Vraag over Fleecedekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Vraag over Fleecedekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:18

Omdat mijn 3,5 jarige tinker geen deken op krijgt van de winter, en wij ongeveer 2x per week rijden, heb ik een fleecedeken gekocht speciaal met hals, omdat hij daar het meest zweet.

Maar nu heb ik het idee dat die fleecedeken helemaal niet dat zweet "opneemt", of ligt dat gewoon aan soort deken.
Want je hebt verschillende fleecedeken, bij sommige zit soms kantoen of echt wol in verwerkt.

Mijn vraag; Helpt een fleecedeken echt om droog te krijgen? en welke zweetdekens werken het beste, merken dus?

B.V.D
Susanne

Farouche

Re: Vraag over Fleecedekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:19

Het kan zijn dat het een beetje hetzelfde werkt als handdoeken, de eerste keren nemen ze amper wat op, later wel.. maar dit weet ik niet

ik heb een wolle met hals die het goed doet en een dunne fleece, odet het ook erg goed.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:23

Ik heb een zweetdeken zonder hals, van het merk HH en hij werkte bij mij vrijwel gelijk de eerste keer dat ik hem gebruikte.

Hij neemt snel vocht op en is ook snel weer droog.

Groetjes

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:26

Ik heb een fleecedeken en een echte wollen.
Ik heb het idee dat die wollen veel beter werkt, daar liggen echt druppels bovenop en mijn paard is dan droog.
Bij die fleecedeken ook wel, maar de onderkant van de deken blijft een beetje vochtig.

Mijn conclusie: wol is beter Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:37

eh echt de beste.

voor mij, bucas shamrok power!
na het wassen is mijn paard in een kwartiertje droog.

helaas wel duur 135,-

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:43

Wol heeft de eigenschap dat het water naar buiten transporteert. die is meestal het beste. Wol is er wel in verschillende diktes en kwaliteiten.
Fleece is gewoon goedkoper en neemt het zweet op.
Mijn verzorgpaard heeft een van de goedkoopste fleece dekens met hals (op weg naar huis, +/- kwartiertje) en die is zomaar droog.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:50

Citaat:
leeFce is gewoon goedkoper en neemt het zweet op.

niet helemaal waar, een goede fleece is teneerste niet goekoper en ten 2e neemt het ook geen vocht op, het transporteerd het ook naar buiten.

het enige stof dat vocht op neemt is katoen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:28

Bij mijn fleecedeken zie ik inderdaad ook druppeltjes er bovenop zitten.
Mijn paard wordt niet echt snel droog onder die fleecedeken, maar ik leg die vooral op zodat hij niet te snel afkoelt door de wind.
Als zijn spieren zijn afgekoeld, dan is zijn vacht meestal nog nat, dan kan de deken er wel af want op zijn huid is hij dan droog.
Een paardenvacht werkt net zoals wol (duh, wol is een schapenvacht), de paardenvacht brengt het zweet ook naar boven waardoor het óp de vacht gaat zitten. De huid is dan al droog Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:39

Misschien helpt het als je de fleecedeken eerst een keertje wast in de wasmachine?

Nieuwe theedoeken en handdoeken doen tenslotte ook niet meteen wat ze moeten doen, die moet je ook altijd eerst even wassen voordat ze vochtopnemend zijn (of in dit geval vochtdoorlatend).

Nieuwe fleecedekens gooi ik dus eerst altijd even in de wasmachine. En daarna doen ze precies wat ze moeten doen, namelijk het vocht naar buiten transporteren. Ik heb altijd een mooi vochtlaagje op de deken liggen terwijl het paard eronder mooi droog wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:16

VSW --> HAR.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:05

Ik was fleecedekens altijd de eerste keer voor gebruik. Ze nemen wel degelijk vocht op. Waarschijnlijk moet die van jou nog gaan werken.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:15

ik heb ook een fleecedeken met hals, hij werkt zo goed, dat mijn paard na 10 minuten al droog is, en het zweet erboven op ligt.
wollen zijn niet zo fijn,is mijn mening. ze zijn vaak wat dikker en mijn paard word er absoluut niet sneller droog van

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:50

Als ik mijn fleecedeken er na een kwartier/hal uur afhaal is hij zeiknat, maar het paard ook nog steeds. Tja, het scheelt iig iets. (heb die van première, weet ook niet of die kwalitatief nou echt goed is)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:54

Wol is wel beter dan fleece, maar fleece werkt ook. Ik heb gewoon een goedkope van HH (18 euro) zonder hals.
Verder heb ik nog een wollen en een badstoffen. Die badstoffen is erg dun, maar ook erg goed. Wol is het beste, maar de fleece gebruik ik het meest.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:27

iemand ervaring met de dekens van eskadron?Ik heb spullen van dat merk ben er zeer tevreden over, maar nu wil ik een zweetdeken kopen en ik weet echt niet wat te nemen!Dus als de dekens van eskadron goed bevallen,neem ik er zo eentje.Mss ook merken die zeker af te raden zijn?dan weet ik dat ok al weer :p

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:13

ik heb de fleece zweetdeken van equiline en horseware... zijn erg goed! vriendinnen hebben ook de van Eskadron en zijn ook erg tevreden...
maar we al hebben ook niet zo duure dekens voor thuis (van Pfiff) en de zijn ook best... zijn niet zo chic, maar doen het werk... Knipoog

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:52

enny schreef:
Als ik mijn fleecedeken er na een kwartier/hal uur afhaal is hij zeiknat, maar het paard ook nog steeds. Tja, het scheelt iig iets. (heb die van première, weet ook niet of die kwalitatief nou echt goed is)

Dat heb ik dus ook! Boos!
Ik zie er duidelijk vocht op liggen, maar heb niet het idee dat mn pony ook maar iets droger is geworden..Ik vraag me af hoe dat kan..Ze heeft een redelijk dikke vacht, misschien is het dat?
Blijf dit even volgen Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:56

eskadron is zeker fijn!

123ikke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:10

*stipje

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:24

Ik vind persoonlijk de pleece dekens van premiere erg dun, daardoor vind ik dat ze neit goed(genoeg) werken.
Ik wou een lekkere dikke fleece deken, en heb er uiteindelijk zelf eentje gemaakt van pleece van de markt.
Dan kan je zelf kiezen wat voor kwaliteit fleece je wil hebben, en ook nog precies op maat maken.

Ik heb het model en de maat overgenomen van een oude deken, en heb het in een middag alles in elkaar genaaid.

van de 3 zweetdekens die we nu hebben liggen vind ik de zelfgemaakte nog het prettigste ook, hij isgewoon een stuk dikker.