Schuiven van zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Schuiven van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:52

Hallo mensen,

Ik zoek iets om het tegen te gaan van het schuiven van het zadel..
Het zit zo mijn fjord loopt aan de ene hand nog niet zo als het hoort en kweekt dus nu alleen op de goede hand spieren waar door het zadel niet goed ligt..
Wie weet wat je hier voor kan gebruiken zodat het zadel recht ligt of iets dat het schuiven tegen houd..

p.s : kan iemand me mischien vertellen hoe je een foto op je profiel zet..

vuurneon

Re: Schuiven van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:30

Je hebt een speciale onderlegger die schuiven tegengaat. Zo'n dun zwart geval met gaatjes erin. Moet je maar eens op internet kijken bij divoza.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:17

Koop een goed passend zadel! Of een soort luchtpad eronder, weet niet hoe dat precies heet. Maar dat is het enigste wat nog enigzins werkt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:51

eehhhh en een zadelmaker?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:19

of leg je je zadel niet goed op de rug? ik legde mijn zadel standaard te ver naar voren waardoor die ging schuiven. Zadel ligt nu op de goede plek en ligt muur vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:36

harnessmaker schreef:
eehhhh en een zadelmaker?

Hoe vaak moet ik je nu nog vertellen dat je die niet onder je zadel kan leggen?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 00:15

Nee het zadel ligt perfect dat is het niet, maar omdat ze nu dus aan 1 kant meer spieren krijgt en aan de andere kant niet, komt het zadel ongelijk te liggen en na een poosje rijden gaat deze schuiven..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:16

Dit wil dus zeggen dat het zadel niet goed meer ligt. Een goed passend zadel schuift namelijk niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 02:59

je moet je paard rechtrichten, dan komen de spieren ook gelijkmatig op aan beide kanten. als je niet rechtricht, kan je paard allerlei problemen krijgen, zoals headshaking (heb ik ook gehad met mijn paard) en HKO. verder hoort een goed passend zadel niet te schuiven.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:23

Ik begrijp het probleem van TS. Mijn paard is rechts ook minder bespierd dan links. Het zadel wil dan graag naar rechts zakken. Een zadelmaker heb ik er bij gehad, maar die heeft express mijn zadel recht opgevuld, om de rechterkant wel de kans te geven om te ontwikkelen. En ja dan schuift het. Ik ben al maanden bezig met rechtrichten, maar er kwamen geen spieren. Ze is nu 1x behandeld door de fysio, loopt daardoor beter en de spieren schieten erop. (ik longeer nu elke dag met dubbele lijnen). Ik laat over 1,5 maand ong. de zadelmaker weer komen. Tot die tijd gebruik ik nu een banaansingel en dat werkt prima.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:50

Bedankt ankem voor je advies eindelijk iemand die weet waar ik over praat !!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:50

Ik zou idd eerst beginnen bij waar het fout gaat. Zorg dat je paard ook de spieren krijgt op de andere kant van het lichaam. Heeft je fjord een reden dat hij op de ene kant nog niet goed loopt? Ik zou daar gaan beginnen. Als je daar dan mee bezig bent zou je totdat het goed gaat bijvoorbeeld de bananensingel kunnen gebruiken die ankem hierboven noemt. Probeer alleen wel het paard recht te krijgen.

Succes!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:04

El_Beauty schreef:
Bedankt ankem voor je advies eindelijk iemand die weet waar ik over praat !!

Mijn paard is waarschijnlijk scheef geworden, doordat zijn linkerkant zo geblokkeerd was. Rechts was dan de moeilijke kant, maar om naar rechts te buigen, moet je de spieren links langer maken. Je kunt dan wel heel veel bezig gaan met rechtrichten (wat ik ong 5 maanden al doe en daar krijg ik ook les in, maar helaas zonder resultaat, ja de goede kant wordt steeds beter en de slechte steeds slechter), maar dit zal nooit zoveel effect hebben. Omdat ik zo vast liep en zadel steeds schoof, heb ik een fysio bij haar gehad. Die ontdekte dat het schouder links voor helemaal vast zat, de achterhand en ergens bij de halswervels. Dit is behandeld en nu gaat ze langzamerhand minder scheef lopen. Door het vele longeren op de dubbele lijnen, gaat ze haar bovenlijn ontwikkelen. Dit is helaas een proces dat wel weken/maanden gaat kosten voordat we er helemaal zijn. Wil ik dat het zadel niet gaat schuiven, dan kan ik wel wekelijks er een zadelmaker bij gaan halen. Ik train haar nu eerst 5x per week aan de dubbele longe en 2x per week onder het zadel. Wanneer de spieren meer zijn gegroeid, laat ik de zadelmaker weer komen. Tot die tijd helpt een banaansingel (die ik overigens veel minder strak hoef aan te singelen dan een gewone) ons uit de brand.

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:33

Dat probleem had ik ook met mijn bijrijpaard.
Nu heb ik een atislipmatje het helpt perfect Knipoog