blablabla... echt ik heb er geen zin meer in. (Al is dit dan geen kwestie van wel of geen zin hebben... rug van 't paard staat voorop).
Ik wil geen super goed aangepast nieuw zadel kopen van 1000-1500-2000 euro, simpelweg omdat het mijn eigen paard niet is.
En TOCH wil ik niet door de aanschaf van een verkeerd zadel de rug van andermans paard naar de knoppe rijden.
Het liefst wil ik NU EINDELIJK een zadel die gewoon echt oké ligt op Sanessa, en waar ik lekker op kan zitten.
Waarschijnlijk heeft ze boommaat überüberwijd nodig.. (boommaat 36 ofzo Verward nee dit is overdreven, maar echt heel wijd).

En ik weet ook nog niet naar welke zadelmaker ik ga stappen.. denk drunens ruiterhuis, of langeraap...
Geen idee of er nog meer goed aangeschreven zadelmakers in de BUURT zijn?
Hoorde al regelmatig de naam 'van Triest' vallen, maar dat is voor mij toch echt TE ver rijden, ik heb zelf geen BE dus ben ik volledig van m'n vader afhankelijk.

Boomloos is helaas geen optie, omdat het de bedoeling is dat ze naar het Z gereden wordt. En dat is niet toegestaan in die klassen.

Wie o wie spreekt we wat moed in?!

Kylan

Re: geschikt zadel.. wat is slim? wie spreekt me moed in???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:12

Ik zou als ik jou was nu geen duur zadel gaan kopen als je over een jaar toch weer een andere moet. Dan kan je beter doorrijden op je huidige zadel, als dat goed op je paard past.

Als je dat echt niet wil kan je misschien een wat oudere tweedehands kopen voor dat jaar en die daarna weer inruilen. Een ouder tweedehandszadel hoeft niet veel te kosten, ook niet als het een degelijk merk is. Je moet niet het allermooiste nieuwste willen voor een jaartje als je daarna weer een nieuw zadel moet kopen.
De prijs van een nieuw zadel daalt binnen een jaar behoorlijk, terwijl de prijs van een ouder zadel vrijwel gelijk blijft. Je kan als je nu een oudere tweedehands koopt, die over een jaar weer inruilen tegen bijna dezelfde prijs. Dan kan je een nieuw zadel kopen als je merrie weer op een normaal gewicht is.

Een boomloos zadel mag trouwens wel in alle klassen, mits het zadel lijkt op een gewoon zadel.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:13

Misschien Boomloos? Als je paard dunner of dikker wordt blijft het passen Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:22

Een goede zadelmaker kan het zadel na een half jaar weer aanpassen.
Zo heb ik 3 jaar geleden voor een paard van een ander een Stubben Siegfried gekocht. Dit zadel is door de zadelmaker (Kootstra) inmiddels al aangepast op 2 paarden. Straks gaat het zadel op m'n eigen paard. Dus in zo'n geval kun je rustig een goed zadel aanschaffen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:42

als je niet naar van Triest kan rijden, is kootstra vast ook te ver Clown
wel jammer
als ik jou was zou ik nog even doorrijden met de wintec
als het veulen er af is, dan pas een goedpassend aanschaffen
kijk ondertussen eens waar je zelf lekker in zit en laat dat zadel dan helemaal aanpassen op je paard
in tussentijd kun je eens orienteren op bokt wie je daar het beste voor kan nemen

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:52

Kijk dan eens naar bijvoorbeeld een zadel waar je de boom aan kunt passen (niet alleen wintec; barnsby heeft ook een systeem APS genaamd) en als je dit laat onderhouden door een goede zadelmaker ben je een heel eind op weg (mits de boom verder redelijk tot goed op je paard past) Verhaal sluit redelijk goed aan bij Germie aangaande een vakman in de arm nemen. Al met al een nog andere optie dan de drie je net aangaf. Maar ondanks dat dit kostbaarder is dan jouw voorstellen heb je zo ook waarschijnlijk weer een redelijk goed liggend zadel voor een eventueel ander paard in de toekomst (daarnaast kun je barnby ook nog goed op flair en cair krijgen dus ook mogelijk voor aanpassen kussens een optie zonder dat hiervoor enorme kosten voor een vakman ontstaan. let wel ik vind het niet helemaal geweldig zitten maar voor de rug van een paard is het een heel goede eenvoudige oplossing en er zijn ook veel mensen die er heel enthousiast over zijn)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:15

Oké bedankt voor jullie tips! Daar kan ik zeker wel wat mee!

Voor zolang ik het nog volhoud op de wintec (ja sorry ik vind het echt vreselijk, ik hoop dat ik hier niemand tegen de borst stoot) blijf ik daar nog op rijden.
Die tip van Barnsby (Micha) vind ik een goede Lachen Die onthoud ik zeker!

Citaat:
Kylan

Een boomloos zadel mag trouwens wel in alle klassen, mits het zadel lijkt op een gewoon zadel.

Serieus!! Pling
En alhoewel er veel voor en tegens zijn bij boomloos begin ik daar ook al bijna naar te nijgen (neigen?)...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:29

Als je je huidige zadel zo vervelend vind dan zou ik die toch wegdoen , en dan een ander zadeltje kopen dat je nu fijn genoeg vindt , dat goed genoeg ligt , en dat je over bvb. een jaar wel weer goed verder kunt verkopen omdat het goed in de markt ligt qua vraag en aanbod.

Dan kun je als de tijd rijp is en de vorm stabiel , HET zadel gaan zoeken.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:32

Kylan schreef:

Inderdaad! Misschien is de London iets voor jullie?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:02

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:04

Op de manege hebben 2 paarden zo'n zadel. I kvind de maat 1 wel lekker zitten maat 2 echt zwáár k*t. Ik heb alleen dat mijn benen wat minderstil liggen maar daar moet je denk ik even aan wennen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:07

Ik zou ook een boomloos proberen.
Ik weet niet tot hoe ver je daarmee mag, in ieder geval zeker tot in de M, maar dan heb je in ieder geval voor die tijd een goed passend zadel als die wel mooi ligt Knipoog

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:15

ik heb de reglementen bij het knhs nagelezen. en daarin staat dat je er gewoon wedstrijden mee mag starten, zolang het een engels zadel is of iets wat erop lijkt

dus niet de western variant..

wel mag dus bijvoorbeeld de barefoot cheyenne of de barefoot london

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:00

ik vraag me af of ik voor het eventuele testzadel maat 1 of maat 2 zal moeten.
Ik heb broekmaat 38, en in een gewoon zadel 17,5 inch.

dit is wat ik begrepen heb van de site www.boomloosrijden.nl :
Maat 1 is voor broekmaat 36/38. (maar ik kom echt nooit van mijn leven in een broek van maat 36).
Maat 2 is voor maat 40 (maar zo groot is mijn kont niet)
Maar mijn bovenbenen zijn wel stevig.

Edit:
Heb 't al gevonden
Maat 1:
-totale ruglengte ca. 53 cm.
-zitting ca. 34 cm.
-vergelijkbaar met westernzadel 15"
-vergelijkbaar met engels zadel 17-17,5"
-aanbevolen bij broekmaat 36-40

http://www.singlefooter.nl/dressuurmodel.asp
zijn hier al ervaringen over bekend. Voor en nadelen versus de Barefoot London?