Zadel voor paard met lage schoft en ronde buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Zadel voor paard met lage schoft en ronde buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 16:51

Ik heb een arabier met een vrijlage schoft en een rond buikje.
Nu zit ik met het probleem dat het zadel naar voren schuift. Dit belemmert hem in zijn bewegingsvrijheid en loppt hierdoor veel korter.
Op het moment heb ik een Kn maat 45 medium boom.
De zadelmaker zei dat dit zadel eigenlijk te groot is voor mijn paardje, omdat hij op ziojn lendenen drukt, als het o pde goede plek ligt.
Nu wil ik wel een maat kleiner nemen, maar volgens mij schuift het zadel dan nog steeds naar voren.
Het zadel heeft een medium kamer, zou dit te ruim kunnen zijn voor hem. Kan het zijn dat het zadel daardoor naar voren schuift?
Volgens mij komt het ook een beetje door zijn ronde buik.

Wat voor zadels raden jullie mij aan?

Alvast bedankt Knipoog

Je ziet wel dat door zijn ronde buik de singel naar voren gaat en dus het zadel automatisch ook
Afbeelding

sandr0

Re: Zadel voor paard met lage schoft en ronde buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:54

ik denk dat t bijna onmogelijk is om via bokt het juiste advies te krijgen vanaf een foto. Zoek samen met een goeie zadelmaker naar t juiste zadel. Een zadel wat en goed is voor je paard en ook wat lekker rijd voor jou.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:57

misschien zou je eens kunnen kijken naar een fryso zadel van de tweespan (www.tweespan.com) dit zadel is speciaal ontworpen voor paarden met een ronde vorm en weinig schoft. (zoals de fries)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 16:57

@ Sandro Maar misschien zijn er bokker die ook dit probleem hebben, dus ben ook gewoon even nieuwsgierig. Er zullen vast wel meer paarden zijn met een lage schoft. Ik weet dat een foto maar een moment opname is, maar zijn bouw is wel een beetje te zien op het plaatje vandaar.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 16:58

Bedankt alette, ik zal even kijken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:59

Ik heb een fjord met een ronde buik, doorgezakte rug en geen schoft... Behoorlijke uitdaging vbw een zadel...

Ik heb een Prestige, 18" , kamerbreedte 36 erop liggen. Met de juiste boommaat kan je nog een hoop door de kussens laten bepalen.

Je schrijft dat je een zadelmaker hebt, heeft hij geen ideeen omtrent je zadel, hij is immers de vakman op dat gebied.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:04

Ik heb precies hetzelfde probleem maar ik gebruik altijd gewoon een staartriem of een voorsingel. Ben over allebei niet heel erg tevreden en er moet binnenkort dus ook wat nieuws komen! Ik zal het topic volgen Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:06

ik heb een ijslander met lage schoft en ronde buik. Mij is aangeraden om een (in mijn geval) IJslanderzadel te kopen, 18 inch voor een paard met ronde buik en stijle schouders....

voor de rest zouik het ook niet weten Nagelbijten / Gniffelen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:09

Ik heb zelf nog niet echt een zadelmaker. Er was er laatst eentje op onze stal en die heeft mijn zadel + paard een beetje bekeken.
Hij zei, dat ik het zadel veel te ver naar voren legde. Dus nu leg ik het naar achteren, maar schuift het net zo hard weer naar voren. Hij gaf ook aan dat het zadel wel iets aan de grote kant is voor mijn paardje.
Ik heb hem vanmiddag een mail gestuurd, dus ik hoop snel iets van hem te horen. Hij woont helemaal aan de andere kant van het land en is hier alleen maar in het weekend geloof ik.
Ow en ik was zo blij met mijn zadel, maar nu dus niet meer Boos!

Hij is aan een kant ook nog eens bespierder dan aan de andere kant, hierdoor hangt het zadel een beetje naar recht. Het is net opgevuld, maar dat haalde dus weinig uit Boos!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:51

Ik heb dit probleem ook. Maar mijn zadel is wél helemaal aangepast aan mijn merrie door een zadelmaker. Nog steeds schuift de singel wat naar voren. Ze heeft ook een rond buikje.
Zijn tip was de achterste singelstoot iets strakker te doen dan de voorste. Nu het zadel aangepast is blijft het wel beter liggen. maar de singel schuift nog steeds enigzins.
Hier kon hij ook niks meer aan doen. Haar bouw zorgt ervoor dat elke singel naar voren schuift. Ik moet haar dus echt slank houden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:34

de boom van het het zadel lijkt me juist eerder aan de kleine kant
dit omdat het zadel wat achterover ligt, maar dat kan ook komen doordat het te veel naar voren ligt
ik weet wel dat er banaanvormige singel's bestaan, speciaal voor paarden met dikke buiken
misschien moet ik er ook 1 kopen want mijn paard is nu bijna 6 maanden drachtig en heeft al een aardig buikje
het zadel aan laten passen/opnieuw vullen door een goede zadelmaker kan het probleem ook verhelpen

rij je met een elastische singel?
want dan schuift het zadel ook sneller naar voren bij een buikig paard

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:39

ik heb even gezocht en vond dit in een oud topic

Duhelo schreef:
hier even een voor en na foto van het barefootzadel
eerste foto is met een barefootsingel van 75 cm
de tweede foto is met een banaansingel van 80 cm
voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding
op beide foto's staat mina er niet al te florisant op, maar het is de ligging van het zadel die telt :p
Laatst bijgewerkt door unamie op 31-10-06 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Foefer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:42

Tjah, ik heb en friesje met een redelijke dikke buik en nagenoeg geen schoft!
Ik heb een Ainsley zadel gekocht!
SUPER!!!!
Ik wil niks anders meer............... Haha!

