[WN] trainingsbit / Billy allan / Myler bit???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

trainingsbit / Billy allan / Myler bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:38

ff een vraagje..

ik rij dressuur met m'n pony en ben sinds een weekje (een beetje) begonnen met het western rijden.. ik heb een dubbelgebroken (best dik) bit voor de dressuur (dat ik ook nog blijf rijden..)
en ik heb nu een gebroken bitje (gewoon voor dressuur/springen) voor de western...
dit is niet echt een super bit om mee te gaan western rijden aangezien m'n pony er niet geweldig op reageerd... 'k moet al behoorlijke ophoudingen maken wil hij stilstaan......

nu wil ik niet overgaan op een veel scherper bit (vind ik onzin.. Knipoog ) maar misschien is een echt westernbit wel iets meer geschikt..

nu wilde ik graag weten wat het verschil is tussen de drie soorten bitten (ik ga uit van de simpelste bitten) dus gewoon bitring, mondstuk, bitring....

kan iemand me hiermee helpen??

groetjes

MSQuincyTE

Re: trainingsbit / Billy allan / Myler bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:27

Hoe reageert hij op een dubbel gebroken bit

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:31

bij de dressuur best wel goed.... maar ik dacht misschien dat het niet zo slim zou zijn om voor de dressuur en de western hetzelfde bit te hebben... (misschien verkeerd gedacht Tong uitsteken )

groetjs

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:34

Als hij er goed op reageert zo ik geen ander bit kopen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:09

nee zou ik ook niet doen...
If it ain't broken. don't fix it Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:01

Wat hier boven gezegd wordt, helemaal mee eens.
Maar de vraag is , wil je wedstrijden gaan rijden? Dan zul je toch naar en westernbitje moeten, zonder neusriem, gewoon een trainingsbitje is prima voor de beginners klasse.

Ik zelf rij met drie bitten, een myler schaar met rolletje, een trianingsbitje ( snaffle) en een show snaffle shank. Hij rijdt op alledrie bitten goed en ik wissel af afhankelijk van wat voor rit of training ik ga doen of hoe zijn humeur is. ( of ik pas mijn training op zijn humeur aan natuurlijk)

Persoonlijk ben ik nogal weg van de Myler bitten, als je er eens eentje kan proberen van iemand zou ik dat zeker doen, maar om er een te kopen als je paard goed loopt op het huidige bitje.. zonde van het geld.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:06

mikeyfreak schreef:

dit is niet echt een super bit om mee te gaan western rijden aangezien m'n pony er niet geweldig op reageerd... 'k moet al behoorlijke ophoudingen maken wil hij stilstaan......

Nou ben ik geen expert, maar is het niet de bedoeling dat je niet hard aan de teugels trekt voor een stop (vooral in de western)? Die rijd je toch vooral op je zit (en stem)?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:26

helaas kent niet ieder paard het kommando stop al meteen bij de geboorte Knipoog haha... neh, sorry das banketstaaf.... wat ik bedoel is dat een paard het aan moet leren.... natuurlijk zit ik niet in z'n mond te trekken!!! 'k zou niet durven (gaat ie van rennen...)

wat ik met m'n behoorlijk ophouding bedoel is eigenlijk hetvolgende..... (in de dressuur)
een halve ophouding is voor verlaging van het tempo binnen een gang
een hele ophouding is het terug gaan van een gang (gallop, draf)
ik bedoel zeg maar tussen de halve en de hele in..... een behoorlijke ophouding!!! Haha!

nu is mij verteld dat het bij het western rijden ongeveer hetzelfde gaat:

wanneer het paard na moet geven zet je druk op beide teugels tot hij nageeft... dan zet je heb in draf aan wil je terug naar stap ga je diep zitten zeg je met je stem "stap" en als hij het dan nog niet doet druk geven van ongeveer een halve ophouding.........
alleen die halve ophouding is bij mij dus een behoorlijke ophouding... ik wil er graag voor zorgen dat ik hem totaal niet meer nodig heb!!!! (nu ben ik er al best een tijd mee aan het oefenen (ook aan de hand) maar het lukt niet hij word niet minder gevoelig..)

ik ben eigenlijk tegen scherpere bitten, maar omdat je in de western toch niet heel de tijd in z'n mond hoeft te zagen (ik weet het, hoeft in de dressuur ook niet maar ik vind het er over het algemeen best hard aan toe gaan in de paardenmonden..)

groetjes!

p.s. ik ben sinds kort overgegaan op een iets dunner (scheelt heel weinig) gebroken bitje met rolletjes erop.... ik weet niet van wel materiaal het gemaakt is.. in iedergeval geen koper.... dit gaat al veel beter!! ik zal eens een plaatje ervan opzoeken!!

groetjes

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:29