Zaldi dressuurzadels, wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Zaldi dressuurzadels, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:06

Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om een 2e hands zaldi dressuurzadel te kopen (type: New Kent). Nu is mijn vraag: hebben jullie hier ervaring mee? Dit zadel is een paar jaar oud, een paar gebruikssporen maar ziet er nog goed uit, ze vraagt er 500 euro voor. Is dit een redelijke prijs?
Wat hebben jullie er nieuw voor betaald? Ik las op internet iets van €940 euro.

Groetjes Esther

dierfysio

Re: Zaldi dressuurzadels, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:26

bel hans zuidweg, van www.bestfitzadelservice.nl eens op: hij weet dat vast wel.
is vakkundige zadelmaker/passer, en weet veel over taxeren etc.
succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:12

wij hebben er 2 gehad (met flair)
en zo wel mijn dochter als ik vonden het zadel vreselijk zitten Bloos
je zit helemaal in een houding geperst en kon geen kant meer op met mijn zit
ik kreek ook pijn in mijn rug en mijn paard werd boos van het zadel
ik heb dan ook maar een week met het zadel gereden en daarna verkocht Sigaar
er zijn mensen die zo'n gedwongen houding juist lekker vinden zitten, maar ik dus niet
ik heb 675,- voor het 17,5 inch zadel gehad en 575,- voor het de 17 inch
beide zadels waren dus als nieuw

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:31

Ik heb ervaring met de New Kent. Fijn zadel. De zadels kosten tegenwoordig 990 euro nieuw.
Enige nadeel: er zit een soort coating op het leer van de zweetbladen. Ga je in de stromende regen rijden en wordt het leer doorweekt, dan zie je dat (trekt later wel weer weg). Dit hebben zadels van Stubben niet.
Verder vind ik het wel fijne zadels, en ze lijken ook wel vrij duurzaam.
500 euro voor een tweedehandse lijkt mij heel redelijk.

kribbie29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:47

ze zitten lekker diep en gesloten ik vind 400 euroe en mooie prijs voor dat zadel 500 is eits aan de hoge kant voor een paar jaar oud vind ik persoonlijk

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:49

Heey iedereen,

Bedankt hoor voor de reacties. Ik heb het zadel nu t/m woensdag op proef en ik zal er morgen eens een tijdje mee gaan rijden. Persoonlijk vind ik die gedwongen houding wel lekker zitten. Ik denk ook dat 500 euro misschien iets aan de hoge kant is (hij heeft kleine beschadigingen) dus ik vraag als ik hem neem of ik heb voor 450 mee mag.
Ik heb dinsdag avond paardrijles en dan vraag ik nog even aan mijn instructrice wat die van het zadel vindt en of het goed op mijn paard past.

Mensen die nog willen reageren: heel graag, alle commentaar over het merk Zaldi (New Kent) is welkom!!!

Groetjes Esther

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:27

Waar zitten de beschadigingen? Als het zadel nog in goede staat is, dan vind ik 500 euro heel redelijk hoor. 990 euro nieuw, 2 jaar oud, dus een afschrijving van 490 euro vind ik wel veel.
Een beschadiging drukt de prijs natuurlijk wel. Verder dacht ik dat Zaldi altijd redelijk z'n waarde hield, maar is dat wle zo als jullie zo veel afschrijving normaal vinden?

Hier wordt het zadel nieuw aangeboden:
http://www.andalusiers.info/product_inf ... anguage=NL

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:05

de beschadigingen zijn niet heel erg, maar aan beide kanten onder de zweetbladen zeg maar waar de zingelstoten beginnen daar is het leer een beetje gescheurt dus je ziet aan beide kanten ongeveer een scheurtje van 1 cm en dan komen die witte "watten" zeg maar een klein beetje naar buiten, snap je de inhoud van t zadel zeg maar. en op de zweetbladen is de zwarte laag er een klein beetje af maar valt ook niet zo heel erg op. Dus valt opzich wel mee. Maar 500 euro vind jij dus niet zo veel voor dat zadel? ik kan mijn oude zadel voor 150 inruilen dus dan hoef ik er ook maar 350 voor te betalen. Misschien kan ik er door de beschadigingen nog 50 afkrijgen, moet ik maar ff zien. Tnx voor je reactie:D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:35

