Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 00:39

N.a.v. een aantal topics over bontjes en gelpads, ben ik toch zeer benieuwd geworden wat mensen drijft om deze ''troep'' te gebruiken.

Zoals ieder logisch denken mens kan beredeneren (naar mijn mening), kan toch iedere leek zien dat wanneer een zadel goed ligt een bontje of pad ruimte van het zadel gaat opvullen wat niet voor niets wordt vrijgelaten.
Constant wordt er gesproken over schoudervrijheid, het zadel mag niet drukken op de schoft en niet te vergeten dat de ruggenwervel genoeg ruimte moet hebben.
Nu neemt men een bontje/gelpad en gaat dus de ruimte opvullen welke nou juist vrijgelaten moet worden, maar onder het mom dat het zo lekker zacht is.

Alleen krijg je dus het volgende; zadel ligt goed en kan inprincipe gebruikt worden zonder chabrak (daar gelaten dat het leer zweet niet zo leuk vind) en nu gooien wij er een chabrak onder (vaak een dikke in de winter want dat is lekker warm) & dan ook nog een bontje of gelpad.
Voornamelijk de bontjes worden vaak tussen chabrak en zadel gelegt, waarmee 1 voordeel van zo'n bontje al niet meer gebruikt wordt, nl. de absorbtie van zweet.
Wanneer je een goed passend zadel gebruikt ga je dus nu juist de ruimtes vullen die vrij gelaten zijn voor de bewegingen van het paard.

Nu is dus mijn vraag/discussiepunt, waarom is iedereen massaal aan de bontjes/gelpads?
Omdat het mode is? Omdat niemand verstand heeft van zadels(ligging)?
En kom nu niet allemaal met het antwoord van mijn paard heeft een gevoelige rug, want dit roept half paardhoudend Nederland terwijl het vaak gewoon een kwestie is van een juist liggend/passend zadel.

wendyelst

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:44

eindelijk iemand die het zelfde denkt als mij, volgens mij is het een beetje van normaal gebruik naar echt meelopen geworden

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:54

Hey, ik heb er nooit zo over nagedacht, maar nu je het zegt denk ik dat je idd wel gelijk hebt... Pling Zelf rij ik niet met bontjes of een gelpad, ik heb een normaal dekje (verschillende diktes) onder mijn zadel liggen en dat vind ik meer dan genoeg, mijn zadel ligt als gegoten en als het niet zacht genoeg was, zouden er wel drukkingen oid te zien zijn maar die zijn er niet, dus ik (en mijn paard) ben tevreden. Pling

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:56

ik gebruikte het omdat mijn zadel zo hard was...heb nu een nieuw zadel een week op pas, en verkoop mijn bontje dan ook Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:42

Waarom een bontje (gelpad ben ik op tegen en helemaal sinds de publicatie van de onderleggers test in de bit een aantal jaren terug)
Mijn zadel ligt goed op mijn paard.
Maar toch gebruik ik een bontje...
Waarom?
Als ik zonder bontje rijdt, en zeker langer dan een uur, krijg ik last van mijn onderrug (artrose en uitstulpingen naar midden en naar rechts) en wordt dat gebiet helemaal stijf.
Met een bontje heb ik dat niet.
Reden?
Geen idee, denk dat de schokken die er tijdens bijv. doorzitten (wat ik bijna niet doe) of andere momenten zijn dat die meer opgevangen worden.
Ik weet dus wel dat een bontje dus voor mijn positief is.
En aangezien mijn paard geen rugklachten heeft en geen drukkingen blijf ik het gebruiken.

Bij mij zit hij trouwens gewoon tussen zadel en dekje, heb me nog niet verder verdiept in de voor- en na-delen om hem daar niet te doen.

Tevens sta ik open voor discusies maar ik heb een hekel aan van die vingertjes die naar mensen wijzen dat ze het fout doen, zodoende hoop ik dat ierder zijn mening gerespecteerd wordt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 01:45

Woestein schreef:
Waarom een bontje (gelpad ben ik op tegen en helemaal sinds de publicatie van de onderleggers test in de bit een aantal jaren terug)
Mijn zadel ligt goed op mijn paard.
Maar toch gebruik ik een bontje...
Waarom?
Als ik zonder bontje rijdt, en zeker langer dan een uur, krijg ik last van mijn onderrug (artrose en uitstulpingen naar midden en naar rechts) en wordt dat gebiet helemaal stijf.
Met een bontje heb ik dat niet.
Reden?
Geen idee, denk dat de schokken die er tijdens bijv. doorzitten (wat ik bijna niet doe) of andere momenten zijn dat die meer opgevangen worden.
Ik weet dus wel dat een bontje dus voor mijn positief is.
En aangezien mijn paard geen rugklachten heeft en geen drukkingen blijf ik het gebruiken.

