Vraag: Welk bit zachter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Vraag: Welk bit zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:37

Toen ik mijn paard kocht werd mij aangeraden om met een enkelgebroken bustrens te rijden, omdat hij daarmee was ingereden. Dit werkte prima, tot op het moment dat de scharnieren zich wat raar begonnen te bewegen en 1 keer toen mijn paard wegsprong bleef, toen ik hem op de volte zette, zijn mondhoek tussen het scharnier zitten. Hij kreeg er een wondje. Een kennis vertelde mij dat het door de scharnieren kwam en dat ik eigenlijk een nieuw bit moest kopen. Ik had nog een enkelgebroken watertrens liggen die hem paste, maar die ik een keer voor de sier gekocht had, en reed hem een keertje daarmee. Hij knabbelde er meer op en liep ontspannender. Nu rijd ik hem dus op een watertrens. Nu is mijn vraag: Welk bit is er zachter voor de mond van het paard?

Hiermee reed ik eerst:

Afbeelding

Hiermee rijd ik nu:

Afbeelding

Lees dit voor je gaat antwoorden!!:

Ga er bij je antwoord van uit dat er een ruiter met een rustige, zachte hand op het paard zit!

Ik heb respect voor mensen die natuurlijk en bitloos rijden, maar ben dit zelf niet van plan, dus adviezen van: Ga bitloos rijden! heb ik liever niet

Hou het aardig Lachen

Alvast bedankt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tatort op 02-11-06 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Re: Vraag: Welk bit zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:39

Ik heb altijd geleerd dat de mondhoeken juist achter een watertrens kunnen blijven zitten
Ik rijd zelf altijd met een bustrens en dat gaat super nog nooit ergens last van gehad. Maar ik weet het dus niet zeker.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 02-11-06 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:39

als jouw paard de watertrens fijner vindt is de watertrens zachter. Domme vergelijking misschien; maar de een ligt ook liever op een zacht matras terwijl de ander liever een hard matras heeft. Kortom; het is een kwestie van voorkeur Lachen

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:41

Bedankt alvast Lachen
Laatst bijgewerkt door Tatort op 02-11-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:42

Bar weinig verschil.

Bij een goede trens komen geen velletjes vast.

watertrens is beweegbaarder.
Bus ligt wat stiller.

net wat het paard het prettigst vind.
Maar bij de meeste merk je geen of nauwelijks verschil

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:43

Ik ga mee met delerium Ja
Mijn paarden worden op een dubbelgebroken watertrens gereden , lopen ze beide fijn op Lachen

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:16

Ik denk dat bij jouw de bustrens versleten was. Je krijgt dan speling tussen de ringen en het bit. Op dat moment is het bit ook gewoon op. Dit ook de reden dat er dan dus wel velletjes tussen gaan zitten. Ik denk niet dat er heel veel verschil zit tussen deze twee bitten. Ik rijd persoonlijk gezien liever met de dubbelgebroken van K&K. Super vriendelijk, mits de ruiterhand dit ook is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:00

Ga bitloosrijden!!! Y:) Tong uitsteken

Nee voor de mondhoeken is het meestal beter om een bustrens te gebruiken. Maar omdat jou bustrens dus een beetje stuk was ging dat niet meer goed. Maar aan deze kan je rubberenbitringen doen. En dan is ie nog iets zachter voor de hoeken van je paard d'r mond.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:02

het kan natuurlijk ook zijn geweest dat de bustrens net te klein is geweest voor je paard zijn mondje, maar dat lijkt me sterk. Maar inderdaad kan er speling op je bit gezeten hebben!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:25

Ik heb een watertrens, en nog nooit een velletje tussen gezeten hoor Tong uitsteken als je maar met beleid rijd. En dat geld voor ieder bit. Mijn paard is met dit bit ingereden en ben het blijven gebruiken. Tegen mij zeiden ze dat het iets zachter is aangezien de ringen kunnen draaien. * geen idee of het zo is hoor *

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:31

delerium schreef:
als jouw paard de watertrens fijner vindt is de watertrens zachter. Domme vergelijking misschien; maar de een ligt ook liever op een zacht matras terwijl de ander liever een hard matras heeft. Kortom; het is een kwestie van voorkeur Lachen

Mee eens. Denk niet dat een bus- of watertrens echt heel veel uitmaakt qua zachtheid, ligt natuurlijk ook aan de manier van rijden. Maar mijn paard geeft ook de voorkeur aan een watertrens, bustrens pakt ze vast. Dus sinds ze me dat duidelijk gemaakt heeft rji ik dr op watertrens, gaat al jaren goed!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:38

Mooi, bedankt Knipoog

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:46

Bij een goede bustrens blijft de mondhoek niet haken hoor Lachen Ik heb liever een bustrens aangezien die naar mijn idee iets stiller ligt, Maar idd, het gaat om de hand van de ruiter en wat je paard prettiger vind

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:04

Ik rijd het liefst op een dubbelgebroken watertrens, gaat prima! Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:08

delerium schreef:

Precies, maar over het algemeen is de bustrens volgens mij het zachtst. Lachen