Sprenger stijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Znoin

Sprenger stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 02:06

Vorige week heb ik een fortuin uitgegeven aan flexibele Sprenger stijgbeugels. Clown Ik vind ze niet mooi, maar ik verwacht dat ze wel het veiligst zijn, omdat ze een speciale vorm hebben, waardoor je voet makkelijker uit de beugel zou moeten kunnen bij een val.
Ik vind ze echt heel lekker rijden, omdat ze wat mee lijken te veren. (Een verademing voor je knieën!) Knipoog
Ik ben alleen wel een dressuur ruiter en doe niks anders dan buitenritten en dressuur rijden. Tong uitsteken
Mijn instructrice zei van de week dat ze Sprengerbeugels niet gewend is om in de dressuur te zien, maar ze dacht niet dat er iets over in het wedstrijdregelement stond. Volgens haar waren de beugels een paar jaar mode in de springwereld, maar kwam je ze nu niet veel meer tegen.
Ik heb ze gekocht voor de veiligheid, omdat ik een jong paard heb, die nog wel eens onverwachts kan schrikken.
Weet iemand of je er in de dressuur mee mag starten en of ze ook zo geweldig veilig zijn als de verpakking beweert? Clown

Vonnie84

Re: Sprenger stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 02:11

Ik heb het even opgezocht. Dit is het enigste wat in de regelementen staat over stijgbeugels:
Citaat:
Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

http://www.knhs.nl/overview.asp?PCatID= ... omstyle=11

En je ziet ze idd niet zo vaak in de dressuur, maar dat komt wel wat meer. Ik vond ze ook vrij fijn rijden, maar niet zo mooi voor de dresuur Bloos (en vond ze niet zooooo fijn dat ik ze perse wilde laten hangen).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:07

Ja hoor ik rij er ook gewoon dressuur mee. Ik heb ze jaren terug gekocht omdat ik met springen last van mijn enkels kreeg, nu alleen dressuur en ik hoef geen andere beugels meer.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:14

foto? Ik heb ook sprengers zo'n flexibele met zwarte zijkantjes waar het metaal een stukje weg is zodat je kan meeveren. Heel onze (dressuur)stal heeft ze Ja

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:51

ik ben ook opzoek naar beugels met meer vering omdat ik veel last heb van mijn enkels.

welke hebben jullie

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:55

Ik rij er ook al jaren mee en heb nog nooit minder punten met dresuur voor gehad en ze zijn zeker veiliger dan normale want je kunt altijd vallen en per ongeluk blijven hangen maar door deze minder kans natuurlijk.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 02:26

Mooi zo! Ik ben blij om dat te horen! Ik vind ze erg lekker rijden, en zet die "oude" metalen er dus niet meer op! Knipoog

Welke ik heb? Zijn er meerdere versies van?

Ik vraag me alleen nog af: Er zit een stuk rubber op, en in dat rubber lijken metalen schakels te zitten (voor de stevigheid). Als ik straks lekker door de zee wil gaan galopperen, zou dat de flexibiliteit aan kunnen tasten, doordat zand en zout water tussen het rubber en het metaal komen?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:20

je ziet zze steeds meer in de dressuur!

vind het hele fijne beugels.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:46

Ik heb ze ook, volgens mij valt het niemand op.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:58

Mag wel gewoon in de dressuur Ja

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:31

Volgens mij kan het ook op het strand, ik heb ze ook om mijn enkels te ontlasten!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:15

ik heb sprengers met 4 schakels en rubber daarover.
superfijn! heb een versleten knie, en met die beugels geen last, met gewone wel.
ik rijd dressuur, en in het bos, en zie ze juist veel bij dressuurruiters.
wil zelf niet meer anders. kijk je ook even bij het nieuwe topic over de nieuwe variant ervan?
gaat over HS Bow Balance, even zoeken. succes!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:16

ik geloof dat ik ze maar ga kopen.

er zijn ook andere varianten van kieffer e.d zijn deze net zo goed?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:29

Ik heb beugels van Kieffer, ook met scharnieren aan de zijkant zoals sprenger heeft. Echter, ook boven zijn ze anders, als je rijdt, dan zit het oog voor de beugelriem 90 graden gedraaid t.o.v. de beugel zelf. Met verliezen heb je ze dan makkelijker terug.
1 nadeel: doordat draaistuk bovenin moet je je beugelriemen een gaatje korter maken. De beugels zijn immers hoger. Dus als je al vrij lange riemen hebt en de gesp onder draagt, dan moet je nu de beugelriemen inkorten. Ik heb daar geen last van omdat ik de gespen onder het rokje heb.