Bij mij zit hij trouwens gewoon tussen zadel en dekje, heb me nog niet verder verdiept in de voor- en na-delen om hem daar niet te doen.

Tevens sta ik open voor discusies maar ik heb een hekel aan van die vingertjes die naar mensen wijzen dat ze het fout doen, zodoende hoop ik dat ierder zijn mening gerespecteerd wordt.

Dat betekend dus met andere woorden dat het voor je eigen ''luxe'' cq. gezondheid is.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd? Paard wordt er niet door belemmerd en jij zit toch lekker zacht.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 01:45

ladylay schreef:
ik gebruikte het omdat mijn zadel zo hard was...heb nu een nieuw zadel een week op pas, en verkoop mijn bontje dan ook Knipoog

Waren de kussens hard, of de zitting van je zadel?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:49

Bontjes hoeven van mij niet hoor... zorgen voor een zadel dat past lijkt me belangrijker... maar als een zadel te breed is, en je kunt het tijdelijk oplossen met een schapenbontje denk ik dat het niet zo heel veel kwaad kan. Maar onder een zadel dat goed past een bontje leggen vind ik absurd...

Heeft er iemand toevallig dat artikel uit de bit over de onderleggers test in de bit een aantal jaren terug? Ik zou die heel graag willen inzien... misschien dat iemand hem in zou kunnen scannen en pm-en? alvast bedankt!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:53

sronnie schreef:
Dat betekend dus met andere woorden dat het voor je eigen ''luxe'' cq. gezondheid is.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd? Paard wordt er niet door belemmerd en jij zit toch lekker zacht.

Ik weet het als je iets typt kan het ook anders overkomen dan wat je bedoelde.
Maar dit komt wat ehh onvriendelijk over.

Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd?

Er zijn ook bontjes voor op het zadel, heb je dat al eens geprobeerd?
Komt al vele malen minder aanvallend over....

Maar weer terug naar je vraag...

Tuurlijk weet ik dat die dingen bestaan.
Alleen ik vindt het belangrijk dat ze goed passen en je er geen hinder van ondervindt, wat ik tot nu toe wel met 4 verschillende hebt gehad.
Zelfs tot bloedens toe doorgereden..
En neem maar van mij aan... fijn is dat niet.
Tevens had ik ook een bontje voor op het zadel die mijn paard weer hinderde dus vond ik dat ook geen optie.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:48

waarom ze worden gebruikt?
Voor de mooi natuurlijk, het is al lang bekend hoe meer je onder je zadel stopt des te slechter

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:51

Ik ben het met Nimmedor eens, vaak worden ze alleen voor de mooi gebruikt, slechts door een enkeling waar het zadel echt niet goed ligt.
Bij een goed passend zadel heb je nooit een bontje of gelpad nodig, daar maak je juist het zadel weer niet passend mee.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:11

Sronnie, jij schrijft wat ik al laaang aan het denken ben Afgod
Mijn mening over bontjes en gelpads ken je onderhand wel hé? Knipoog

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:30

mijn zadel past aleen goed als er een gelpad onder ligt
dus daarom heb ik die eronder Tong uitsteken

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:37

ik gebruik een bontje omdat mijn zadel anders aan de achterkant niet netjes ligt. Aangezien mijn pony 27 is en dus een beetje een ingezakte rug heeft ligt geen enkel zadel goed aan de achterkant en dat is ook niet echt prettig, om een klapperend zadel op je rug te hebben. vandaar...

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:43

Volgens mij is een discussie heel iets anders dan je mening spuien. Je vraagt om een discussie, maar als iemand anders reageert dan dat jij wil, dan reageer je hartstikke fel. In een discussie mag iedereen zijn mening geven en als er geen eind oordeel is dan is dat prima, het is geen wedstrijdje.

