Ik was in de gelegenheid een ander zadel uit te proberen en dacht dat is best wel spannend.
Mijn paard heeft een erg oud en zwaar zadel het zadel is ook erg dik waardoor je niet echt veel contact met het paard hebt. Ook geeft die alleen maar steun aan de zitbeenknobbels Bovendien wil die nogal eens verschuiven maar ondanks dat zit ik er toch aardig goed op.
Maar nu was ik in de gelegenheid een ander zadel te proberen en ik merkte gelijk een enorm verschil. `Opeens merkte ik dat het zadel mij steun gaf aan alle kanten en het rijden veel comfortabeler ging. Mijn benen hangen altijd heel mooi stil maar het was nu net of ze voor de volle 100% stil hangen.
Weer terug op het oude zadel merk ik pas wat ik mis en let ik veel beter op mijn hele houding en zit. Maar ik merk nu dan ook duidelijk dat na ongeveer een hele tijd mijn houding en zit wat minder begint te worden. Volens mijn instructrice en ook anderen heb ik een goede onhafhankelijke zit en ik zit ook wel ontspannen. Maar op 1 of andere manier gaat de kwaliteit na een hele tijd rijden toch iets achteruit op dit zadel. Nu heb ik gehoord dat je onbewust bij het paardrijden nog best wel veel spieren gebruikt om goed te zitten dus het kan zijn dat die spieren moe worden ofzo.
Nu vraag ik mij dus af hoe zit het nu waarom gaan mijn benen meer bewegen na een tijd rijden en als ik zelf een zadel neem wat voor iets kan ik dan het beste nemen.