[WN] Ervaringen Sidepull

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Ervaringen Sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:09

Ik ben benieuwd naar ervaringen met een sidepull. Ik wil mijn paardje graag bitloos rijden. Bitloze hoofdstellen waarbij er 'iets' kruist onder kaak of kin, bevalt ons niet zo. Buitenrijden doen we op touwhalster, maar voor de broodnodige 'gymnastiek' in de bak voldoet dit niet...
Voordat ik een (dure!) sidepull aanschaf, hoor ik graag van verschillende mensen hoe het rijden ermee bevalt!

crazycactus

Re: Ervaringen Sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:12

Een sidepull is precies wat het zegt, je trekt opzij. Je kan er dus niet zo mee rijden als met een bit. Dat vergt enigzins oefening. Misschien is het handig om er eens een les mee te rijden zodat een instructeur je aanwijzingen kan geven over hoe je ermee om moet gaan.
Ik rijd al mijn paarden wel eens op de sidepull, en mijn jonge merrie heb ik toevallig vandaag voor het eerst een bosal omgedaan.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:20

Ik rij nauwelijks met bit... paardje is bitloos 'ingereden' .. gebruik de teugels eigenlijk nooit (tegelijk) als rem...
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld als je zegt "je rijdt er niet zo mee als met bit" Hoe zit dat verschil dan precies in elkaar? Blond
Les is een optie... thanx voor de tip..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:29

met een bit trek je over het algemeen wat meer naar achter, terwijl je met een sidepull altijd je teugels opzij beweegt. Je kan dus geen (om even in engelse termen te spreken) ophouding maken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:33

aha! Weer wat geleerd! Knipoog

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:29

Ik rijd Kiran met een sidepull en dat bevalt juist enorm goed. Hij is gereden met bit maar dat was het niet voor ons, hij is dan erg onrustig met zijn hoofd. Met de sidepull gaat het perfect. Het "sturen" is inderdaad meer naar opzij en momenteel bij Kiran (omdat hij wat lastig was met sturen) zelfs over mijn been heen naar achteren en opzij, richting zijn kont (krijg ik een kleine volte van om hem "even" los te maken. Dat zou ik met een bit zeker niet zo gedaan hebben maar mijn instructie vertelde en liet me zien (en voelen) hoe het werkt. Dus, ja het rijd anders als met een bit meer zijwaarts en ik rijd met een lange teugel, het hoofd naar beneden vragen aan de teugels doe ik niet, ik probeer hem juist rond te rijden en dan zakt dat hoofd vanzelf. "ophoudingen" maak ik wel door even in mijn handen te knijpen bijv., dan onstaat er druk op de neus en krijg ik mijn tempo weer wat terug (vooral bij buitenritjes ligt dat redelijk hoog....). Verder rijd je wel zoals je met bit zou doen. Ik probeer Kiran te laten stilstaan op mijn gewicht in het zadel en ik houd daarbij even druk op de teugels (en dus de neusriem), zodra hij dan stilstaat laat ik accuut de teugels weer los. Dat zou ik ook zo doen met bit.

Kiran is nog lerende want hij is nog maar net lekker ingereden. Wat de prijs betreft, het is misschien wel duur maar een goed passend mooi westernhoofdstel met een goed bit kost ook een aardige duit centen! Voor mijn sidepull en een goede prettige teugel was ik 110 euro "kwijt" ongeveer.

Ik begreep alleen wel dat je geen wedstrijden mag starten op een sidepull (?)

Groetjes, Susan

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:52

@sjuutje nee idd je mag er niet mee starten, maar wel op een bosal. Maar dan alleen nog op een juniorpaard (5 jaar of jonger)

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:09

crazycactus schreef:
@sjuutje nee idd je mag er niet mee starten, maar wel op een bosal. Maar dan alleen nog op een juniorpaard (5 jaar of jonger)

Hmmmm, Kiran is nu "al" 4... worden het voorlopig toch alleen maar clinics meerijden en komend seizoen lekker endurance starten! Dat mag tenminste wel gewoon zonder bit. Wie weet heeft hij op latere leeftijd minder problemen met een bit, op dit moment is de ontspanning ver te zoeken en volgens mij is dat nu juist wat men (en ikzelf!) wil zien in een wedstrijd!.