Op 1 van mijn merrie's rij ik met een bontshabrak. Zij is heel gevoelig op de rug en met dat bontje onder het zadel loopt ze de sterren van de hemel met de oortjes naar voren. Ben ik nou een dierenbeul omdat ik wil dat mijn merrie het leuk vind om te rijden, of niet.
Ik denk dat iedereen zich eerst maar eens met zichzelf moet gaan bemoeien voordat ze andere mensen aanvallen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:50

Trutje, er is een groot verschil tussen een bontsjabrak en een bontje. Een bontsjabrak vervangt je dekje (en bontje). Het ligt tevens rechtstreeks op de blote rug en kan de druk dus beter verdelen en vocht opnemen. Een bontje dat je tussen zadel en dekje stopt kan dit niet. Het vult alleen op.
Dat is het grote verschil.

Btw niemand wordt hier aangevallen. Iedereen mag zijn mening geven. Er wordt alleen gevraagd dat je goed leest en interpreteert. En daar gaat het nu meestal fout. Een getypte tekst kan heel bot overkomen terwijl dit niet de bedoeling was van de poster. Hou daar ook een beetje rekening mee.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:11

sronnie schreef:
N.a.v. een aantal topics over bontjes en gelpads, ben ik toch zeer benieuwd geworden wat mensen drijft om deze ''troep'' te gebruiken.

Zoals ieder logisch denken mens kan beredeneren (naar mijn mening), kan toch iedere leek zien dat wanneer een zadel goed ligt een bontje of pad ruimte van het zadel gaat opvullen wat niet voor niets wordt vrijgelaten.
Constant wordt er gesproken over schoudervrijheid, het zadel mag niet drukken op de schoft en niet te vergeten dat de ruggenwervel genoeg ruimte moet hebben.
Nu neemt men een bontje/gelpad en gaat dus de ruimte opvullen welke nou juist vrijgelaten moet worden, maar onder het mom dat het zo lekker zacht is.

Alleen krijg je dus het volgende; zadel ligt goed en kan inprincipe gebruikt worden zonder chabrak (daar gelaten dat het leer zweet niet zo leuk vind) en nu gooien wij er een chabrak onder (vaak een dikke in de winter want dat is lekker warm) & dan ook nog een bontje of gelpad.
Voornamelijk de bontjes worden vaak tussen chabrak en zadel gelegt, waarmee 1 voordeel van zo'n bontje al niet meer gebruikt wordt, nl. de absorbtie van zweet.
Wanneer je een goed passend zadel gebruikt ga je dus nu juist de ruimtes vullen die vrij gelaten zijn voor de bewegingen van het paard.

Nu is dus mijn vraag/discussiepunt, waarom is iedereen massaal aan de bontjes/gelpads?
Omdat het mode is? Omdat niemand verstand heeft van zadels(ligging)?
En kom nu niet allemaal met het antwoord van mijn paard heeft een gevoelige rug, want dit roept half paardhoudend Nederland terwijl het vaak gewoon een kwestie is van een juist liggend/passend zadel.

Nou kan het inderdaad verkeerd overkomen, maar deze vraag is niet gesteld om er inderdaad achter te komen waarom mensen zoiets gebruiken, maar(in mijn ogen) om even popie jopie te doen over een onderwerp dat hier al meerdere keren is besproken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:21

Voor jou komt dat mss over als popie jopie doen, maar ik vind dat ze een heel goed punt heeft. Er zijn genoeg mensen die niet weten wat zo'n bontje met de ligging van je passende zadel doet. Iedereen denkt wel dat hij/zij het weet. Er worden hier op Bokt zelfs "bontjes" met de hand gemaakt Scheve mond (En nee, ik zeg dit niet om na te trappen maar het illustreert goed wat ik probeer aan te tonen).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:24

Pardon? Popiejopie doen? Ik geloof dat wanneer ik popiejopie op bokt wil zijn ik daar wel een betere manier voor kan bedenken.

Het gaat mij puur om hoe mensen er over denken, wat beweegredenen zijn en visie op de bontjes en gelpads.
Dat ik mijn mening daarbij aan toevoeg in de beginpost, betekend alleen maar dat ik er zelf ook over na heb gedacht en hierdoor mensen er makkelijker op kunnen voortborduren.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:27

Woestein schreef:
sronnie schreef:

Ik weet het als je iets typt kan het ook anders overkomen dan wat je bedoelde.
Maar dit komt wat ehh onvriendelijk over.

Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd?

