[WN] probleem met scharenbit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

probleem met scharenbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 22:35

hallo, ik heb ff een vraagje: mijn verzorgpony wordt westerns bereden en heeft een hoofdstel met scharenbit. Ik weet dat je heel voorzichtig met zo'n bit moet omgaan, omdat je paard er nogal gevoelig voor in z'n mond is. Maar de laatste tijd als ik met de pony ga rijden, luistert ze steeds slechter luisteren naar het bit. Normaal gezien reageert ze op de minste beweging van je hand, en de laatste tijd moet ik gewoon aan de teugels trekken om haar stil te krijgen. Dit vind ik nogal vervelend, ik doe haar zo denk ik wel pijn. Wat moet ik nou doen? ik heb al geprobeerd om haar met rustige ophoudingen langzamer te laten gaan, maar ze reageert de laatste tijd gewoon heel erg slecht op het bit. Weet iemand hier iets voor?

groetjes Julia

MSQuincyTE

Re: probleem met scharenbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 03:56

Rijd je in de bak ook wel eens met een gewone snaffle?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:20

Je paard stil zetten doe je niet alleen op het bit Knipoog
Als ze zo doorloopt is de kant groot dat er ergens iets niet klopt en dat kan varieren van de basistraining die niet goed is geweest tot verkeerde hulpen die gegeven worden tot pijn van de pony door bijv. een slecht passend zadel,tanden die pijn doen o.i.d.

Dus even een stapje terug, pony, zadel, etc onderzoeken en als er niks aan de hand is hulp vragen van een goede instructeur.
Een paard hoort te stoppen op pure gewichtshulpen, niet d.m.v. trekken aan de teugels. Dus dat is de pony misschien fout aangeleerd, als jij de tuegels aanneemt en bijv, niet goed in het zadel blijft zitten zal de pony jniet begrijpen wat je bedoelt.
Dus goed onderzoeken, stap terug evt. met een snaffle, en met veel geduld weer opnieuw beginnen. Haha!

Overigens een pittig bit, met die lange scharen, wat je bij de pony gebruikt! ( even in je profiel gespiekt). Weet jij hoe je met zo'n bit moet rijden?
Met lange teugel, zonder direct contact met de mond, liefst op 1 hand! Ik heb een beetje eht vermoeden dat jullie nog niet toe zijn aan zo'n bit. Hoe ziet het mondstuk eruit van dit bit, met een tongboog? Daar lijkt het bij het zien van het type schaar wel op. Met zo'n bit rijden is een kunst op zich, wees er dus voorzichtig mee. Als je hierin gaat trekken doe je de pony pijn, veel pijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:40

ElCid ik kan het alleen maar met jou eens zijn na even gekeken te hebben in haar profiel

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:42

Ook ik ben het een smet el cid.. kijk ook even naar je touwhalster, hij ligt wat laag op de neus, daar waas het neusbotje het dunst is en dus het makkelijkst kan breken.

Ik wil niet zeggen dat je niet met schaar mag rijden, maar train vooral met snaffle, zo hou je je paard licht in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:14

Tja, ik ben het ook eens met ElCid.

Normaal gezien heb je al jarenlange ervaring met westernrijden voordat je uberhaupt begint aan shanks. Daarbij trainen de meeste mensen die op wedstrijden met shanks rijden ook gewoon op een snaffle (enkelgebroken trensje) om hun paard licht in de mond te houden. Je zou jouw situatie nu kunnen vergelijken met iemand die net een B proefje kan rijden en al met een S&T oefent. Zou je niet met de eigenaar kunnen overleggen om op een gewoon bit te kunnen rijden? Jij bent tenslotte niet erg ervaren met westernrijden en is het mss ook lekkerder voor het paard om met een snaffle te rijden terwijl jij alle beginselen van het westernrijden leert.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 14:49

Ik heb idd nog niet zo superveel ervaring met westernrijden, maar ik let er altijd wel goed op dat ik heel veel met m'n zit terug rijd. Alleen de laatste tijd gaat dat steeds slechter, normaal gezien hoefde ik bijna nooit het bit te gebruiken. Maar ik rijd ook idd met 1 hand, en altijd de teugels heel los. Dit ging normaal gezien altijd heel goed, maar nu lijkt ze niet meer naar het bit te willen luisteren. Misschien ist idd beter om met een ander bit verder te gaan, alleen de eigenaar zelf vind dat niet echt nodig. Hij kan namelijk(denk ik) wel goed overweg met het bit. Maar ik zal de eerst volgende keer het tuig en de pony zelf is goed controleren, en dan nog ff met de eigenaar overleggen..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:02

Ik ben het er allemaal wel mee eens, maar het is natuurlijk niet allemaal aan Julia_14. Ik ken de eigenaar ook en hij heeft er geloof ik zelf totaal geen problemen mee. Het paardje is zowieso niet 1 van de makkelijkste en weet bijna zeker dat ze naar haar eigenaar beter luisterd, ten eerste omdat het een man is, met een zwaardere stem, en omdat hij gewoon sterker lijkt in haar ogen. Nu bedoel ik niet dat alleen hij haar dus aan zou moeten kunnen, maar het heeft wel degelijk effect. Ikzelf heb ook een aantal keren op de pony gereden, ze is inderdaad moeilijk terug te rijden, met zit rijden heeft wel iets van nut, maar grotendeels is ze toch op de hand ingereden. Ik denk dat er wel iets fout zal zitten in het inrijden, en dat Julia_14 er misschien toch te weinig over geleerd heeft. Dit bit heeft ze altijd al gehad, dus is dit gewoon gewent. Er word inderdaad met losse teugels gereden en in 1 hand, alleen na even een heerlijk galopje te hebben gedaan is ze gewoon moeilijk terug te nemen.

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:03

ElCid schreef:
Hoe ziet het mondstuk eruit van dit bit, met een tongboog? Daar lijkt het bij het zien van het type schaar wel op.

Ik heb dezelfde scharen en mijn bit is een Billy Allen.

Je moet altijd terug kunnen vallen op de basis, maar als je dat niet geleerd hebt dan kan je dus geen stap terug doen. Misschien kan je eens met de eigenaar erbij gaan rijden, zodat je kan laten zien wat je probleem is. En les bij iemand nemen, zodat je in ieder geval de basis goed leert!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:32

Citaat:
Ik heb dezelfde scharen en mijn bit is een Billy Allen.

Ik heb dit soort scharen ook wel bij een correctional gezien, maar ik hoop dat het hier om een Billy Allen mondstuk gaat Clown

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:30

Citaat:
Ik heb dit soort scharen ook wel bij een correctional gezien, maar ik hoop dat het hier om een Billy Allen mondstuk gaat Clown

Afgod (ik hoop mee Haha! )

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:13

ja het is idd een Billy Allen mondstuk, ik heb net nog ff met de eigenaar overlegd, en we gaan de volgende keer samen rijden om te kijken waar het probleem nu precies ligt. Misschien dat ze idd toch maar een ander bit moet, want is het zowel voor mij als voor haar niet leuk om te rijden.. Toch vind ik het wel raar dat ze in het begin altijd wel heel goed luisterde, en voor m'n gevoel doe ik nu nog steeds hetzelfde als toen: Veel met m'n zit rijden, en alleen als het niet anders kan een kleine ophouding maken met het bit. Maar goed, ik zal het nog laten weten als ik weet wat er nou precies aan de hand was Knipoog iig bedankt! Lachen