Maar jammer is het wel....

Gr. susan

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:17

Misschien ligt het ook aan het bit wat je gebruikt, sommige paarden houden niet van enkel- of dubbel gebroken bitjes. Anya hier op bokt bijv. die heeft een paard die liever op een stangetje loopt, die kan niet tegen het knijpeffect van een trens. Je zou op den duur eens kunnen kijken of (misschien) je instructrice verschillende bitjes heeft en kijken waar hij lekker op loopt.
Ik moet nog even een kleine nuance aanbrengen in mijn post over juniorpaarden... als je in de beginners rijd mag je dus wel op een bosal rijden op een ouder paard, maar ik weet niet op welk niveau je rijdt.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:53

crazycactus schreef:
Misschien ligt het ook aan het bit wat je gebruikt, sommige paarden houden niet van enkel- of dubbel gebroken bitjes. Anya hier op bokt bijv. die heeft een paard die liever op een stangetje loopt, die kan niet tegen het knijpeffect van een trens. Je zou op den duur eens kunnen kijken of (misschien) je instructrice verschillende bitjes heeft en kijken waar hij lekker op loopt.
Ik moet nog even een kleine nuance aanbrengen in mijn post over juniorpaarden... als je in de beginners rijd mag je dus wel op een bosal rijden op een ouder paard, maar ik weet niet op welk niveau je rijdt.

Ik ben een beginnend westernruiter en heb nog nooit een westernwedstrijd gereden. Maar een bosal werkt toch wel heel anders dan een sidepull. Ik houd het voorlopig bij de sidepull en in een later stadium komt er wel weer een bitje bij. Ik heb er al verschillende geprobeerd en hij blijft het "vies" vinden, heb niet het idee dat hij pijn heeft (niet meer in elk geval, hij heeft een hangend rooster en dat is wel lastig soms).

Kiran doet zijn mond open en gaat erg laag met zijn hoofd lopen, alsof hij het bit er op die manier uit kan laten vallen... zo lijkt het het meeste. Ik longeer nu alleen nog met een bitje waar ik dan een eventuele hulpteugel aan vastzet. De longeerlijn maak ik vast aan de kaptoom. Heb zelf met een paar engelse sporenriempjes een bit vastgemaakt aan mijn kaptoom. Ach, we redden ons prima op deze manier en wedstrijden worden het nog niet.. of het moeten zwemwedstrijden zijn Haha!

Groetjes, Susan

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:31

Ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van een sidepull. Ik heb mijn vorige paard er even mee gereden, die kon ook niet tegen een bit, en die ging er heftig tegen in het verzet bij de minste druk. Ben dan overgestapt op een lichte mechanische hackamore, en dat ging veel beter, dat heeft een bredere neusband (of hoe heet zo'n spul) Blond . De sidepull met een bontje om het neusgedeelte ging wel, maar daar liep hij dan zo doorheen. Mijn huidige paard rijd ik met een touwhalster. Vind ik veel fijner. Ja Wat ook wel leuk is om mee te rijden is het Dually halster van Monty Roberts. Werkt een beetje als een sidepull, maar veel zachter. Ik vind zo'n sidepull enorm scherp. Zeker voor paarden met een wit gezicht. Zal een beetje afhangen van paard tot paard, zeker ? Heb je al eens geprobeerd met een ongebroken bitje ? Sommige paarden hebben dat liever. Een vriend van ons heeft ook zo'n probleem gehad, en zijn quarter rijdt nu met een ongebroken rubber pelham en is daar zeer blij mee.
Succes !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:11

Er zijn verschillende soorten sidepull's, let goed op welke je neemt !