Zadelvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:42

Het zadel op mijn pony lag bij aanschaf prima, schoof niet ofzoiets. Maar ze was toen wel een aantal kilo'tjes te zwaar.. Inmiddels is ze afgevallen, en ligt het zadel opzich nogsteeds prima (geen drukplekken, genoeg ruimte voor de schouder/schoft) MAAR: omdat ze nu dunner is (denk ik) Heeft het zadel nu de neiging naar links te schuiven, als ik net ben opgestapt moet ik echt naar rechts hangen. Aansingelen gaat pittig, tis een echte buikuitzetter, dus ik denk dat het komt doordat de singel niet strak genoeg zit. Ben nu van plan een singel met elastiek aan te schaffen om het aansingelen wat makkelijker en minder pijnlijk te maken.

Kunnen er nog meer oorzaken zijn van dit probleem?Ik zou eventueel zo'n antislipmatje kunnen gebruiken, om het schuiven enigzins tegen te gaan. Of moet ik gewoon strakker aansingelen Verdrietig

Iemand tips, of mogelijke oorzaak?

Dankjulliewel!

Megamutsj

Re: Zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:14

een oplossing zou kunnen zijn om iemand te laten hangen aan de andere kant van het zadel. Als het goed is zou het zadel dan niet moeten schruiven. Knipoog

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:25

Idd wat Megamutsj zegt: iemand laten hangen aan de andere kant van het zadel als jij opstapt. Dan schuift het zadel namelijk niet naar links en het is ook beter voor de rug van je pony. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:35

Is het alleen na het opstijgen, of ook tijdens de rit?

Mijn paard is nu ook veels te dik, hij heeft ws door zijn vetophopingen, de ene kant van het zadel, althans de vulling weggedrukt. Zodoende schuift het zadel nu.

Helaas is ie zo rond, dat eerst afvallen is vereist, voordat mijn zadelmaker er wat aan kan doen.

Check voor jezelf de kussens eens, zijn ze bobbelig, zit er ergens weinig of juist veel vulling? Probeer ook zo te kijken of je kan zien of ze nog allebei even dik zijn.
Mocht je hierin verschillen zien, ga dan naar een goede zadelmaker, dan is dit probleem binnen een uur verholpen.
Vergooi je centjes niet aan een anti-slipmatje, de enige die daar vrolijk van wordt, is de fabrikant Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:41

Afwisselend rechts en links opstappen. En als je opstapt: een krukje gebruiken. Dat is allemaal veel beter voor zowel de rug van je paard als voor het zadel.
Waarschijnlijk is je vulling nu ook wat scheef geworden (hoeft niet, kan wel). Laat dit eventueel even nakijken door een zadelmaker.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:39

Oke mensen dankjullie! heb inmiddels een singel met elastiek erin.. scheelt al een stuk, kan nu tenminste aansingelen. Ik zal morgen de kussens even checken:D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 03:23

je moet nooit te strak aansingelen. hiermee belemmer je de buikspieren. mijn zusje heeft een haf die ook te dik is, en ondanks dat het zadel goed past schuift het soms een minimaal beetje. maar zij trekt de singel niet te strak aan. voor het schuiven maakt het weinig uit, de haf zal gewoon af moeten vallen. en lekker werken gaat niet als je buikspieren afgeklemd worden door een te strakke singel. een singel met elastiek is overigens altijd aan te raden, aangezien je paard er tijdens de bewegingen met het rijden lekker de ruimte mee heeft.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:51

merrieveulen schreef:
je moet nooit te strak aansingelen. hiermee belemmer je de buikspieren. mijn zusje heeft een haf die ook te dik is, en ondanks dat het zadel goed past schuift het soms een minimaal beetje. maar zij trekt de singel niet te strak aan. voor het schuiven maakt het weinig uit, de haf zal gewoon af moeten vallen. en lekker werken gaat niet als je buikspieren afgeklemd worden door een te strakke singel. een singel met elastiek is overigens altijd aan te raden, aangezien je paard er tijdens de bewegingen met het rijden lekker de ruimte mee heeft.

Hey merrieveulen,
Ik singel niet te strak aan hoor. Eerder te los, waardoor het zadel (als ze haar buik weer ingetrokken had) bijna los op dr rug lag. Nu met elastiek is het prettiger voor haar, (geen protest meer) en makkelijker voor mij.