Maatsysteem zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Maatsysteem zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:52

Vandaag heb ik een nieuw zadel besteld en in de auto richting huis zat ik wat te denken:
Is de grootste maat zadels 18" ?

Ik heb nl. een Passier en een Prestige 17". De Passier uit de tijd dat mijn kont nog niet formaat piano was en de Prestige is door en voor een andere ruiter besteld. In de Passier, met redelijk vrije zit, pas ik op zich nog wel. 17,5 " zou idealer zijn. De Prestige zou echt wel een 18" mogen zijn, die zit is dieper en ik zit er niet lekker in.
Ook in de ruitersportzaak hebben ze, na beschouwing van mijn kont, een 18" besteld. Een Wintec trouwens.

Maar... ik heb maat 40/42 en ik moet dus al een 18". Hoe doen de ruiters met maat 46 (of meer) dat dan? Is er nog een klasse groter maar moet dat apart besteld worden oid? Of worden die ruiters geacht hun derriere in een te klein zadel te wrotten?

Anoniem

Re: Maatsysteem zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:00

Urielle schreef:
Of worden die ruiters geacht hun derriere in een te klein zadel te wrotten?

Die ruiters moeten gewoon niet op een paard gaan zitten Haha! Haha!

Oke, zonder dollen. Het paard moet bij de ruiter passen, dus wil je met je achterwerk ( en benen, want het is immers je zit, die de maat bepaald) wat een behoorlijke maat heeft, in een zadel passen, zal je al snel op een 20" tot 23" komen. Echter, dan moet het zadel wel passen op de rug, dus de rug moet een flinke draaglengte hebben.
Waar vind je nog zo'n paard? I don't know?

Ik ben zelf ook in het bezit van een dikke hol ( Haha! ) ,en heb een TopDressage.
Ik vermoed dat er 18" ( of 19" ) zijn, met een vlakkere zit, waar je meer kans heb dat je, > 18"-bips in past, maar welke merken dat zijn? Ik vermoed Duitse....

Het is zeker een feit dat veel dikbebilde ruiters in een te klein zadel rijden, en de gevolgen zijn ook wel na te tellen ( zadel drukt op de verkeerde punten, boom kan breken...)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:16

Maar... ik heb maat 40/42 en ik moet dus al een 18". Hoe doen de ruiters met maat 46 (of meer) dat dan? Is er nog een klasse groter maar moet dat apart besteld worden oid? Of worden die ruiters geacht hun derriere in een te klein zadel te wrotten?[/quote]

Mijnsinziens dienen die "ruiters"hun derriere te laten slinken,wanneer ze dan echt serieus willen rijden,een over de boom hangende buik of over de lepel hangende "billen"kan echt niet,dus een wortelsapjesdieetje en extra sporten kan dan wel eens helpen is ook beter voor het uithoudingsvermogen,zwaarlijvige(dus mensen die niet meer in een 18"inch passen) hebben toch meestal wat ademnood.
Maar wanneer je vijf tot zes maal per week rijdt en je voeding in de gaten houdt dan groei je volgens mij niet echt uit je zadel?!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:50

de grootste maat die ik gehoord heb is 19 inch
maar het zou heel goed kunnen dat er nog grotere zijn
heb zelf een 17¾ inch, dus bijna 18 inch en ik heb maat 40
rijden een te klein zadel lijkt me idd niet zo bevorderlijk voor de rug van je paard
vooral in combinatie met een hoge lepel krijg je een verkeerde belasting/verdeling Scheve mond
westernzadels lijken mij wat groter van zitvlak dan engelse zadels
maar ik weet niet tot hoever deze maten doorlopen

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:54

Er zijn wel grotere maten verkrijgbaar dan 18 inch.

Maar het is ook erg verschillend per type en merk zadel. Bijvoorbeeld de Rossner Sydney Plus dressuurzadel 18 inch pas ik echt niet in met mijn maat 44, dat zadel heeft een hele diepe zit. Maar een oud vhz-zadel hier op stal, ook 18 inch, kan ik prima op rijden, mét nog een handbreedte ruimte over.

Het bericht van Perenboompie negeer ik maar even Lips are sealed .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:35

Bedankt voor de input allemaal.
Wat jij zegt Maaike, herken ik ook. Ik heb vorig jaar nog gereden op een oude Stubben 18" en daar verdwaalde ik echt in.
Maar er is dus ook een grotere maat nog. Ik vroeg het me af omdat er overal in de gidsen tot 18" staat en ik begreep eerder van Bokt dat KN zelfs maar tot 17,5" gaat (maar wel ruim valt dan).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:41

Ik heb toevallig een 18,5 inch van Fryso.
Toevallig omdat de verkoopster op moment van verkopen vond dat haar 18,5 inch voorbeeldzadel mij prima pastte en dus heeft ze mij ook zo'n ding aangesmeerd. Ik was toen trouwens wel iets steviger dan nu. Maar meteen na aflevering bleek al dat 18,5 inch een tikkie te ruim is, en nu ik ben afgevallen tot maatje 42 is het zadel echt wel groot - toch, het zit me te fijn om het in te ruilen...

Met mijn 18 inch bipsje pas ik prima in de Passier GG 17,5 inch bijvoorbeeld, en een KN maat 45 zit ook prima. Het ene merk heeft een krappere zit dan het andere merk.
Zo zit die hele diepe Fryso met maat 18,5 inch mij nog steeds veel te krap, maar dat is dan ook echt een rot-pasvorm (vind ik, veel te stijle lepel achterop).

Ach, en Pereboompje: dames zoals mij blijven wel langer mooi in het gezicht dan die graatmagere vliegjes - die tekenen vrij snel als het babyvet uit de wangen zakt Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:52

Dees schreef:
Met mijn 18 inch bipsje pas ik prima in de Passier GG 17,5 inch bijvoorbeeld, en een KN maat 45 zit ook prima. Het ene merk heeft een krappere zit dan het andere merk.
Zo zit die hele diepe Fryso met maat 18,5 inch mij nog steeds veel te krap, maar dat is dan ook echt een rot-pasvorm (vind ik, veel te stijle lepel achterop).

Dit is ook mijn ervaring. Ik pas prima in een 16 inch Kieffer, maar heb toch een 17,5 inch Schumacher, die eigenlijk een tikkeltje te ruim is. Maar een 17 inch Passier hoef ik al helemaal niet te proberen want dat is veel te krap voor mij.
Hoe je het ook draait of keert, de maten zijn afhankelijk van het merk. Maar ik denk dat de stevigere vrouwen zeker en vast wel een passend zadel kunnen vinden. Ze zullen mss alleen iets harder moeten zoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:37

Het wisselt erg per model of merk. Merovech Giselle pas ik met 40/42 in een 17 inch. Lemetex ook. stubben siegfried moet ik een 17.5 hebben. Stubben Maestoso 18 inch.
Het verschilt erg per merk en per model.

Ik weet overigens dat er wel zadels in maat 18.5 en 19 inch verkocht worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:17

Urielle schreef:
ik begreep eerder van Bokt dat KN zelfs maar tot 17,5" gaat (maar wel ruim valt dan).

Kn heeft een bijzondere maatvoering
maat42 = 16¾ inch (om precies te zijn 16,7)
maat45 = 17¾ inch (om precies te zijn 17,7)
ze vallen idd wel groter, dat komt ws ook door de wat vlakkere zit

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:32

kn heeft trouwens ook maatje 43 maar dit terzijde.
ik heb het ook hoor. in de kn symphonie red ik het in een 43 maar met de allegro heb ik toch echt de 45 nodig.
kieffer valt ook wat groot.