zwanenhals sporen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

zwanenhals sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:48

wat vinden jullie van zwanenhals sporen?

ik heb ze net aangeschaft omdat mijn sporen elke keer omlaag zakken en ik dan verkeerd bene geef door erin te blijven prikken. ik vind ze persoonlijk net wat te lang, maar dat betekend dat ze beter aan het been moet worden en dat ik een stuk minder been hoef te geven. maar ik denk dat de hulpen wel directer worden nu ze niet omlaag zakken.

Afbeelding

krumel

Re: zwanenhals sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:57

zwanehals sporen zijn gewoon net zoals andere sporen (iig hoe ze inwerken) alleen zijn handig als je lange benen hebt (en een klein paard/pony) zodat je ze dus niet telkens op hoeft te trekken. Voor je paard maakt het (voor zover ik weet) geen verschil.
Ik heb zelf net iets lang benen voor mijn pony (mijn hakken steken echt nét onder haar buik uit) en ik vind dat juist fijn, zo kan ik veel bewuster af en toe een keer een stoot geven met mijn spoortje.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:58

Niks mis mee hoor! Als je lange benen hebt zijn ze idd erg handig, vind dit meer aan te raden dan wieltje of hamertje. Ik heb zelf ook hamertjes, maar gebruik ze liever niet, ivm kneuzingen ed. Ik heb nu stompjes, maar vind dit ook prima!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:07

ik ben niet 'echt' te groot. maar mijn sporen zakken omlaag en dan ga ik teveel blijvend duwen in de buik. terwijl anders kan ik zegm aar directere hulpen geven

voorbeeld met vorige sporen;

Afbeelding

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:13

Dan moet je ze wat strakker doen en overdreven hoog doen als je begint met rijden. Ik denk dat de zwanenhals sporen nu wel wat veel zijn, aangezien je been netjes op je paard ligt en er niet onderuit steken...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:33

Sorriso schreef:
Dan moet je ze wat strakker doen en overdreven hoog doen als je begint met rijden. Ik denk dat de zwanenhals sporen nu wel wat veel zijn, aangezien je been netjes op je paard ligt en er niet onderuit steken...

ik heb ze al onzettend hoog. en ook al strak, maar ze zakke gewoon omlaag. mijn instructise vond het ook een beter idee om zwanenhals sporen te gebruiken. vooral omdat ik niet heel sterk ben in mijn benen. en ze soms net even de extra hulp nodig heeft. en zo kan ik haar duidelijker leren dat ze actief op mijn been moet worden

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:14

Zou zo'n beschermhoesje om je sporen niet helpen tegen het afzakken?
Of proberen je spoortjes wat smaller te knijpen? Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:20

Naomi21 schreef:
Zou zo'n beschermhoesje om je sporen niet helpen tegen het afzakken?
Of proberen je spoortjes wat smaller te knijpen? Lachen

ook geprobeerd, en beschermhoesje viel er telkens af. ik ga gewoon dit morgen proberen, want het is een vrij botte spor dus een echt scherpe inwerking heeft het niet Bloos

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:25

Dan heb jij toch een heel smalle voet denk ik?
Ik heb eigenlijk altijd t tegenovergestelde probleem; sporen die altijd te strak zitten Bloos (draag nu herensporen, ook zwanehalsjes vanwege lange benen en n kleinere pony Clown ).
Zou anders een kinderspoortje niet blijven zitten? Lachen

Maar proberen met die zwanehalsjes zal vast geen kwaad kunnen Knipoog .

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:32

Naomi21 schreef:
Dan heb jij toch een heel smalle voet denk ik?
Ik heb eigenlijk altijd t tegenovergestelde probleem; sporen die altijd te strak zitten Bloos (draag nu herensporen, ook zwanehalsjes vanwege lange benen en n kleinere pony Clown ).
Zou anders een kinderspoortje niet blijven zitten? Lachen

Maar proberen met die zwanehalsjes zal vast geen kwaad kunnen Knipoog .

dat valt wel mee, want het is ook logisch. het een staafje, en tijdens het rijden duw ik het omlaag. terwijl zo'n smalle voet heb ik ook niet, want zoals je ziet is het een leren rijlaars, en die hebben een harde schacht, dus dat is een vaste maat. en als ik ze te strak doe gaan ze pijn doen boven op mijn voet. dus ik vond een zwanenhals wel een goed idee, want wieltjes ofzo werkt te scherp in. en die staafjes voelt ie amper omdat ze omlaag zakken, en bijv met voltes heb ik veel moeite om haar buitenkant te beschermen. en dan heb ik nu evne wat meer kracht zeg maar, en kan ik ook wat minder zichtbaar hulpen geven. tenslotte moet de dressuur steeds preciezer worden Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:52

zwanenhals heeft geen andere werking, dus kun je niet echt vergelijken met wieltje ed.
Er zijn ook van die spoortjes van sprenger die niet afzakken?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 02:12

strakker vastmaken en je been niet optrekken..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 02:28

je kunt het denk ik makkelijk proberen met die zwanenhals-spoortjes (misschien kun je ze in het begin even op je hak zetten, spoor is dan hoger, en kun je zo kijken hoe het zit) die sporen van sprenger heb ik ook. Ideaal, dat komt omdat de gleufjes waar je het riempje doorheen haalt in een driehoek zitten. Maar zoals ik het op de foto zie, dan is het het uiteinde wat afzakt. Hoop dat het met een zwanenhals is opgelost!