Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VValar schreef:Ik gebruik helemaal niets. Ik ben van mening dat wanneer je zadel goed past, je niets eronder nodig hebt. Een goed passend zadel is het begin van alles, krijgen de paarden bij juiste rijderij geen rugproblemen en heb je dus ook geen gelpad/bontjes nodig.
Urielle schreef:VValar schreef:Ik gebruik helemaal niets. Ik ben van mening dat wanneer je zadel goed past, je niets eronder nodig hebt. Een goed passend zadel is het begin van alles, krijgen de paarden bij juiste rijderij geen rugproblemen en heb je dus ook geen gelpad/bontjes nodig.
Hier idem dito.
Toen ik trouwens met 1 zadel verschillende paarden reed, gebruikte ik een gelpad. Dat zadel paste niet alle paarden even lekker natuurlijk dus vandaar het gelpad.
Bontjes - sorry voor de gebruikers - vind ik maar viezige dingetjes. Ik heb al moeite om het bontje aan mijn hoofdstel en singel goed schoon te krijgen en houden.
Citaat:Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja...
marloezzke schreef:Citaat:Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja...
dan gebruik je inprinciepe je bondje verkeerd, het hoort recht op de rug te liggen anders gaat de werking verloren.
MyWishMax schreef:
Wát is dan precies de werking?
Mij is vertelt dat de druk verdeling ook gewoon werkt als hij tussen het shabrak en het zadel inligt. En dat blijkt bij mijn pony ook wel. Als bij hem namelijk de druk niet goed verdeeld is, loopt hij binnen een paar dagen met een weggedrukte rug en kan ik hem niet meer poetsen.
oosterhoff schreef:MyWishMax schreef:
Wát is dan precies de werking?
Mij is vertelt dat de druk verdeling ook gewoon werkt als hij tussen het shabrak en het zadel inligt. En dat blijkt bij mijn pony ook wel. Als bij hem namelijk de druk niet goed verdeeld is, loopt hij binnen een paar dagen met een weggedrukte rug en kan ik hem niet meer poetsen.
Doordat het wol alle kanten op kan die het wil neemt het de juiste plek aan op de gladde paardenrug. Als je het dan op een dekje legt(dat over het algemeen veel stroever is dan de paardenrug) dan loopt dat wol dus "vast". dat dekje ligt op je paard en die verdeling blijft hetzelfde. Die stof kan zijn weg niet zoeken naar de juiste verdeling. Daarbij is het niet goed voor de ligging van je zadel om er zoveel laag tussen te leggen. daardoor gaat het schuiven.
marloezzke schreef:Citaat:Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja...
dan gebruik je inprinciepe je bondje verkeerd, het hoort recht op de rug te liggen anders gaat de werking verloren.