hulpteugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:31

ik wou hier ff wat meer over weten.

Ik heb een b welsh en hij is nog geen 4 jaar. ik rijd er zelf niet op
maar mijn dochter. Maar aangezien mijn dochter nog niet echt geleerd
heeft om een paard naar beneden te rijden, via de achterhand etc vroeg ik me
af of er een hulpteugel is waar ze eventueel mee kan rijden en oefenen (uiteraard in priveles). Wat is paardvriendelijk en niet te moeillijk voor mijn dochter. Ik hoor dat sommige hulpteugels heel goed moet zijn voor jonge paarden.

BE_GENTLE

Re: hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:14

Ik raad u aan om een thiedeman teugel te gebruiken bij deze teugel hoeft u dochter zelf niks te doen maar deze teugel is er voor bedoeld om het paard te leren netjes gebogen te lopen ( aan de teugel )..
ook is deze teugel makkelijk te bevestigen en is zeer zeker niet de duurste..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:13

melissa7 schreef:
ik wou hier ff wat meer over weten.

Ik heb een b welsh en hij is nog geen 4 jaar. ik rijd er zelf niet op
maar mijn dochter. Maar aangezien mijn dochter nog niet echt geleerd
heeft om een paard naar beneden te rijden, via de achterhand etc vroeg ik me
af of er een hulpteugel is waar ze eventueel mee kan rijden en oefenen (uiteraard in priveles). Wat is paardvriendelijk en niet te moeillijk voor mijn dochter. Ik hoor dat sommige hulpteugels heel goed moet zijn voor jonge paarden.

Laat de pony op die leeftijd nog ff lekker op d'r eigen beentjes lopen, hulpteugels kunnen altijd nog.
Gewoon lekker voor beide, paard maakt kennis met mens, en mens maakt kennis met paard, mooier kan het toch niet?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:21

Waar hebben jullie de hulpteugel voor nodig? Voor het naar beneden rijden? Naar beneden rijden moet je alleen doen als je weet waarom en hoe je het doet.

Je geeft zelf aan dat de pony en de ruiter nog niet aan het naar beneden rijden via de achterhand toe zijn. Bind het hoofd dan ook niet vast! Dat is iets heel anders dan naar beneden rijden via de achterhand. Een thiedemanteugel of elastiek of slof betrekt de achterhand neit maar trekt het hoofd van de pony naar beneden. Gevolg: de pony kan niet ontspannen dus kan zijn rug niet gebruiken dus kan niet aan de teugel. Een paard gaat namelijk pas aan de teugel als hij zijn rug goed gebruikt en ontspant.

Hoe krijg je dat dan wél voor elkaar? De ruiter moet een onafhankelijke zit hebben, kunnen rijden op benen en zit en niet vragen met de hand. De ruiter moet in stap meegaan met de hand en de teugels op dezelfde lengte houden. De pony moet ontspannen, goed over de rug lopen en aan het been zijn. Als dat allemaal zo is zijn de pony en de ruiter in mijn ogen pas klaar voor het naar beneden rijden. En.. dan gaat het vanzelf!

Als je nu al in de weer gaat met hulpteugels, maak je het jezelf (je dochter) straks alleen maar moeilijker om naar beneden en met de achterhand te rijden.

Heel veel succes nog!
Cindy

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:54

Ik ga met cindysponys & bitch mee Ja
Je geeft al aan dat je dochter prive les krijgt, en het lijkt mij dat het aan de teugel rijden vanzelf aan bod komt wanneer dochter & pony daar klaar voor zijn.