Welk zadel om je te dwingen in DE juiste houding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna8

Welk zadel om je te dwingen in DE juiste houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 23:37

Ik ben iemand die geen goede beenligging heeft (tenen draaien naar buiten). Heb ook steeds het idee dat mijn huidige zadel (Kentauer dressuur) me in de weg ligt. Laatst hoorde ik van iemand dat ze sinds ze een ander zadel had (passier) ze in 1 klap van haar balans en houdingsprobleem af was.

Wie weet bij welke zadels de stijgbeugelophanging perfect is? Deze zit namelijk vaak te ver naar voren waardoor je al moeilijk op 1 lijn met heupen, knie en enkel kan zitten?

Anoniem

Re: Welk zadel om je te dwingen in DE juiste houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:39

Ik heb een Passier en ik vind het een heerlijk zadel. Geen problemen met mijn tenen, hoewel ik dit sowieso eigenlijk nooit heb, geloof ik.

Je hebt ook speciale (asymmetrische) beugels he, is dat niet een idee?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:04

Perfecte zadels bestaan niet, iedereen is immers anders. Wat de een fijn vind vind de ander vrezelijk. Dus ga gewoon eens naar een winkel waar ze veel zadels hebben en ga erop zitten.

Mijn houding was ook niet al te best, m'n benen vlogen alle kanten op en ik ging nooit op m'n kont zitten. Daarom had ik een zadel met hele diepe zit en dikke kniewrongen, maar het hielp niks. Daarna heb ik een zadel gekocht met praktisch geen steun. Daar zat ik veel beter op. Ik moest wel, ik had nergens meer steun. Dus een zadel met een hele gedwonge zit zorgt niet altijd voor een betere houding.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:09

Het is aan de ruiter of hij/zij kiest voor een meer gedwongen houding (persoonlijk ben ik hier in de dressuur zeker een voorstander van). Echter weet wel dat indien je voor een meer gedwongen houding kiest je ook een zadel op je eigen maten correct moet laten aanmeten. De wrongen, stand van het zweerblad etc. moeten dan wel op een ergonomisch correcte wijze zitten. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat dit voor de ruiter eerst vreemd aanvoelt.

Neem bijvoorbeeld veel zadels die er enorm leuk uit zien en voor sommigen ook heel lekker zitten helemaal niet een goede houding geven in bijv. het allom bekende verhaal van de houding van het bekken in een dressuurzadel voor je beencontact. Hiermee in het verlengde staat natuurlijk ook de plaats waar de beugelriemen op het zadel bevestigd moeten zijn.

Dit is dan ook de reden dat wij bij een zadel aanmeten zo veel maten opnemen van de ruiter bij het leveren van een zadel. (niet alleen de grootte van het zitvlak en de lengte van de zweetbladen zijn bepalend!!) Bij o.a. Jeremy Rudge en Fleur de Lys zadels houdt de zadelmaker (degene die van boom tot het uiteindelijke zadel het zadel maakt!!) zich wel het recht dat indien je andere wensen hebt dan dat er ergonomisch correct is dit rustig uitgevoerd kan worden maar dan wel vermeld wordt dat de klant hiervoor zelf kiest.
Laatst bijgewerkt door Micha op 31-10-06 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:14

met een gedwongen zit, zit je je paard alleen maar in de weg
ga eens een tijdje zonder beugels rijden in een zadel met een normale zit (dus geen diepe zit) waardoor je nog bewegingsvrijheid hebt
je balans en dus ook je zit worden dan ook vanzelf beter

het is natuurlijk wel zo dat je in het ene zadel beter zit dan in het andere
dat zal voor iedereen verschillend zijn
zelf heb ik een (oudere) KN symfonie
door dit zadel had ik meteen een betere beenligging en een mooiere houding
zonder dat in in een gedwongen houding geperst word
dus voor mij geen ander zadel meer.. ben meteen KN fan geworden Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:15

eurorinding titan2 zorgt voor een gedwongen zit en je benen liggen behoorlijk stil

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:19

Ik heb een tijdje op een Kiefer Wien gereden, die vond ik heel gedwongen zitten. Diepe zit en veel wrong. Ik vond het zelf afschuwelijk, kreeg er ook rugpijn van, maar ja dat ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:28

Ik vind ook juist het fijnste een zadel met een redelijk vrije zit waardoor je zelf je balans moet zoeken. Dat werkt nog altijd beter dan wrongen aan alle kanten Clown
Als de beugels niet recht naar beneden hangen ligt je zadel iets te ver voorover of achterover imo.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:36

Zadel zijn heel persoonlijk. Beenlengte, omvang, bekkenstand en breedte..... er zijn vele factoren die voor de ruiter bepalen of een zadel lekker kan zitten op niet.
Dan heb je nog de bouw van het zadel. Ook daarin zijn vele factoren die uiteindelijk bepalen of een zadel geschikt is voor de ruiter of niet.

