welk zadel voor tuiger? Ofwel met dikke kussens!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

welk zadel voor tuiger? Ofwel met dikke kussens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:35

Ik ben op zoek naar een zadel voor een tuiger die ik op dit moment voor iemand rijd. ze heeft een vrij brede schoft ongeveer maatje 32. door haar bouw is haar rug ten opzichte van haar schoft vrij laag en heeft ze dus een zadel nodig met dikke kussens.
Ik heb liever een goed oud merkzadel dan een goedkope merkploze
Welk zadel raden jullie mij aan?

harnessmaker

Re: welk zadel voor tuiger? Ofwel met dikke kussens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:41

Ik snap een paar dingen die ik lees niet....

Waarom dikke kussens?
Brede schoft en dan "maatje 32".....??

Ik kan je maar één advies geven: neem contact op me een zadelmaker!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 00:55

harnessmaker schreef:
Ik snap een paar dingen die ik lees niet....

Waarom dikke kussens?
Brede schoft en dan "maatje 32".....??

Ik kan je maar één advies geven: neem contact op me een zadelmaker!

Daar ben ik net geweest.
Omdat de rug dus wat lager ligt dan de schoft zegmaar (kont ook lager dan schoft) is het belangrijk dat de kussens van achter goed vol zijn. We hebben verschillende zadels op gehad die te ver achterover kukelden. tja 32 is misschien niet enorm breed maar heb zelf maat 30 op mijn paard dus vandaar.
Ofwel haar schoft is redelijk gespierd en breed maar niet te vergelijken met een haflinger.

Hier even een foto. zoals je ziet kiept dit zadel ook teveel waardoor ik erg veel moeite moet doen om voor in het zadel te zitten. (let niet op alle spanning dat komt omdat ik er daar voor de tweede keer op zat)

Afbeelding

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:27

Lijkt me verstandig om eens met een andere zadelmaker t gaan praten want deze mist wwarschijnlijk een stukje zadelkennis.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:30

Mijn vorige paard was ook een tuiger met een hoge schoft een een wat ingezakte rug, ik heb alle zadels laten passen, maar geen een zat echt lekker, daarom heb ik toen een zadel op maat laten maken op aanraden van de zadelmaker

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:49

Ik geloof dat er hier iets enorm mis gaat (alleen al in kennis overdracht) bij deze zadelmaker.

Neem alsjeblieft direct contact op met een andere zadelmaker voor een second opinion. Mogelijk kun je patrick (harnessmaker)even bellen die hier op het boktforum zit en net al reageerde op dit topic

Ik stuur je wel even een pm

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:15

Kunnen jullie een uitleg geven wat er zo verkeerd is dan anders heb ik er niets aan. Ik ben wel degelijk bij een man met verstand geweest dus dan wil ik wel eens weten wat er zo raar is.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:26

Hey wat toevallig. Ik ben vanmiddag bij een bokker geweest om een zadel te proberen. Ik heb zelf net drie maand geleden een nieuw zadel gekocht omdat het mijn vorige zadel ook achterover hing. De nieuwe lag eerst mooi, maar mn paard krijgt wat meer bespiering op de schoft en rug en daarom hangt ook dit zadel achterover. Het zadel van de bokker van vanmiddag hing ook wat achterover. Ik ben terugreis langs Divoza gegaan heb daar een aantal zadels van verschillende merken laten passen. Er was een zadel die goed lag, maar alle zadels, ook deze die goed lag, hadden brugvorming. De kussens raakten niet in het geheel de rug, maar alleen voor en achter, waardoor de druk niet goed verdeeld wordt.
De vrouw die me geholpen heeft raadde me aan om naar de zadelmaker te gaan om een zadel op maat te laten maken.
Die vrouw raadde ook aan om een zadel te nemen met dikke kussens en een wijde kamer.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:47

