welk zadel voor jullie New Forest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shanny

welk zadel voor jullie New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 23:00

Welk merk / soort zadel gebruiken jullie voor je New Forest?

Charaz

Re: welk zadel voor jullie New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:29

Wij hadden voor onze New-Forest eerst een Wintec en daarna een County, ik denk alleen niet dat dat iets met het ras te maken heeft.

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 23:48

Charos schreef:
Wij hadden voor onze New-Forest eerst een Wintec en daarna een County, ik denk alleen niet dat dat iets met het ras te maken heeft.

Klopt, maar ze lijken allemaal toch wel wat op elkaar (voor mij als leek dan hoor Knipoog We hebben nogal wat problemen met het zadel, nu tweede geprobeerd, beide schuiven erg naar voren. Pony heeft korte rug nl. Ik dacht laat ik eens vragen welk zadel jullie gebruiken.
We hebben Wintec geprobeerd, maar die heeft dan te lange kussens voor de rug van de pony!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:08

Dat naar voor schuiven heeft niet veel met de lengte van de rug te maken dan wel met de breedte van de schouders. Mijn New Forest heeft hele smalle schouders waardoor de zadels naar voor schuiven (over de schouders heen, want ze vormen onvoldoende houvast)
Niettemin, de fokker van mijn New Forest heeft dat probleem met zijn Foresters ook maar die zweert bij stubben. Ik moet hem daar gelijk in geven want ik heb een keer een scandica te leen gehad en dat was het enige zadel dat perfect bleef liggen daar waar ik hem neerlegde.
Ik heb ook nog een Ruitergilde Tokio liggen, hele smalle boom maar de kussens zijn te dik qua pasvorm waardoor je het gevoel hebt dat het je naar voren duwt. Ik zou eens een zadelmaker moeten laten komen die de kussen aanpast want ik denk dat dat dan ook goed zou blijven liggen.
Als je pony een korte rug heeft en smalle schouders dan raadt ik je aan om geen keilkussens te gebruiken ivm drukken op de nieren en waarschijnlijk iets met een smalle boom.

Ik rijdt tegenwoordig boomloos, was ik meteen van al het gezeur af

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:22

Het gaat om deze pony:
Afbeelding

Het is helaas niet een foto waar je het heel duidelijk op kunt zien, maar ze heeft inderdaad nogal smalle schouders, maar wel een redelijk brede schoft. Daarbij heeft ze ook nog een korte rug, waardoor een zadel zoals wintec niet past omdat de kussens heel lang doorlopen en dus op haar nieren drukken. Heeft een stubben minder langdoorlopende kussens? Er is hier namelijk iemand in de buurt die een te koop heeft..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:46

Nynke, als het niet past zou je eens mijn vz zadel een mee moeten nemen. Is ook een Tokio, heb ik eigenlijk op alle paarden liggen en blijft goed liggen.
Ik heb hem aangeschaft voor Lenrieta. was ook een probleemgeval.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:27

De meeste stubben (en dan vooral de oude) die gebruiken geen keilkussens.
Je kunt zien dat deze (is een stubben siegfried) achteraan eerder "omhoog wipt", keilkussens die zijn heel erg dik en overlappen meer rug (goh wat kan ik het toch lekker duidelijk uitleggen) daarom zijn ze ook niet voor elke paardenrug geschikt.

stubben siegfried tov een Kieffer Lusitano

Afbeelding Afbeelding

Ik zou die stubben die je te koop weet sowieso eerst passen voor je hem definitief koopt. Meeste Foresters zouden boommaat 30-31 hebben bij Stubben (maar dat kan toch heel erg verschillen dus eerst passen!)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:31

Mijn new-forest heeft een anky zadel.
Maar waarom laat je geen zadel op meten?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:23

ik heb een jc dressuurzadel gebruikt voor mijn new forest.
die is tevens te koop wegens overgang naar boomloos.
is dat iets voor je? [ook geen keilkussens]
stuur me maar een pb

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:32

hmmm mijn pony heeft ook new forest bloed (staat ingeschreven bij BRP, maar vader is NF en BRP) en mijn Wintec blijft helaas schuiven (nieuw aangeschaft 4 maanden terug).... De zadelpasser zei tijdens de proefrit dat ik gewoon goed strak moest aansingelen, maar dat helpt helemaal niks . Dus ik kijk even in dit topic mee om ideeën op te doen voor een nieuw zadel Vork.