Het zit als volgt. Ik heb een Friese merrie en had op haar Fryso laten aanmeten. Helaas bleek dit niet goed te zijn aangemeten, omdat mijn Fries meer dan gemiddeld voor een Fries schoft heeft. Het zadel drukte voor. Ik heb nu het Tweespan zadel, hetzelfde als Fryso, alleen dan met andere kussens en dus geschikter voor paarden met meer schoft. Dit gaat prima en mijn paard verbeterde ook heel erg in het lopen. Toch blijft het zadel schuiven van links naar rechts tijdens het rijden. Ik moet echt megastrak aansingelen. Paard is de hele week als boos op me als ik met een zadel aankom, maar dat weet ik aan haar fysio behandeling. Nu blijkt dat haar buik zeer doet van het strakke singelen. Ik ben eens kritisch naar de singel gaan kijken en het blijkt dat door haar schuine schouder (wat dus vrij ver doorloopt naar achter) het zadel iets verder naar achter ligt dan normaal. Het hoort achter het schouder te liggen. Ik hoef ook echt niet met een zadel aan te komen wat iets over het schouder gaat of mijn eigen verder naar voren te leggen, want ze verkrampt en gaat lopen als moet ze poepen en gaat ze elk moment bokken.
Geval blijft wel dat de singel daardoor ook verder naar achter ligt dan normaal en het dus niet genoeg houvast heeft (op het ronde stuk van de buik). Daardoor schuift dus het zadel.
Hoe kan ik dit oplossen? Banaansingel? Antislip mat?
Graag jullie reacties.
Ik ga morgen sowieso naar het Tweespan (de verkopende winkel van het zadel) om het daar ook uit te leggen en ook de mening van hen te vragen. Misschien zijn er hier ook mensen die met dit probleem te maken hebben gehad.