Zadel voor fries met doorgezakte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rins

Zadel voor fries met doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:55

Ik rij een fries van 6 jaar. Haar rug is wat doorgezakt. Ze is pas net onder het zadel. Ik rij momenteel met ee vzh-zadel, wat nog enigzinsredelijk ligt. Het helt alleen naar achter. Dit is eigenlijk bij alle zadels die ik probeer. Het is niet mijn eigen paard, dus een zadel helemaal aan laten meten is te prijzig voor mij. Het liefst wil ik een dressuurzadel of anders een vzh richting dressuur.

Wie heeft er nog meer een paard met een doorgezakte, maar toch ronde rug? Welke type zadel hebben jullie?

Is het verstandig om nu een zadel te gaan zoeken? Aangezien ze nog net onder het zadel is kan ze qua rugbespiering nog veranderen. Probleem is alleen dat ik momenteel niet goed in balans kan zitten op haar wat het inrijden weer bemoeilijkt. Dus misschien een zadel wat makkelijk aan te passen is?

Adviezen zijn welkom!

ankem

Re: Zadel voor fries met doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:33

Is die doorgezakte rug gekomen doordat het paard al veulens heeft gehad? Als dat zo is, dan is mijn ervaring dat de banden wat uitgerekt zijn door de dracht. Als je dan een poosje goed aan het rijden bent, ontspanning, voorwaarts neerwaarts over de rug, dan trekt het een heel stuk bij.
Wanneer het in aanleg een weke rug is, dan wordt het wel lastiger.
Misschien kun je tijdelijk met een onderlegger rijden? Ik heb dit ook een poosje gedaan bij een drachtige Friese merrie met doorgezakte rug. Ik had zo'n tennisracket model. Aan de achterkant en in het midden krijg je er dan wat vulling bij, aan de voorkant niet. Misschien zit je dan tijdelijk wat beter en kun je het een poosje aanzien, alvorens je een ander zadel koopt.

Rins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:08

Ze heeft toen ze drie was een ongeluk gehad in de trailer, waarbij ze onder een schot is vast gekomen, vandaar de rug. Ze is na drie jaar rust op de wei enorm aangesterkt, maar dat doorgezakte is dus gebleven. Wel wordt ze gebruikt voor de fok en aangezien ze nu weer drachtig is, zal het de komende maanden niet veel verbeteren. Zon onderleggertje is misschien wel het idee.. werkt dat goed? ook qua drukverdeling??

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:12

Ik vind het heel moeilijk te zeggen. Bij mij hielp zo'n onderlegger goed. Het is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Ik vind dat je zoiets niet als permanente oplossing zien. Bij de Divoza verkopen ze zo'n tennisracket voor 15,- Dat is ook nog wel een prijs om het eens voor te proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:10

Ik heb pas gelezen dat iemand een barefoot heeft gekocht voor een fries met doorgezakte rug, en dan met een speciale pad eronder. Ik zal eens kijken of ik dat kan terugvinden. Dat zou misschien een oplossing kunnen zijn, omdat dat zadel met de bespiering meegroeit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:12

Rins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:50

Dank je wel! Ga me maar eens verdiepen in boomloos! Goede tip!