Er komen dus watten uit? Of is het wol? Het klinkt alsof het zadel ondeskundig opgevuld is. Vraag dit eens na. Zitten er sneetjes onder de stoten tussen de 2 zweetbladen? Zo ja, dan is het zadel opgevuld zonder de kussens los te maken.
Is het leer echt gescheurd, dan zou ik nagaan hoe dit kan. Je hoort geen vulling te zien.
Gezien je verhaal lijkt 500 euro mij inderdaad weer vrij veel. De beschadigingen waar je de vulling ziet klinken wel waardeverminderend. Een zadel in goede staat met alleen gebruikssporen zou 500 euro helemaal niet extreem veel zijn.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:39

Nee het is dacht ik wol, gewoon de vulling zeg maar. ja ze zitten onder de stoten, helemaal aan het begin van de stoten waar ze zeg maar vast zitten aan het zadel. Hoe hebben ze het zadel dan opgevuld?
Ik vraag morgen mijn instructrice die mij les geeft ook wel even wat ze van het zadel vindt. Hij past volgens mij wel goed op mijn paard maar hij moet dus wel goed zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:49

Maak anders eens foto's.

Normaal haal je de kussens los om te vullen. Er worden wel sneetjes gemaakt in de kussens, maar dit wordt gedaan aan de bovenkant zodat je die sneetjes niet ziet als het zadel in elkaar zit.
Als je wel sneetjes ziet, dan is meestal het zadel gewoon opgevuld zonder de kussens los te maken. Ik ben daarom ook wel benieuwd naar foto's van de kussens.
Zijn de kussens wel egaal gevuld? Dus geen bobbels of hardere delen?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 22:00

Volgens mij zijn ze wel egaal gevuld. Ik heb het zadel nu nog bij mijn paard liggen dus ik kan er helaas geen foto van maken. Maar misschien is het wel zoals jij zegt: gevuld zonder de kussens los te maken. Opzich is dit toch niet zo erg of denk je dat het leer nog verder kan scheuren. Het is anders wel toevallig dat er op 2 dezelfde plekken 2 sneetjes zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:06

Het leer scheur meestal niet verder. Het geeft alleen aan dat de 'zadelmaker' die het zadel gevuld heeft het zich makkelijk gemaakt heeft. Je moet goed controleren of de kussens wel gelijk gevuld zijn.
Het nadeel dat je dus hebt als het zadel ondeskundig gevuld is, is dat je het mogelijk opnieuw moet laten vullen. Dit kost ook weer wat natuurlijk.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 22:11

Oke ik begrijp het. Wel slim van jou zeg, ik had hieraan nooit gedacht. Hoe wist je dit precies?:p Ik zal het zadel dan morgen nog even goed controleren vooral de kussens. Als ik toch besluit om het zadel te nemen kan ik misschien met jou argumenten wel 50 euro van de prijs af krijgen.
Heel erg bedankt he!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:15

Ik spreek helaas uit eigen ervaring. Hebben ze de kussens midden onder de stoten keihard gevuld en voor en achter niet. HIerdoor ging het zadel heerlijk wippen en lag het dus totaal niet meer, vele malen slechter als voor het opvullen.
Dit is al weer heel wat jaartjes geleden (ik ga nu naar Kootstra voor zadels), maar nog steeds zie ik zadels die gewoon opgevuld worden zonder dat de kussens losgehaald worden.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 22:33

oke het is dus niet echt goed als de kussens zo zijn opgevuld? Das wel jammer. Bij mijn weten zijn de kussens wel goed gevult maar ik zal ze morgen nog ff checken en na vragen bij mijn intructrice.

narish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:15

Ik laat mijn zadel (KN) elk half jaar nakijken door Bestfit. Daar doen ze ook netjes loshalen achter als er achter bij moet, maar dat hoeft bijna nooit. Mijn zadelmaker heeft mij uitgelegd dat de meeste zadels de wol voor het meeste inklinkt en daar dus meestal wat bij moet elk jaar. Ook omdat je met opstappen de voorkant naar je toetrekt, waardoor de andere kant dunner wordt en je zadel ook scheef kan gaan liggen. Mijn zadelmaker vult bijna nooit in het midden op, daardoor gaat het inderdaad liggen rollen over de monikskapspier zoals germie ook noemt(wippen van voor naar achter). Het midden wordt alleen bijgevuld als voor en achter sterk omhoog moeten omdat bijvoorbeeld een ouder paard steeds minder vlees en spier op de rug heeft en je het zadel wel hoog genoeg wilt houden voor de schoft. Dan moet achter ook bijgevuld omdat als je alleen voor doet, je zadel achterover gaat hellen en je in een andere houding komt te zitten, een stoelzit.