EDIT: vreemd, ik kan die beugels niet meer op de site van kieffer vinden. En de mijne zijn toch echt van Kieffer, met 30 jaar garantie.
Maar hier staan ze nog wel op, kosten 90 euro:
http://www.dekroo.com/index.php?file=ru ... ParentId=4

Afbeelding

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:37

Ik heb van die GPG's gehad met die veer erin, heb er jaren mee gereden. Ze ontlasten super en het paard springt dan superfijn onder je weg. Het enige nadeel is, de veer was na 2 jaar versleten en rot mede door zand/water etc. (vond het wel erg snel). M'n pa (na lange tijd wachten op de bestelde veren) die dingen erin geknutseld met veel gedonder, waren ze veelste stijf!! Ze veerden niet meer zoals ze deden en kon het ook niet anders instellen omdat de veer veelste stijf was. Oftewel, ze liggen alweer 4 jaar in m'n kist oud te worden.

Heb ook zitten denken aan die Sprengers, wel heel veilig maar pff wel een bedrag hoor €140,- toch??

Ben net terugggekomen van concours, zag daar t nieuwste van't nieuwste, die open beugels (zonder zijkant). Stond ook een advertentie van in de paard & sport. Nou vind t maar eng! Moet je wel altijd druk op je beugel houden, niets dus voor een hobbyist als ik Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:05

ik heb ze ook. heb het vantevoren na laten kijken in de regelementen en er staat nergens dat het niet mag.
heb er op wedstrijd ook nog nooit commentaar op gehad

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:10

Ik heb al 3 jaar met die beugels van sprenger gereden. Vroeger viel ik nogal veel, ik ben er ongeveer op alle mogelijke manieren afgevallen en ik ben nog nooit blijven hangen in de beugel, dus ik denk wel dat ze goed werken... Na al die tijd zien de beugels er ook nog altijd heel goed uit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:13

ik heb erook een goedkopere uitvoering zelfde werking. kan nou niet echt zeggen dat ik ze geweldig vind. heb ze voornamelijk voor mn knie maar daar heb ik nog steeds veel last van tijdens het rijden. ook vind ik dat je benen er onrustiger van worden. en dat je er minder steun aan hebt. op wedstrijden weet ik het niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:11

ikke20 schreef:
ik heb erook een goedkopere uitvoering zelfde werking. kan nou niet echt zeggen dat ik ze geweldig vind. heb ze voornamelijk voor mn knie maar daar heb ik nog steeds veel last van tijdens het rijden. ook vind ik dat je benen er onrustiger van worden. en dat je er minder steun aan hebt. op wedstrijden weet ik het niet.

heb je het over de gewone sprengers? dan denk ik toch dat het aan de goedkope uitvoering ligt, of aan jezelf.

want mijn been word echt niet onrustiger van deze beugel
of hij echt werkt voor je knieen enz weet ik niet. vind deze beugel niet echt anders rijden dan andere

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:14

ik heb ook de goedkopere versie van deze beugels, maar merk geen verschil met de echte sprengers (die heb ik ook gehad). Ik vind ze wel fijn en merk wel verschil met rijden met m'n rug.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:06

Znoin schreef:
Mooi zo! Ik ben blij om dat te horen! Ik vind ze erg lekker rijden, en zet die "oude" metalen er dus niet meer op! Knipoog

Welke ik heb? Zijn er meerdere versies van?

Ik vraag me alleen nog af: Er zit een stuk rubber op, en in dat rubber lijken metalen schakels te zitten (voor de stevigheid). Als ik straks lekker door de zee wil gaan galopperen, zou dat de flexibiliteit aan kunnen tasten, doordat zand en zout water tussen het rubber en het metaal komen?

Die schakels die je noemt, zijn gewoon een stuk fietsketting om maar te zeggen, net dezelfde schakels. Dus volgens mij zal er niet veel zand tussen gaan zitten, anders mss een beetje olie erin Knipoog Haha! neen volgens mij kan het geen kwaad. Rijden wel leuk, maar ik vind ze eerlijk gezegd te duur.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:33

Ik vond ze ook perduur ja, vandaar dat ik schreef dat ik er een fortuin aan uit had gegeven, ha, ha! Knipoog
Ik merk veel verschil met normale beugels. Idd minder last van mijn knieën en volgens mij zit ik veel rustiger, omdat de beugels schokken opvangen.
Ik blijf er lekker mee rijden en denk niet dat ik nog andere wil! Knipoog