Ideal Equestrian dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ritmisch

Ideal Equestrian dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 08:36

Heeft iemand ervaring met dit zadel?

TICKELS

Re: Ideal Equestrian dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:32

Ja, mijn vriendin heeft zo'n zadel gehad. 2 zadels in een jaar. Iedere keer zakten de zadels scheef, het zadel was ook niet correct gemaakt, het zitvlak was scheef wat je als je goed keek ook op een bokje kon zien.
De man waar ze het zadel gekocht had is geloof ik wel 4 keer langs geweest en verschillende malen anders opgevuld en heeft zelfs de lepel uit elkaar gehad (dat zegt hij tenminste).
Je raad het al, niets hielp.....
Ze rijd nu met een KN Allegro en zat vanaf de eerste dag meteen goed.
Het leer van de Ideal is zacht, maar slijt ook heel erg snel (vooral je zweetblad)

Er is al vaker over dit zadel gesproken, misschien als je de zoekmachine eens raadpleegt?

Trouwens, na haar zijn er nog 3 mensen op stal geweest die ook zo'n zadel gekocht hadden en die hadden ook allemaal problemen.
De kussens zijn heel erg zacht en als je er een half jaar mee rijd begint de ellende. En voor die 1100 euro kun je betere zadels kopen!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:37

Ik hoor alleen maar positieve berichten van deze Ideal zadels.
De eerst lichting van deze zadels was inderdaad iets minder van kwaliteit doordat ze wat achterover kwamen te liggen.
Ik heb mijn zadel van Ideal inmiddels 2 jaar en het bevalt super.
Mooi leer en superzit.
Hier in west-brabant zijn er erg veel mensen die op een ideal rijden aangezien de ruitersportzaak de Heimolen deze zadels verkoopt.
De nieuwprijs kal is 1400 euro.
maar echt de superzadels.
Je mag de mijne wel eens proberen hoor.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:15

Tja, dat zadel van mijn vriendin kwam ook bij de Heimolen vandaan....
En bij manege Reigershof komt hij er niet meer in!

En je zadel uitlenen? Is niet echt in de buurt hoor! Is maar 250 kilometer! HAHAHA

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:18

ERn ik zie net dat ze nu al 1400 euro kosten.

Wel erg veel geld, dan maar hopen dat je een goed zadel krijgt, voor 1100 euro had je niks goeds....

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:21

TICKELS schreef:
ERn ik zie net dat ze nu al 1400 euro kosten.

Wel erg veel geld, dan maar hopen dat je een goed zadel krijgt, voor 1100 euro had je niks goeds....

Ik hoor hier echt pas voor het eerst negatieve berichten over dit zadel.
En ik heb geen connecties hoor bij Ideal Haha!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:39

hallo, bedankt voor jullie reacties!
@Dollemina: Lief van je aangeboden, maar ik ben er al eentje aan het uitproberen...hihi
Een vriendin van me heeft er eentje en ik moet zeggen dat ik er ook heerlijk op kan zitten. Ik heb van haar nog niets gehoord over het scheefzakken oid, maar goed dat kan natuurlijk altijd. Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw zadel, vandaar mijn vraag. De Ideal van m'n vriendin heeft zich alleen qua leerwerk niet zo heel goed gehouden (maar goed, ze rijd er dan ook zes paarden per dag mee...). Bij onze ruitersportzaak vertelden ze dat het leer van de Ideal verbeterd is, dus qua slijtage van het leer moet dat ook beter zijn. Maar goed, afwachten dus. Volgende week donderdag komt de goede man passen, dus ik hou jullie wel op de hoogte! Iig alvast bedankt!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:03

De Ideal's zijn werkelijk DRAMA zadels.

Vijf mensen hebben al problemen gehad met hun zadels op hun paarden doordat de voorkant van de boom een vrij scherpe omgekeerde V maakt in plaats van een omgekeerde U.

Hierdoor drukt voorkant enorm in naast de schoft. Ik kan echt na alle ellende en 5x aanpassen niets goeds over dit zadel zeggen. En ik kan minimaal 5 mensen opnoemen die zelfde problemen hierdoor hebben gekregen.