De uitspraak dit of dat is een goed zadel kan dus alleen gaan over kwaliteit en nooit over de zit of houding, laat staan over de ligging op je paard.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:52

Ik ben zelf geen Kieffer-zadel fan, en ik zie ook heel veel mensen die moeite hebben met hun benen, ze ook minder goed zitten in zo'n Kieffer, tenen naar buiten etc. Terwijl ze op een ander zadel juist netter zitten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:23

je houding moet je zelf vormen.
Als je goed rijdt, kan je dat in bijna elk zadel ben ik van mening.
Maar ene zit beter in ene soort zadel, dan het ander.
Ik zit beste in een Kieffer, ik kan niet in zadel met veel knie wrong zitten.
Dan krijg ik last van mijn knieeën.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:54

Ik heb een Ainsley en die zorgt er wel redelijk voor dat je recht moet zitten door zijn diepe zit en wrongen. Maar een perfecte zithouding zal je enkel krijgen door erop te oefenen en dus niet alleen door je zadel.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:55

Elke86 schreef:
Ik heb een Ainsley en die zorgt er wel redelijk voor dat je recht moet zitten door zijn diepe zit en wrongen. Maar een perfecte zithouding zal je enkel krijgen door erop te oefenen en dus niet alleen door je zadel.

Knipoog spreekt natuurlijk voor zich

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:59

Micha schreef:
Elke86 schreef:

Knipoog spreekt natuurlijk voor zich

Uiteraard, maar er zijn zoveel mensen die denken dat je met bepaalde merkzadels of kenmerken van een zadel dadelijk perfect gaat zitten. Vandaar dat er hier wel meerdere malen herhaald wordt dat het grotendeels oefening is ipv het soort zadel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:00

Elke86 schreef:

Ik heb ook een Ainsley en heb de ervaring dat het per paard kan verschillen. Het zadel ligt op mijn beide paarden goed. Dus de paarden hebben geen hinder van het zadel. Echter op mijn ene paard zit ik prima in dit zadel, op het andere paard wordt ik iets naar voren gedrukt door de manier waarop het zadel op haar rug ligt. Doordat zij een iets bollere lendenpartij heeft gebeurt dit, zonder dat het voor het paard verder gevolgen heeft. Voor mij echter wel lastiger met rijden.
Ik heb ook een Passier en bij dat zadel is het niet aan de orde. Kortom...naast dat een zadel bij jou moet passen kan een zadel ook nog weer anders zitten per paard....
Lastig hè!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:13

Houding moet je je zelf leren, niet door een zadel aan te passen, hoe kun je je tenen naar binnen krijgen door op een zadel te zitten waar je knieen meer steun krijgen? Zelfs op een Barefoot Cheyenne (zonder wrong) kun je een perfecte zit hebben !!! Dit moet je dus zelf leren, kijk anders eens naar een paar videos van Mary Wanless systeem! Echt daar kun je veel van leren. Probeer anders eens te staan in de beugels en draai je been van heup naar teen helemaal naar binnen en ga dan zitten, je zit dan op een ander gedeelte van je 'vlees' meer aan de binnenkant van je dij, en niet op de achterkant. Je voelt gelijk dat je steviger op het zadel zit en je beenligging is gelijk goed!!
Dit moet je wel een paar keer zelf doen tijdens het rijden zodat op een gegeven moment je dit vanzelf doet zonder na te denken.

Natuurlijk is het wel zo, dat als een zadel niet goed ligt op het paard en je vriendin 'naar achteren valt' vanzelf haar benen niet goed liggen, deze steken dan naar voren, maar nog hoeven haar tenen niet naar buiten te steken. kwestie van oefenen dus.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:42

erleyne schreef:
Ik heb een tijdje op een Kiefer Wien gereden, die vond ik heel gedwongen zitten. Diepe zit en veel wrong. Ik vond het zelf afschuwelijk, kreeg er ook rugpijn van, maar ja dat ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur.

