Boomloos is niet altijd passend.... (lees daarmaar eens de andere topics over) Maar goed dat even terzijde.
Een zadel op maat betekend in mijn visie een zadel volledig op ruiter en paard aangemeten met daarbij natuurlijk een goed onderhoud aangaande kussenligging (opvullen enz.) Zoals Sampie al wel verteld zal zijn door Gerry van Oossanen moet er een drieeenheid ontstaan tussen zadel, ruiter en paard.
Een zadel moet dus besteld worden naar aanleiding van de opgenomen maten en evt mallen. Daarop moet er een passende boom gemaakt worden voor dit paard en ruiter.
Dat is in mijn visie maatwerk. daarbij komt verder dat de zweetbladen enz. op maat van de ruiter gemaakt (ondermeer afhankelijk van beenlengte en houding) worden.
Samengevat wordt er dus door een echte zadelmaker helemaal vanaf de basis een zadel gebouwd met daarbij duidelijk zichtbaar waarvoor het zadel gemaakt wordt.
Het probleem met het veraderen van de bouw van een paard (door bijv. training) is met een goed maatwerkzadel ook meestal geen probleem. Dit valt met het kussenonderhoud te ondervangen. Zorg er echter wel voor dat je maatwerk pas kiest indien je paard volledig is uitgegroeid in zijn skelet bouw (en dit is per paard verschillend; de een al bij drie en de ander op zijn 6e pas).
maar ik kan je hiermee zeker helpen en de prijzen hoeven ook niet heel idioot te zijn.