maatgemaakt zadel, past dat altijd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sampie

maatgemaakt zadel, past dat altijd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:33

aangezien m'n paard nu echt heel erge rugproblemen heeft opgelopen door een niet goed passend zadel (lang leve de kennis van de zadelmakers alhier Boos! ) moet ik nu een ander zadel. Ik ken wel bijv. Daaleman van horen/zeggen maar verder niet. Dan heb je nog de Heuvelhoeve, die ook zadels op maat schijnen te hebben, maar volgens mij hebben die gewoon heel veel modellen in verschillende maten. Maar ook dat zijn weer onbekende merken (Jaguar / Excelle / Dabs).

Het spreekt mij persoonlijk toch meer aan om een ''bekend'' zadel te kopen, maar aan de andere kant, die past niet Bloos dus je moet wat. Maar van die andere merken ken ik de kwaliteit echt niet. Ik wil iets wat gelijkwaardig is aan bijv. Passier/Prestige.

Hebben jullie ervaring met op maak gemaakte zadels en past het dan ook echt (het allerbelangrijkste denk ik) en kan je dat ooit nog kwijt voor een normale prijs (niet geheel onbelangrijk toch). Ik bedoel ze maken het ook voor jouw op maat......... Haha!

Liselot

Re: maatgemaakt zadel, past dat altijd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:35

jaguar en dabbs zijn hier in nederland misschien wel wat onbekendere merken, maar in engeland is het echt het neusje van de zalm!
ik heb sinds kort ook een harry dabbs zadel (die maakt ook de zadels van jaguar) en het ligt en zit helemaal perfect!

de kwaliteit van dit zadel is zeker net zo goed als van prestige, misschien nog wel beter

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:22

Ik heb zelf een Daaleman dressuur zadel, ligt super op mijn ronde Fries, en voor mij zelf is het ook super comfortabel, ik rij regelmatig vrij lange ritten en ook dan zit het heerlijk. Kwaliteit vind ik ook goed, het is vrij degelijk leer wat gewoon mooi blijft en eigenlijk geen slijtage sporen vertoont.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:52

Ik heb een stubben maestoso en een siegfried. Beide aangepst op paard en ruiter.
Past het dus altijd: ja en nee. Ik heb een 3-jarige. En daarom moet het zadel elke 3 maanden gecontroleerd worden. Zo blijf je problemen voor. Ik kan nu zien dat mijn zadel niet meer perfect ligt. Dan bel ik de zadelmaker, en enkele weken later is het zadel dan weer aangepast. Zeker bij een jong paard is een zadel niet iets dat altijd zonder bijwerken blijft passen.
Maar ook bij een ouder paard moet je jaarlijks je zadel laten controleren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:15

Past altijd, maar niet vóór altijd Knipoog
Mijn paard had ook een op maat gemaakt zadel erbij toen ik hem kocht, een paar maanden later pastte het al niet meer goed.
Ik heb nu een boomloos zadel, die blijft wel altijd passen Haha!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:33

Boomloos is niet altijd passend.... (lees daarmaar eens de andere topics over) Maar goed dat even terzijde.

Een zadel op maat betekend in mijn visie een zadel volledig op ruiter en paard aangemeten met daarbij natuurlijk een goed onderhoud aangaande kussenligging (opvullen enz.) Zoals Sampie al wel verteld zal zijn door Gerry van Oossanen moet er een drieeenheid ontstaan tussen zadel, ruiter en paard.

Een zadel moet dus besteld worden naar aanleiding van de opgenomen maten en evt mallen. Daarop moet er een passende boom gemaakt worden voor dit paard en ruiter.

Dat is in mijn visie maatwerk. daarbij komt verder dat de zweetbladen enz. op maat van de ruiter gemaakt (ondermeer afhankelijk van beenlengte en houding) worden.

Samengevat wordt er dus door een echte zadelmaker helemaal vanaf de basis een zadel gebouwd met daarbij duidelijk zichtbaar waarvoor het zadel gemaakt wordt.

Het probleem met het veraderen van de bouw van een paard (door bijv. training) is met een goed maatwerkzadel ook meestal geen probleem. Dit valt met het kussenonderhoud te ondervangen. Zorg er echter wel voor dat je maatwerk pas kiest indien je paard volledig is uitgegroeid in zijn skelet bouw (en dit is per paard verschillend; de een al bij drie en de ander op zijn 6e pas).

maar ik kan je hiermee zeker helpen en de prijzen hoeven ook niet heel idioot te zijn. Bloos!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:00

Een opmaat gemaakt zadel dat echt voor jou paard is gemaakt moet wel passen anders heeft de gene hem niet goed opmaat gemaakt natuurlijk

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:04

De eigenaresse van Sjors heeft een paat jaar geleden een Euroriding Luxor op maat laten maken. Echter, paste hij een paar maanden geleden niet meer. Hij kiepte namelijk naar voren waardoor hij drukplekken kreeg, nu zit hij weer goed.

Ik heb ook van horen zeggen dat mensen een zadel op maat hebben laten maken en door bespiering oid het zadel na een paar maanden al niet pastte!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:11

Maris89 het kan echt door de bespiering komen inderdaad.
En ik weet het uit eigen ervaring.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 04:32

Heuvelhoeve kan ik afraden. Heeft mij ooit een zeer slecht passend zadel aangesmeerd. Had zelf nog niet echt veel kijk op zadels, dus dan geloof je zo iemand als er gezegd wordt dat het past. Tot pony dus al heel vervelend op zithulpen ging reageren. Andere zadelmaker (was toevallig toch op stal voor iemand anders) erbij en ja, de problemen werden door zadel veroorzaakt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:18

Ik heb alleen maar op maat gemaakte zadels voor mijn paarden. Deze komen weg bij Kootstra (Groningen) en van Triest (Meppel). Twee gerenomeerde zadelmakers die hun vakwerk volstaan. De zadels zijn nieuw gekocht, hebben dezelfde marktwaarde als dat je ze bijv. bij divoza koopt. Enig verschil, een vakman weet hem zo aan te passen bij je paard dat hij altijd goed ligt. veelal valt de service van opnieuw aanpassen (op ander paard na verkoop bijv.) of opvullen gewoon onder de aankoop, zolang jij 1e eigenaar bent van het zadel.

Een goed zadel verliest zijn waarde niet, gaat ook zolang mee dat wil je niet weten. En mocht je hem willen verkopen, dan kan diegene het zadel toch evt. passend laten maken voor zijn eigen paard Bloos