Wie heeft raad: singel/zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Wie heeft raad: singel/zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:33

Ik blijf kwakkelen met mijn zadel, maar vanavond ging het lichtje bij mij branden waarom. Goed de oorzaak gevonden, nu nog graag een oplossing. Haha!
Het zit als volgt. Ik heb een Friese merrie en had op haar Fryso laten aanmeten. Helaas bleek dit niet goed te zijn aangemeten, omdat mijn Fries meer dan gemiddeld voor een Fries schoft heeft. Het zadel drukte voor. Ik heb nu het Tweespan zadel, hetzelfde als Fryso, alleen dan met andere kussens en dus geschikter voor paarden met meer schoft. Dit gaat prima en mijn paard verbeterde ook heel erg in het lopen. Toch blijft het zadel schuiven van links naar rechts tijdens het rijden. Ik moet echt megastrak aansingelen. Paard is de hele week als boos op me als ik met een zadel aankom, maar dat weet ik aan haar fysio behandeling. Nu blijkt dat haar buik zeer doet van het strakke singelen. Ik ben eens kritisch naar de singel gaan kijken en het blijkt dat door haar schuine schouder (wat dus vrij ver doorloopt naar achter) het zadel iets verder naar achter ligt dan normaal. Het hoort achter het schouder te liggen. Ik hoef ook echt niet met een zadel aan te komen wat iets over het schouder gaat of mijn eigen verder naar voren te leggen, want ze verkrampt en gaat lopen als moet ze poepen en gaat ze elk moment bokken.
Geval blijft wel dat de singel daardoor ook verder naar achter ligt dan normaal en het dus niet genoeg houvast heeft (op het ronde stuk van de buik). Daardoor schuift dus het zadel.
Hoe kan ik dit oplossen? Banaansingel? Antislip mat?
Graag jullie reacties.
Ik ga morgen sowieso naar het Tweespan (de verkopende winkel van het zadel) om het daar ook uit te leggen en ook de mening van hen te vragen. Misschien zijn er hier ook mensen die met dit probleem te maken hebben gehad.

unamie

Re: Wie heeft raad: singel/zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:02

volgens mij ligt het probleem niet bij de singel maar bij het zadel
als je zo strak aan moet singelen omdat het anders gaat schuiven
is er toch iets mis met de pasvorm Scheve mond
een schuine schouder is meestal juist een voordeel
een steile schouder geeft nl meer problemen
omdat het zadel dan de neiging heeft te ver naar voren te schuiven
zodat de schouder niet vrij blijft
een paard wordt niet boos als de fysio is geweest, integendeel
eerder omdat het pijn heeft en steeds meer opziet tegen het opzadelen...
zo ontwikkeld het paard langzaam maar zeker zadeldwang...

mijn advies:
ik zou niet meer met dit zadel gaan rijden tot ik een ander zadel voor dit paard zou hebben.
misschien een ander zadelmaker nemen/laten kijken ?
en www.happy-athlete.nl eens inschakelen
een goede niet dure manier om je paard (blijvend) van zijn spierprobleem af te helpen
hier staat meer info over het ontstaan van spierproblemen
http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=21

Afbeelding
ws heeft je paard last van de spier die aan de voorkant van de hals begint en tussen de benen doorloopt tot ver achter de singel
dit kan bv gekomen zijn door een keer uitglijden in het land (waarbij de 2 voorbenen te ver uit elkaar glijden) en de spieren overstrekt worden
zo kan gemakkelijk een spierblessure ontstaan

RUBYWHITE

Re: Wie heeft raad: singel/zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:09

Sluit me helemaal aan bij Unamie. Een goede zadelmaker had dit nl gelijk opgemerkt. Geloof niet dat de oplossing in een singel zit. Je paard geeft duidelijk aan dat het niet fijn ligt, je kan er altijd een erkende zadelmaker naar laten kijken. Tweespan beperkt zichzelf ook maar tot opvullen etc.