Het zit voor de ruiter heerlijk voor het paard is het een drama.
Eigen keus, maar ik zou er niet aan beginnen.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:03

Bij mijn paard ligt het zadel anders heel goed hoor, ik heb er meerdere opgehad, maar deze lag echt het beste.

Ik heb dit zadel sinds augustus denk ik, en ik ben er heel tevreden mee. Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:43

Tja, dat is je eigen ervaring, zeiden ze van mijn zadel, dat van mijn zus en meisje van vereniging ook.

Alle 3 putten onder de schoft, hele bespiering daar weggevallen spreekt voor mij voorzichzelf. Zeker omdat ik het in de buurt nu de zadels poosje in de handel zijn steeds vaker hoor.

Maar zoals ik zeg, ieder zijn eigen keus Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:42

Weet je wat ik zo gek vind.
Ik ken echt tientallen mensen die een Ideal zadel hebben en echt niemand van hen is daar ontevreden over.
Zelf ben ik ook reuze tevreden.
En hierboven is een vast groepje van één en dezelfde manege die allemaal ontevreden zijn.
Het lijkt me meer dat als de één ontevreden is dat de andere dat ook ineens zijn en wellicht niet meer objectief zijn.
Sorry als het niet zo is maar ik vind het heel frappant.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:14

Ik ben niet van een manege of pensionstalling ik sta bij emzelf thuis alleen Knipoog

En het zijn allemaal los van elkaar staande feiten die elk door fysio erkend problemen opleveren door het zadel.

2 weet ik via mijn instructrice, 2 via internet, 1 ben ik zelf en ander is mijn zus. Dus alleen ik en mijn zus zijn eventueel gerelateerd.

En zoals gezegd, fysio heeft duidelijke erkend dat problemen door zadel komen en met nieuw zadel zijn problemen ook verdwenen.

Maar denk gerust wat je wil denken verder Lachen

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 08:55

Ik 'leen' het Ideal zadel van m'n vriendin nu ongeveer twee maanden (de kamer van m'n eigen zadel brak en die moest opgestuurd worden. Toen ie terug kwam was ie netjes gemaakt, maar kon ik er niet meer fijn op zitten en vond m'n paard het niet meer fijn op haar ruggetje, van lieverlee rij ik dus nog steeds met het geleende zadel van m'n vriendin). Mijn paard is juist veel beter gaan lopen sinds ik het Ideal zadel erop heb. Het ligt super op haar en ze is veel prettiger te rijden...
De zadelmaker is vervroegd gekomen en ik heb nu twee Ideals te proberen (17,5 met medium boom en 18 met wijde boom)

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:31

Even zonder uitspraak te doen over de kwaliteit van het zadel... Ik hoor hier eigenlijk twee verschillende zaken.
1. Hoe houdt het zadel zich na verkoop
2. Hoe ligt het zadel in pasvorm en hoe hielt het paard er zich onder.

Het eerste is voor veel ruiters zichtbaar te controleren het andere is moeilijker. Dit heeft naast de bouw van het zadel ook enorm veel uit te staan met degene die je het zadel verkocht heeft. Hij is namelijk veelal verantwoordelijk voor deze vakkundigheid.

En jammer....... daar gaat het vaak mis. Dan wordt er geroepen dat een zadel slecht is maar dan blijkt vaak dat het zadel kwalitatief best meevalt alleen de wijze van nerkoop was niet "zo netjes". Mensen let alsjeblieft op de vakkundigheid van de verkoper en dat is veelal moeilijk maar er zijn signalen voor. Zoals ik boven bijvoorbeeld lees dat de zadelmaker twee zadels achterlaat met twee verschillende boommaten en twee verschillende zitmaten heb ik mijn twijfel.

Jij als ruiter moet lekker in een zadel zitten maar de "zadelmaker" moet je kunnen vertellen welke maat je nodig hebt voor je paard op schoft en ligging. Als je het zelf maar door uitproberen door twee maten mee te krijgen gaat er hier iets echt mis...

Laat ik dit stellen een zadelmaker bepaald de maat van de boom en zoekt dan hierbij een zadel dat hieraan correspondeert. Door kussens dan te corrigeren (gewoon minimaal vereisde wat hij/zij moet kunnen) (Let wel indien de rest van de boom etc kloppend is!! Haha! )moet er voor jou emn je paard een passend zadel geleverd kunnen worden.