Wat gek, ik heb ook een Kieffer Wien, die heeft een normale zit en weinig wrong Clown

Maar goed, ik zou gewoon eens naar de ruitershop gaan en wat zadels uitproberen. Zoals de meesten al zeiden, is zoiets heel persoonlijk.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 02:00

Het probleem van "vliegtuig"voeten om het zo maar eens te omschrijven komt veelal voort uit een bovenbeen wat niet bij het zadel past....
Maar er zijn zadels die daar dus wel rekening mee houden.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:31

naar 't schijnt zou bij Wintec en Bates de beugelriemophanging iets verder naar achteren staan dan bij de meeste zadel.
Mijn vorige zadel was een Ainsley en daar zat ik echt heel slecht op en voorover, ook doordat het zadel niet paste op m'n paard en me voorover kiepte.
Nu heb ik een Bates Isabell Werth en daar zat ik zowiezo beter op.
Nu ik er echt op let en extra aandacht aan besteed, is m'n houding al een stuk verbeterd, maar het zadel zelf en of het wel of niet goed past op je paard speelt ook een rol.
Ik voelde wel meteen toen ik op dit nieuwe zadel zat dat m'n benen beter lagen dan op de Ainsley.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:47

Anna8 schreef:
Wie weet bij welke zadels de stijgbeugelophanging perfect is? Deze zit namelijk vaak te ver naar voren waardoor je al moeilijk op 1 lijn met heupen, knie en enkel kan zitten?

Hier ben ik het helemaal mee eens (al denk ik overigens dat perfect voor iedereen anders is...). Naar mijn mening zitten op de meeste zadels de beugelhaken zo ver naar voren dat je niet goed kunt zitten. Ik rijd sinds een jaar met een WOW (met Flair: www.zadelmakerijboer.nl) en ben daar zeer enthousiast over. Er zitten 2 beugel haken op. De achterste zit verder naar achter dan op de meeste andere zadels. Vind ik zelf heel prettig. Verder is mijn zadel kaal, dus zonder wrong voor of achter en heeft het een hele vlakke zit (maar als je wilt kun je ook kiezen voor een wrong van verschillende dikte).

Afbeelding

Overigens verkoopt Yarka hier op bokt zadels van Joy en Harmonie die ook een haak hebben die verder naar achter ligt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:44

Voor de drukverdelening is het ook beter als de haak niet helemaal voor aan de boom zit

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:36

Faustie schreef:
erleyne schreef:

Wat gek, ik heb ook een Kieffer Wien, die heeft een normale zit en weinig wrong Clown

Maar goed, ik zou gewoon eens naar de ruitershop gaan en wat zadels uitproberen. Zoals de meesten al zeiden, is zoiets heel persoonlijk.

het model Kieffer Wien is veranderd. Ik had een Kieffer Wien van iemand geleend en was er zeer enthousiast over. Wilde zo'n zadel, nieuw, aan laten meten op mijn paard. Echter, toen ze er mee kwamen en ik er op ging zitten, was het voor mij drie keer niks. Ik sprak mijn verbazing uit en toen vertelde de zadelmaker dat ze het model drastisch gewijzigd hadden. Beetje vreemd, want je zou verwachten dat ze het dan ook een andere naam zouden geven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:38

Mijn boomloze zadels hebben beiden de beugelophanging die naar achteren te verstellen is.
Hierdoor kan ik mooi rechtop zitten.

Verder hebben ze geen wrong, dus realtief weinig steun en word ik gedwongen om zelf mijn balans te zoeken.

Ik heb een Startrekk en een Ghost.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:18

Jeetje, ik ken dit probleem.
Mijn zit en houding zijn ook dramatisch.
Moet ook maar bijna is om me heen kijken.
Succes!

Anna8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:30

Dat is niet helemaal waar. Ik heb wel eens een zadel geleend van mijn instructrice. Het was een Lariche (is nu failliet) zadel. Bij dit zadel zit de bevestiging van de stijgbeugelriemen wat meer naar achteren. Ik merkte meteen dat ik een veel betere balans had. Kon netter lichtrijden, mijn benen lagen rechter naar beneden etc. Het kan dus wel degelijk veel uitmaken. Helaas is zo'n Lariche zadel wel 3000 euro!!!!