Er zijn ook bontjes voor op het zadel, heb je dat al eens geprobeerd?
Komt al vele malen minder aanvallend over....

Maar weer terug naar je vraag...

Tuurlijk weet ik dat die dingen bestaan.
Alleen ik vindt het belangrijk dat ze goed passen en je er geen hinder van ondervindt, wat ik tot nu toe wel met 4 verschillende hebt gehad.
Zelfs tot bloedens toe doorgereden..
En neem maar van mij aan... fijn is dat niet.
Tevens had ik ook een bontje voor op het zadel die mijn paard weer hinderde dus vond ik dat ook geen optie.

Met de zin van wel eens aan gedacht bedoel ik niets meer dan een idee om te proberen, inderdaad ik had het beter kunnen formuleren zoals jij hebt gedaan, maar dit was absoluut niet aanvallend bedoeld.

Even over het bontje wat jij op je zadel hebt gebruikt, weet je ook hoe het kwam dat het paard gehinderd werd?
Ben ik best benieuwd naar, komt dat omdat je bijvoorbeeld anders gaat zitten o.d.?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:28

rohotje schreef:
ik gebruik een bontje omdat mijn zadel anders aan de achterkant niet netjes ligt. Aangezien mijn pony 27 is en dus een beetje een ingezakte rug heeft ligt geen enkel zadel goed aan de achterkant en dat is ook niet echt prettig, om een klapperend zadel op je rug te hebben. vandaar...

Hier kan ik nog wel inkomen, het paardje is oud, en de bouw veranderd vaak vrij snel Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:29

xFioon schreef:
mijn zadel past aleen goed als er een gelpad onder ligt
dus daarom heb ik die eronder Tong uitsteken

Oke, dat begrijp ik. Wat ik me afvraag, heb je hierbij een zadelmaker gehad?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:22

Ik gebruik ook een bontje tussen mijn zadel en sjabrak. Ik heb een opmaat gemaakt zadel. Mijn merrie heeft een hele enstige rugblessure gehad en het is geadviseerd door de veeart na dat het zadel is bekeken is door de zadelmaker.
ze word zo geiriteerd zonder bontje dat ze me echt van haar rug gooit. En moet ik dan mijn paard pesten om zonder bontje te rijden? mijn mening is van niet. Als ze dit graag wil doen we dat toch maar ik gebruik het dus niet omdat ik het mooi vind maar omdat het moet. Naar het zadel laat ik ieder jaar kijken en als het naar mijn mening niet goed ligt dan eerder.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:28

Ik gebruik tegenwoordig ook geen bontje meer. Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en dan blijft er helemaal geen ruimte meer over. Ik maak nu gebruik van een equitex shabrak. Deze vind ik persoonlijk beter. Dit shabrak is niet super dik, maar heeft op beide kanten een kussen zitten die een zadel beter passend maken. Maar op de schoft is het gewoon een dun schabrak dus je hebt nog wel schoftvrijheid.

Ik vind een gewoon shabrak alleen niet voldoende, 95% van de paarden loopt met een niet goed passend zadel. Problemen als zadelnijd worden normaal bevonden maar worden vaak veroorzaakt door een niet goed passend zadel. Een paard veranderd steeds, in bespiering breedte etc. Om een 100% passend zadel te vinden is dus bijna onmogelijk. (tenzij je begin met het maandelijks opvullen)
En een paarden lichaam beweegd ook onder het zadel, het lijkt me dan prettiger als er zachte kussen zijn de de grootste druk opvangen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:19

Visconti schreef:
Ik vind een gewoon shabrak alleen niet voldoende, 95% van de paarden loopt met een niet goed passend zadel. Problemen als zadelnijd worden normaal bevonden maar worden vaak veroorzaakt door een niet goed passend zadel. Een paard veranderd steeds, in bespiering breedte etc. Om een 100% passend zadel te vinden is dus bijna onmogelijk. (tenzij je begin met het maandelijks opvullen)
En een paarden lichaam beweegd ook onder het zadel, het lijkt me dan prettiger als er zachte kussen zijn de de grootste druk opvangen.

Dank je dit is dus precies wat ik bedoel Afgod

@sronnie: wat ik probeer duidelijk te maken dat als je je zoekfunctie gebruikt, je kan zien dat er al veel topics zoals deze zijn. Als je in de lijst met je eigen reacties kijkt zie je ze wel.