Ik zie het al voor me.... ik laat 10 zadels achter met verschillende maten en zeg tegen mijn klant: "mevrouw (of meneer Knipoog ) hier heeft u verschillende zadels en maten en kijkt u maar eens wat u bevalt........." een beetje vreemd want was dit nu net de kundigheid en vaardigheid van de zadelmaker.

Je kunt van visie verschillen tussen zadelmakers onderling maar dit is volgens mij een vereiste voor aanmeten en verkoop. Maar goed kan ook zijn dat ik het verhaal niet helemaal ken maar ik vind dit vreemd. In mijn werk kan ik bijvoorbeeld alleen demo's tonen waar je aan kunt snuffelen en ruiken enz. en moet je zadel incl. de boom nog helemaal gemaakt worden. dat is het andere uiterste maar hier had de "zadelmaker" je wel kunnen vertellen wat de boommaat voor dit merk moet zijn (indien je paard in skeletbouw is uitgegroeid!!)

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:02

Micha schreef:
Even zonder uitspraak te doen over de kwaliteit van het zadel... Ik hoor hier eigenlijk twee verschillende zaken.

Het eerste is voor veel ruiters zichtbaar te controleren het andere is moeilijker. Dit heeft naast de bouw van het zadel ook enorm veel uit te staan met degene die je het zadel verkocht heeft. Hij is namelijk veelal verantwoordelijk voor deze vakkundigheid.

En jammer....... daar gaat het vaak mis. Dan wordt er geroepen dat een zadel slecht is maar dan blijkt vaak dat het zadel kwalitatief best meevalt alleen de wijze van nerkoop was niet "zo netjes". Mensen let alsjeblieft op de vakkundigheid van de verkoper en dat is veelal moeilijk maar er zijn signalen voor. Zoals ik boven bijvoorbeeld lees dat de zadelmaker twee zadels achterlaat met twee verschillende boommaten en twee verschillende zitmaten heb ik mijn twijfel.

Jij als ruiter moet lekker in een zadel zitten maar de "zadelmaker" moet je kunnen vertellen welke maat je nodig hebt voor je paard op schoft en ligging. Als je het zelf maar door uitproberen door twee maten mee te krijgen gaat er hier iets echt mis...

Laat ik dit stellen een zadelmaker bepaald de maat van de boom en zoekt dan hierbij een zadel dat hieraan correspondeert. Door kussens dan te corrigeren (gewoon minimaal vereisde wat hij/zij moet kunnen) (Let wel indien de rest van de boom etc kloppend is!! Haha! )moet er voor jou emn je paard een passend zadel geleverd kunnen worden.

Ik zie het al voor me.... ik laat 10 zadels achter met verschillende maten en zeg tegen mijn klant: "mevrouw (of meneer Knipoog ) hier heeft u verschillende zadels en maten en kijkt u maar eens wat u bevalt........." een beetje vreemd want was dit nu net de kundigheid en vaardigheid van de zadelmaker.

Je kunt van visie verschillen tussen zadelmakers onderling maar dit is volgens mij een vereiste voor aanmeten en verkoop. Maar goed kan ook zijn dat ik het verhaal niet helemaal ken maar ik vind dit vreemd. In mijn werk kan ik bijvoorbeeld alleen demo's tonen waar je aan kunt snuffelen en ruiken enz. en moet je zadel incl. de boom nog helemaal gemaakt worden. dat is het andere uiterste maar hier had de "zadelmaker" je wel kunnen vertellen wat de boommaat voor dit merk moet zijn (indien je paard in skeletbouw is uitgegroeid!!)

Voordat je oordeelt. Het is niet zo dat de zadelmaker twee zadels bij me achtergelaten heeft. Hij heeft de 18 inch, wijde boom achtergelaten. Die zat fijn, maar ik wilde ook graag de 17,5 nog uitproberen. Die had hij niet bij zich en heb ik later aan de zaak opgehaald. (die had hij alleen maar met een medium boom) Deze week maak ik nog een vervolg afspraak met de zadelmaker. Ik denk dat ik namelijk een 17,5 met een wijde boom nodig heb, maar die moet hij dan laten komen en vervolgens weer komen passen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:10

Hallo allemaal!
Ik heb ook een Ideal dressuurzadel. al bijna 2 jaar en het zadel ziet eruit als nieuw. Hij ligt super op mijn paard. en loopt er ook super onder. Het is een heerlijk flexibel zadel.