Helma_Amber schreef:
Hey wat toevallig. Ik ben vanmiddag bij een bokker geweest om een zadel te proberen. Ik heb zelf net drie maand geleden een nieuw zadel gekocht omdat het mijn vorige zadel ook achterover hing. De nieuwe lag eerst mooi, maar mn paard krijgt wat meer bespiering op de schoft en rug en daarom hangt ook dit zadel achterover. Het zadel van de bokker van vanmiddag hing ook wat achterover. Ik ben terugreis langs Divoza gegaan heb daar een aantal zadels van verschillende merken laten passen. Er was een zadel die goed lag, maar alle zadels, ook deze die goed lag, hadden brugvorming. De kussens raakten niet in het geheel de rug, maar alleen voor en achter, waardoor de druk niet goed verdeeld wordt.
De vrouw die me geholpen heeft raadde me aan om naar de zadelmaker te gaan om een zadel op maat te laten maken.
Die vrouw raadde ook aan om een zadel te nemen met dikke kussens en een wijde kamer.

kijk dit geeft al iets meer info.... wat als eerste in het topic is genoemd is wel heel kort door de bocht. daarnaast trek ik in twijfel of bij brugvoming van een standaard zadel altijd de oplossing is om voor dikkere kussens te kiezen.... laten we het "andere kussens" noemen dan standaard.

Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat dit het enige advies is geweest dat er is gegeven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 20:07

Leg nou eens uit wat er zo niet klopt aan mijn berichtgeving? Zo wordt ik werkelijk nietw wijzer!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:00

Begin volgende week komt mijn Massimo Trail.
Ik vind het een heel mooi zadel, hele brede dikke kussens met veel ruimte tussen de kussens en ze kunnen heel goed aangepast worden.
Hij zat ook heerlijk.

Begin volgende week is hij binnen, dan komt de zadelmaker weer om te passen en waar nodig past hij hem nog aan

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 21:44

okay even voor de duidelijkheid. als het mijn eigen paard was geweest en ik zou er nog jaren mee gaan rijden dan zou ik natuurlijk kiezen voor een zadel dat op maat gemaakt is. Dit is echter niet het geval. he tis niet mijn paard en ik ga er ook niet nog jaren op rijden. (tenminste ik verwacht niet dat ze nog jaren daar geld aan zullen uitgeven)
het izjn echt wel mensen die het beste voor hebben met hun paard maar er zit niet een goudboom in de tuin voor een nieuw zadel. tot een keer 400 euro misschien net wat meer als echt blijkt dat niets past maar heel veel meer gaat het niet worden.
Mijn zadelmaker vertelde mij dat het zadel wat er nu op ligt goed gelegt kan worden met een schuine pad maar dat was natuurlijk niet zijn voorkeur en de mijne ook niet.
Voorlopig zal ik kijken naar een zadel wat wel past en zolang die er niet is corrigeer ik het zadel wel met een pad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:46

Oh, sorry, ik had niet goed gelezen Bloos

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:28

harnessmaker schreef:
Helma_Amber schreef:

kijk dit geeft al iets meer info.... wat als eerste in het topic is genoemd is wel heel kort door de bocht. daarnaast trek ik in twijfel of bij brugvoming van een standaard zadel altijd de oplossing is om voor dikkere kussens te kiezen.... laten we het "andere kussens" noemen dan standaard.

Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat dit het enige advies is geweest dat er is gegeven.

Ik zeg ook niet dat het advies is dat de dikkere kussens helpen tegen de brugvorming. Een zadel met brugvorming moet je niet kopen, die ligt gewoon niet goed op je paard. Het advies was dat als je een zadel koopt voor een paard met een hoge schoft, dat je dan het beste een kan kopen met hoge kussens en een wijde kamer, maar er om moet denken dat het geen brugvorming geeft.

@Oosterhoff: k zou als ik jou was wel voor een schuone onderlegger gaan. Als je er toch niet lang op rijdt is het toch zonde van je geld dat je er een ander zadel voor gaat aanschaffen. Een goed zadel voor een paard met een hoge schoft kun je toch niet kopen, die zal je moeten laten maken.