The Society of Master Saddlers, wat is het en wat zegt het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

The Society of Master Saddlers, wat is het en wat zegt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:16

Ik heb pas een nieuw zadel gekocht en bij de verkoop werd mij verteld dat mijn zadel afkomstig is van een fabriek die aangesloten is bij de The Society of Master Saddlers. Onder het zweetblad staat inderdaad een mooie stempel in het leer maar laat mij nu geen idee hebben wat dit wil zeggen. Wat is de The Society of Master Saddlers en wat zegt het als je zadel afkomstig is van een aangesloten fabriek?

harnessmaker

Re: The Society of Master Saddlers, wat is het en wat zegt h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:36

kijk eens op hun site!
zit nu met baby op m'n arm, is wat lastig typen.....

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:50

Ik heb de site bekeken en het een en ander opgezocht via google maar hier wordt ik niet veel wijzer van Knipoog Even een quote:
Citaat:
De Society of Master Saddlers is een Engelse organisatie welke uitsluitend bestaat uit vakmensen die stuk voor stuk het zadelmakersvak beheersen en opgeleid zijn tot harnachementmaker, zadelpasser, zadelverkoper of meesterzadelmaker.

Ok, dit kan ik volgen maar wat heeft dit nu te doen met een fabriek? Als ik de site van TSMS goed begrijp gaat het vooral om zadelmakers/passers en verkopers. Mijn zadel komt uit een Engelse fabriek en is mij verkocht door een winkel die niet aangesloten is, wat heeft dit keurmerk voor mijn zadel dan als meerwaarde?

Daarnaast ken ik geen merkzadels die deze stempel ook dragen (maar laat mij nu een zadel-leek zijn Knipoog) en op bokt is er ook al niks over te vinden. Is dit keurmerk dan wel een big deal? In de winkel leek het namelijk wel een big deal, vandaar mijn vragen puur uit nieuwsgierigheid Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:02

Dat je zadel fabrieksmatig is gemaakt is niet zo'n punt.
De Society is wel een vorm van keurmerk en in Engeland ( van oudsher toch het paardenland) eigenlijk toonaangevend.
Aangesloten zadelmaker werken volgens bepaalde normen die je een zeer hoogwaardig produkt garanderen.

Er zijn vele merkzadels die worden gemaakt door Master Saddlers.
Wij zien in ederland met name Duitse zadels en die voeren dus geen Engelse standaard....

Juist om deze garantie voor vakmanschap en kennis ga ik deze opleiding volgen in Engeland.
Dit in combinatie met de MSFC certificering geeft dit je als consument een garantie voor vakwerk in produktie en aanmeten van je zadel.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:14

Aha, nu is het me al wat duidelijker Knipoog Ik had er niet bij stilgestaan dat veel mensen Duitse zadels hebben en daardoor dus ook geen TSMS keurmerk. Ik had zelf dus ook nog nooit van dit keurmerk gehoord. Als ik je goed begrijp geeft het keurmerk voor mijn zadels dus alleen iets weer over de kwaliteit. Toch leuk om te weten wat je nu precies hebt gekocht Clown

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:18

maar wat heb je gekocht?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:23

Een Anatomica (Orion):
Afbeelding
http://www.anatomica.nl
Het zadel wordt pas sinds kort verkocht en momenteel alleen nog maar verkrijgbaar bij het Drunens Ruiterhuis. Volgens mij ben ik een van de eerste die het zadel heeft gekocht. Het was overigens maar een van de weinige zadels die op mijn paard paste en ook nog eens heel fijn zat.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:45

Mooi zadel, dit zadel lijkt wel heel veel op de Euroding Luxor.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:21

Delphi2 schreef:

dat komt omdat het de luxor IS Haha!
ze hebben 'm iets verbeterd, en hij is nu van een ander merk (niet meer van euroriding).
ik heb zelf de 'oude' luxor; ben er zeer tevreden over!
hij past uitstekend op m'n paard, en het brede kussenkanaal zorgt ervoor dat de rug vrijuit kan bewegen (wat is helaas vaak anders zie...).

succes ermee, TS, het lijkt me een goede investering!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:12

dierfysio schreef:
Delphi2 schreef:

dat komt omdat het de luxor IS Haha!

Aha Haha!

Dat verklaart een hoop, we hebben de Luxor ook voor het paard van mijn vriend fijn zadel en prima kwaliteit.

@Dierfysio, Weet jij waarom de Luxor dan niet meer door Euroriding wordt geproduceerd?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:21

nee, weet ik niet. maar dat moet het Drunens Ruiterhuis je vast wel kunnen vertellen. even bellen, het zijn aardige mensen!