Ik heb ook erg lang moeten zoeken naar iets wat passend was....succes!! Knipoog

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:08

de boom van het het zadel lijkt me juist eerder aan de kleine kant
@unamie, ik denk dat dat echt komt omdat het zadel naar voren schuift. Ik kan mij haast niet voorstellen dat de boom te groot is.
Een middenkamer van een KN past ook op de kwpner van 178 van mijn vriendin.
De zadelmaker zei ook dat de boom te groot was, dus dat geloof ik dan maar.

De zadelmaker zei trouwens ook dat boomloos geen optie voor hem is, vanwege zijn bouw. Verward
Ik heb denk ik gewoon een raar paard Haha!

Heb nog geen mailtje terug gehad van de zadelmaker, wacht het nog even af.

Als iemand trouwens interesse heeft in die KN, hij staat te koop voor 750 euro Haha!

Bedankt voor jullie reakties in ieder geval

Jeannine

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:38

Een kieffer lusitano, wat voor soort zadel is dat dan.
Er is iemand die wil eventueel ruilen met mijn KN. Als het zadel zou passen, dan zou het een onwijs goede ruil zijn. Maar volgens mij is een lusitano juist voor paarden met een hoge schoft en een diepe rug.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:09

Ik zou deze vraag ook op www.arabischevolbloeden.com/forum stellen. Zelf hebben we 2 arabieren en een Wintec dressuur pro met witte boom ligt op allebei goed. Ook hebben we een Euroriding Diamant, maar die schuift snel naar voren en gaat dan klapperen. Voor een arabier een goed (dressuur)zadel vinden is echt een ramp. Onze arabieren hebben ook weinig schoft en schouder en zijn ook rondgeribt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:24

Dus ik ben niet de enige met dit probleem. Lachen
Maar zou een veelzijdigheidszadel dan makkelijker zijn?
Mij maakt het in principe niet zoveel uit, als hij maar goed past op mijn paardje. Okey, ik rijd er ook endurance mee, dus moet wel enigsinds lekker zitten.

Ik heb de vraag al op het forum gesteld, maar weinig antwoorden gekregen.

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:33

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik heb een nrps-ruin van 1.58, met een hele ronde rug, weinig schoft en een bolle buik Bloos Ik had er eerst ook een kn-zadel op liggen met een medium boom, die schoof naar voren en op zij. We hebben een kn met brede boom gepast, maar deze was zelfs te klein voor mijn paard. Er waren maar weinig zadels die paste, uiteindelijk kon ik kiezen tussen een ainsly en een kieffer, type phryso. De ainsley had ik slechte ervaringen mee, vanwege het snel scheef trekken van de kamer. Dus ik ben uiteindelijk uitgekomen op de kieffer. Ik heb er erg aan moeten wennen(ik was erg blij met mijn kn), maar hij ligt echt super op mijn paard(hij is nog aangepast op zijn rug) en hij rijd erg lekker. Ik laat hem wel 1 a 2 keer per jaar controleren door een zadelmaker...

Tinusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:57

Je kunt denk ik het beste de hulp inroepen van iemand die er echt verstand van heeft en er ook echt naar kan kijken. Misschien kun je eens een antislip matje onder je zadel proberen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 02:08

even overleggen met de zadelmaker en evt een voorsingel?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:21

Ja, ik ga ook overleggen met mijn zadelmaker...maar be gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen met dit probleem. (en jullie oplossingen)
Bedankt voor de reakties Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:46

Zoals al eerder gezegd, een Fryso zadel. Speciaal ontwikkeld voor rondribbige paarden,dus niet alleen maar voor friezen.

www.tweespan.com is de website van de winkel, ik vind het een super zaak, kom er graag en ze doen er echt alles aan om je iets goeds te leveren. ze komen ook het hele land door dus je zou niet perse helemaal naar boornbergum hoeven

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:54

Ik heb exact het zelfde probleem... Heb ook een arabiertje, ook geen schoft en behoorlijk bol geribt en smalle schouders.

Heb een aantal zadelmakers erbij gehad, onderandere hulsebos. Ze konden geen zadel passend maken op mijn pony.

Na een hele tijd heb ik op divoza antislibmatje besteld. Hierdoor blijft het echt goed liggen.

De zadels die ik erop heb gehad liggen goed maar schuifen omdat ze nergens houvast hebben!

-----

eindelijk eens iemand met het zelfde gedoe als ik Ach gut Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 03:01

zijn heel veel paarden en ponys met dit probleem
(fjorden haflingers belgen arabieren sommige fell ponys en friezen etc etc)
een zgn bananen singel wil nog wel eens iets doen

er zijn een aantal zadel soorten speciaal voor dat type
is een kwestie van uitproberen wat jij het fijnst vind

zelf heb ik op mijn weinig schoft hebbende bolle buik fell pony een australian stoch zadel liggen

gebruik iig de voorste 2 stoten als je er 3 hebt , anders wil een voor singel ook nog wel eens iets doen

Feithje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 04:13

bel dit nummer eens is wel in rotterdam maar ze heeft hele goedkope en goede zadels voor paarden met lage of bijna geen schoft.. heb ook een zadel voor me belg gehaald en rijd er al lang met veel plezier mee.. en dat voor €150 (was wel een 2e hands)

0621853315

hoop dat het lukt!