Een klasgenoot van mij heeft ook 1 en die is ook al zo super positief. Die koopt voor haar nieuwe paard ook weer zo één.

Ik snap de verhalen dat ze slecht zijn echt niet. Hier krijg ik alleen maar goede reacties, van wat heb jij een heerlijk zadel, mooi zadel heb jij enz enz. Het zit ook heerlijk zacht! ik zou zeker één kopen als hij goed op je paard ligt.

Ik heb alle merken zadels erop gehad en deze past het beste bij mijn paard. KN, Ainsley, Anky, Rossner enz enz daar ging mijn paard heel raar bij lopen.

Maarja ieder voor zichzelf. misschien paste het zadel van degenen met problemen niet goed. Het is natuurlijk wel raadzaam om met je paard naar de zadelmaker te gaan en zohet beste zadel uit te zoeken!

Succes ermee.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:45

Ritmisch schreef:
Micha schreef:

Voordat je oordeelt. Het is niet zo dat de zadelmaker twee zadels bij me achtergelaten heeft. Hij heeft de 18 inch, wijde boom achtergelaten. Die zat fijn, maar ik wilde ook graag de 17,5 nog uitproberen. Die had hij niet bij zich en heb ik later aan de zaak opgehaald. (die had hij alleen maar met een medium boom) Deze week maak ik nog een vervolg afspraak met de zadelmaker. Ik denk dat ik namelijk een 17,5 met een wijde boom nodig heb, maar die moet hij dan laten komen en vervolgens weer komen passen.

Ik stelde ook heel duidelijk dat mogelijk het verhaal niet compleet was vanuit de zijde van de topic plaatser. Maar in de rest van het verhaal kun je je wel vinden aangaande kussens enz.? Daarbij wil ik wel stellen dat niet alleen de grootte van de zit bepaald of je goed zit maar het is een combinatie met o.a. de plaats waar de wrongen zitten en zweetbladlengte enz. Zo is het ook vaak met zadels met een "diepe" zit hierbij wordt vaak door mensen een oordeel gegeven dat deze te dwingend is. Vaak (niet altijd Knipoog ) heeft dit gevoel veel uit te staan met het niet met de verhoudingen passend zadel voor de bouw van de ruiter ook al is de zitmaat wel correct. Daarom moet bijvoorbeeld ook de beenlengte en bovenbeenlengte enz enz allemaal meegenomen worden in het aanmeten en aanpassen van een zadel voor de ruiter.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:57

bij ons de manege zijn de ruiters met een Ideal zadel tevreden voor zover ik weet, wel zie ik bij verschillende adressen (3) dat de zadels wit uitslaan. Hebben jullie dit ook?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:08

figora schreef:
bij ons de manege zijn de ruiters met een Ideal zadel tevreden voor zover ik weet, wel zie ik bij verschillende adressen (3) dat de zadels wit uitslaan. Hebben jullie dit ook?

Nee, dat heb ik niet.
Ik merk wel doordat het erg zacht leer is dat je het zadel wel goed bij moet houden met schoonmaken.
ik maak toch elke week mijn zadel schoon met wat zadelzeep.
Mijn zadel is na 2 jaar nog als nieuw.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:26

@Mischa. Helemaal mee eens, dat ook de verdere bouw van de ruiter belangrijk is. In de 18 inch heb ik namelijk meer moeite om een goede positie voor m'n been te vinden. In de 17,5 inch ligt m'n been meer tegen de wrong aan en heb ik dus meer steun. Ik laat het allemaal even op me inwerken en ik hoop dat ik een fijn zadel kan vinden!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:30

nee ik heb niet dat het leer wit uitslaat! gelukkig niet. Misschien hebben die ruiters de zadels op een vochtige plaats liggen?

Ik op het zitvlak heerlijk zacht leder. En bij de zweetbladen wat steviger leer. Dan kon ook van het zachte leer maar daar heb ik niet voor gekozen.